DrHans Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 Hej! Jag har precis stoppat in ett UAD-1 kort i datorn. Jag har inte haft nĂ„gra som helst problem med att datorn hĂ€nger sig tidigare men nu har jag fĂ„tt det. NĂ„n som vet nĂ„t? đ Tacksam för hjĂ€lp Hans
DrHans Postat 15 maj 2005 TrÄdstartare Postat 15 maj 2005 Àr det 3.8:an du menar? eller Àr det bara pluggarna?
wicked_s Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 Kör ocksÄ med UAD-1 och Cubase SX2, funkar klockrent. Jag laddade ner v.3.8 och installerade innan jag tryckte in ljudkortet i datorn. Startade cubase och det funkade direkt. Vet inte ifall detta var till nÄgon hjÀlp, men ÀndÄ.
DrHans Postat 15 maj 2005 TrÄdstartare Postat 15 maj 2005 Wicked-s: kanske körde jag för mÄnga pluggar, pÄ en gÄng. Skall kolla pÄ mÀtaren. Gjorde du nÄgra instÀllningar? eller tutade du och körde bara.
wicked_s Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 Wicked-s: kanske körde jag för mÄnga pluggar, pÄ en gÄng. Skall kolla pÄ mÀtaren. Gjorde du nÄgra instÀllningar? eller tutade du och körde bara. Jag tutade och körde bara, öppnade en lÄt i cubase och testade att lÀgga pÄ alla möjliga pluggar hÀr och var för att leka lite, och det funkade fint.
Lundin Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 (redigerat) Har du inga hÄrdvarukonflikter i Windows? Och installerade du UAD-kortet enligt tillverkarens riktlinjer? Har för mig att det var viktigt att installera mjukvaran före man stoppade i kortet...som Wicked sÀger.. Jag kör ocksÄ med SX 2 och SX 3 och UAD-kortet utan problem.. Redigerat 15 maj 2005 av demoniqus
Neosus Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 Har hÀnt att jag har installerat mjukvaran EFTER att jag stoppat in kortet....det har fungerat bra för mig.
DrHans Postat 15 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 15 maj 2005 stoppad i kortet innan, det första jag gjorde! jag var ju nĂ€mligen tvungen att installera kortet för att fĂ„ uppgifterna till att ladda ner senaste mjukvaran. Funkar bra idag, den har inte hĂ€ngt sig. Kanske behövdes köras in. đ
DrHans Postat 15 maj 2005 TrÄdstartare Postat 15 maj 2005 nu hÀngde den sig,utan att jag belastade kortet med mer en en plugg
joachime Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 nu hÀngde den sig,utan att jag belastade kortet med mer en en plugg Avinstallera drivrutinerna, stÀng av datorn, plocka ur kortet. SlÄ igÄng datorn, insatllera de senaste drivrutinerna. StÀng av och sÀtt in kortet i datorn. Kolla att det inte delar IRQ med andra kritiska komponenter (typ grafikkort eller ljudkort). Om det gör det, stÀng av datorn flytta kortet till en annan pci-plats och pröva igen.
wicked_s Postat 15 maj 2005 Postat 15 maj 2005 Det Àr möjligt att detta inte spelar nÄgon roll, men i butiken nÀr jag köpte kortet poÀngterade sÀljaren flera ggr att jag skulle installera alla drivrutiner innan jag tryckte in kortet. NÀr jag kom hem och öppnade boxen sÄ satt det Àven en lapp pÄ plastfickan som innehöll kortet att det var "very important" att man installerade drivrutinerna först. Jag har kört 15 pluggar eller nÄgot som mest samtidigt, har inte provat att maxa det mer, men det funkar fint.
Lundin Postat 16 maj 2005 Postat 16 maj 2005 IRQ delning brukar stĂ„ beskrivet i de flesta moderkortsmanualer. Om du nu testar att ominstallera kortet frĂ„n scratch och avinstallerar drivrutinerna, men nĂ€r du bootat om och datorn Ă€ndĂ„ 'hittar' kortet, finns det troligtvis kvar nycklar i systemregistret och i inf-katalogen som talar om vad det Ă€r för hĂ„rdvara du stoppat i. DĂ„ fĂ„r du gĂ„ in manuellt och radera dessa filer innan du stoppar i kortet igen ..men vi ska vĂ€l inte förhasta oss i detta lĂ€get och anta att du behöver gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt. đ Lycka till
hegobald Postat 16 maj 2005 Postat 16 maj 2005 (redigerat) RTFM !!! đ Du mĂ„ste installera drivrutiner/mjukvara INNAN du stoppar i kortet. Gör man tvĂ€rt om (vilket i sig kan kĂ€nnas logiskt) sĂ„ fĂ„r man en del stĂ€djobb i registret sen. Gör som demoniqus sĂ€ger hĂ€r ovan. Inte som Grahn sĂ€ger.. DĂ„ blir det problem. Efter att du installerat drivrisarna.. Stoppat i kortet och startat datorn. Högerklicka pĂ„ "Den hĂ€r datorn" vĂ€lj egenskaper ->maskinvara -> enhetshanteraren. Kolla sĂ„ du inte har nĂ„gra gula utropstecken/frĂ„getecken och kolla sĂ„ inte kortet delar IRQ med nĂ„n annan hĂ„rdvara i datorn som t.ex grafikkort etc.. Att det funkar i bland men inte i bland lĂ„ter för mig som om kortet faktiskt skulle rĂ„ka dela IRQ med nĂ„n annan hĂ„rdvara i datorn. I vĂ€rsta fall kan du behöva gĂ„ in i BIOS pĂ„ datorn och slĂ„ av PNP och sĂ€tta alla IRQ pĂ„ fasta vĂ€rlden. Detta Ă€r ett kĂ€nt problem om du t.ex anvĂ€nder MSI K7T266 Pro moderkort Vad det gĂ€ller kompabilitet mot din musikprogramvara sĂ„ lĂ€s lite pĂ„ http://www.uaudio.com/support/software/UAD...stnoteswin.html det finns en del om och men dĂ€r. Lycka till! Redigerat 16 maj 2005 av hegobald
mixtur Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Jag tror knappast problemet har att göra med vilken ordning du installerar kort och programvara Ă€ven om det Ă€r rĂ€tt som ni sĂ€ger. Med största sannolikethet Ă€r det nĂ„gon form av hĂ„rdvarukonflikt. Ăr du inte tekniskt lagd lĂ€r du fĂ„ problem att felsöka, men en enkel grej du bör testa Ă€r att byta PCI-plats. Det brukar kunna fĂ„ PNP subsystemet att omkonfigurera kortet. Jag hade ett powercore PCI en gĂ„ng i tiden (har firewire nu - sĂ„ mycket smidigare) och fick en hel del problem med delade IRQ:er. Datorn hĂ€ngde sig osv. Sedan vet jag att flera att de hĂ€r DSP lösningarna har vĂ€ldigt specifika krav pĂ„ moderkort (chipset mm) och annat. Vissa grafikkort funkar inte ihop osv. Kolla upp vilka krav som finns. TĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att DSP korten kan dra mycket ström. Har du flera diskar osv bör du nog kolla att nĂ€tagget stĂ„r pall. SĂ„dant kan resultera i hĂ€ngningar. Kolla ocksĂ„ att du har senaste bios till burken. Det gĂ„r ju inte heller utesluta ett hĂ„rