Jump to content
Annons

"In ear" Hörlurar


trancedanne

Recommended Posts

Annons
Tjena allihop, någon som kan tipsa om små hörlurar som man stoppar in direkt i öronen, tror de kallas "in ear" hörlurar..

Söker främst efter riktigt bra kvalitets/ljud mässigt och inte sådant man köper på tex onoff, siba etc

Mvh

Danne

Det bästa lurarna du kan hitta finns här: www.ultimateears.com

Smakar det så kostar det! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ett par "The Plug" från Koss...

Riktigt bra ljud måste jag säga!

Riktigt djup, tung och bra bas, och väldigt bra diskant...

Ett måste för att musikälskare..

Kostar runt en 150:- och det är väldigt billigt för ett sånt ljud..

Rekomenderar dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste varna för Koss "The Plug"!!

Det är det värsta skräp jag någonsin köpt. Det är helt omöjligt att ha dem på sig ordentligt, och ljudet är inget annat än skräp. Det är så gott som BARA bas, och nästan ingenting annat.

Efter en veckas användning så slängde jag "The Plug" och köpte mig ett par Sony-snäckor istället för cirka 350 spänn, och det är ett av mina topp-tio köp jag nånsin gjort. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare kört med Sony, och de tycker jag ger fantastikst bra ljud för pengarna! Nu sist köpte jag ett par liknande Thomson men de ger klart sämre ljud. Jag har dock aldrig testat Koss så jag kan inte jämföra med dem.

Vanliga lurar burkar man ju få prova i butik, men det brukar vara svårare med i-örat-modeller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par Sony MDR-Ex71 och Shure E2C in-ear lurar..

Sony MDR-EX71:

Basen är överdriven. Saknar frekvenser i den övre regionen.. väldigt "mufflig" ljudbild. Ungefär som att stoppa lite bomull i öronen..

Shure E2C:

Enligt mig en överreklamerad lur som inte alls håller måttet. Saknar djupbas, och har för mycket diskant. Ljudet känns för kliniskt rent och allt låter bara onaturligt och jobbigt. Med reservation för att jag inte har lyckats få in dem ordentligt i öronen (inte nån enkel match direkt)..

Fast, om man skall hålla sig till ämnet och svara på själva frågan som egentligen var ställd, så tror jag fortfarande http://www.ultimateears.com är det ultimata alternativet.

Lurarna kostar runt 10 lax, men då är dem speciellt anpassade för just dina öron och inget annat.. dvs, inga leksakslurar från Siba / OnOff vi snackar om. :rolleyes:

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vanliga lurar burkar man ju få prova i butik, men det brukar vara svårare med i-örat-modeller...

När jag hade hade köpt ett av mina största misstag, Koss "The Plug", så sa jag att jag ALDRIG skulle köpa ett par lurar utan att testa dem först, och det har faktiskt inte varit något problem med det.

Man ska alltid ha som KRAV att man ska testa dem föst, precis som om man skulle köpa t.ex ett par monitorer.

Efter några testrunder så kom jag fram till att "Sony MDR-ED31" lät utan tvekan bäst i mina öron, och sitter riktigt bra. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo,

Jag har ett par Turbosound och tycker dom låter skitbra, helt enkelt!

Finns tre olika passformer för olika öronformer. Den gråa delen knäpper man liksom på utanpå snäckan. Ser lite kul ut men funkar bra.

Trancedanne,

vet inte vad du ska ha dom till men jag har mina till min iPod och dom låter mkt bättre än originallurarna. Har testat dom till medhörning för trummisar i studion och det funkar bra så länge man inte blåser på för mycket med volym. Ett par byggkåpor utanpå så är det klart!

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo,

Jag har ett par Turbosound och tycker dom låter skitbra, helt enkelt!

Finns tre olika passformer för olika öronformer. Den gråa delen knäpper man liksom på utanpå snäckan. Ser lite kul ut men funkar bra.

Trancedanne,

vet inte vad du ska ha dom till men jag har mina till min iPod och dom låter mkt bättre än originallurarna. Har testat dom till medhörning för trummisar i studion och det funkar bra så länge man inte blåser på för mycket med volym. Ett par byggkåpor utanpå så är det klart!

/giggsy

Jasså...

Det är lite förvånande, för de är ju inte speciellt dyra.

Är det sant att man kan köra på lägre volym och skona öronen då? Alltså, isolerar dem bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt inne på att du ska ha "in the ear"-modell? Till min iRiver-mp3:a fick jag med ett par lurar av märke Direct. Efter att genom åren haft ett 20-tal olika märken måste jag säga denna har det klart bästa ljudet. Slår the Plug och Sonys kopia med väl avvägd balans bas-mellanregister-diskant. Designen är traditionell freestyle dvs med den ovala hörtelefonen alldeles utanför hörselgångsöppningen.

Priset låg kring ett par hundra kr har jag för mig.

Håller med MOod om Sony-ljudet. Shure har jag inte testat. Vill inte köpa så dyra lurar då jag sliter hårt på dem.

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo,

sitter på tunnelbanan varje dag och numera hör jag allt, inklusive basen, och spelar på ungefär halva volymen mot förut. Ja, dom isolerar riktigt bra.

Det enda som kan strula är att ingen av dom förgjorda tillsatserna passar dina öron. Be att få testa dom i affären.

Sladden är stryktålig också.

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på Koss the plug med eartip i kombination med EQ-inställning.

+ Billiga

+ Bra bas om man är ute efter det

+ Sluter omgivningen en aning (vilket både sparar på öronen, ljudbilden och batteri i en portabel spelare, då man kan ha lägre volym)

+ Fulsnygga

- Fulsnygga

- För mycket bas om man använder dem på fel sätt

- Ormbo till tunna sladdar. Trasslar som faen och är ganska labila

- Tar ett tag att lära sig att använda dem rätt

Jag har som sagt köpt till eartips i nån slags gummi som både känns fräshare, mer hållbara och är lättare att använda än skumkuddarna. Det enda jag saknar med dem är att de inte är hårda i ljudkanalen och kan därför dämpa ljudet om de kläms ihop.

Helt klart värt 150 spänn hur som helst (+100 för eartips om man köper såna. De tillverkas inte av Koss).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar denna tråd lite då: Jag använder just nu de medföljande snäckorna från min Ipod, och jag står inte ut med dom. När man går omkring i stan så är det en hel del buller, och då vill man gärna vrida upp volymen, men när man gör det så känns det som man får vassa knivar rakt in i hörgången. Tips på någon lur med "rundare" topp?

edit: Jag snackar om ljudet nu, och inte formen.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar denna tråd lite då: Jag använder just nu de medföljande snäckorna från min Ipod, och jag står inte ut med dom. När man går omkring i stan så är det en hel del buller, och då vill man gärna vrida upp volymen, men när man gör det så känns det som man får vassa knivar rakt in i hörgången. Tips på någon lur med "rundare" topp?

edit: Jag snackar om ljudet nu, och inte formen.

[Tips] Du har ju en EQ i Ipod:en [/Tips]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar denna tråd lite då: Jag använder just nu de medföljande snäckorna från min Ipod, och jag står inte ut med dom. När man går omkring i stan så är det en hel del buller, och då vill man gärna vrida upp volymen, men när man gör det så känns det som man får vassa knivar rakt in i hörgången. Tips på någon lur med "rundare" topp?

edit: Jag snackar om ljudet nu, och inte formen.

[Tips] Du har ju en EQ i Ipod:en [/Tips]

[klargöra]Nej jag har en iPod shuffle [/klargöra]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sitter med ett par nya Cresyn (Directs uppföljare). 195 spänn på Webbhallen. Riktigt impad av klarheten i mellanregister och diskant. OK, man får mer bas av in-the-ear-modellerna men på bekostnad av övriga registret, åtminstone när det gäller Koss och Sony. Har inte testat Shure men de är för dyra för mitt slit-och-släng-bruk då min MP3:a är med överallt.

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag tycker att ThePlugg-lurarna har ett grymt bra ljud i sin prisklass. Jag hade inte haft dem till att mixa med men de duger riktigt fint till min mp3 spelare. De har förvånansvärt mycket bas för att vara så små lurar men de är väl inte direkt helt raka i sin frekvensgång däremot. Jag upplever att de har en loudness liknande färgning av ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa hörlurar är dock inte några "in ear" lurar men sonys värsting dj-lurar V-700... Har bara hört att dem är grymma, någon som vet om dem skärmar av bra? Jag hatar sitta på bussen t.ex. (jag kommer visserligen inte ha de stora lurarna på bussen men ändå) och höra hur folk omkring pratar och stör min sista stund innan skolan.

Tänkte att jag snor lite av denna tråd istället för att skapar en ny...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa hörlurar är dock inte några "in ear" lurar men sonys värsting dj-lurar V-700... Har bara hört att dem är grymma, någon som vet om dem skärmar av bra? Jag hatar sitta på bussen t.ex. (jag kommer visserligen inte ha de stora lurarna på bussen men ändå) och höra hur folk omkring pratar och stör min sista stund innan skolan.

Tänkte att jag snor lite av denna tråd istället för att skapar en ny...

Sony's MDR-V700 är helt OK om du bara skall använda dem för att lyssna på musik i form av dance/trance/techno/hiphop etc. Dem skärmar av utomstående ljud väldigt bra, men som nackdel så spänner dem åt rätt hårt och man orkar inte sitta och lyssna i mer än max 1 timme i sträck.

Dem saknar rätt mycket i diskant och därmed även en hel del i detailjrikedom. Har dock väldigt god basåtergivning (något överdriven)..

Som sagt.. en OK lur för lyssning av dance/trance/techno/hiphop och liknande genrer där basgången är en av de viktigare detaljerna i musiken. Dvs, inget för klassisk musik. 🙂

Sen är den ju rätt läcker oxå! 😛

EDIT: Du kan även pumpa på rätt rejält innan det börjar dista.. utan att störa omgivningen.

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag anade 😛

Någon motsvarighet som inte är lika färgade? Liknande studiolurar? Färgade i ljudet alltså, det kan dem vara men jag antog att MDR-V700 var lite overkill när det gällde det lågaregistret ;P Några lurar som lämpar sig bättre åt allaround lyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett självklart val tycker jag (om vi nu inte pratar in-ear utan "riktiga" lurar):

Beyerdynamics DT250

Mycket högupplösta med bra register. Sköna att ha på sig, plysch/tyg mot huvudet. Ganska bra dämpning av yttre ljud också. (Jag har dem som "medlyssningslurar" vid mix, ordinarie mixlurar som jag använder är DT 880, öppna lurar.)

Ett annat alternativ, tycker jag, är Sennheiser HD 280, låter inte riktigt lika bra, inte samma detaljupplösning men med mycket bra dämpning av yttre ljud om man prioriterar det (32 dB om jag minns rätt). Inte riktigt lika bekväma, plast mot huvudet. (Jag använder dem vid sångpålägg för att de dämpar så fantastiskt bra)

In-ear? Då använder jag just nu Sony MDR-ED31LP. Tycker de är någorlunda hyfsade, i alla fall för det priset.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi nu ändå är inne på storlurar måste jag slå ett slag för mina nyinköpta Philips SBC HP1000. Fantastiskt ljud för det priset (1000 spänn på NetonNet) och sitter perfekt. Tror dock att de inte är lika hållbara som riktiga studiolurar och de skärmar inte av nämnvärt (kan också vara en fördel...) men mkt lur för det priset är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...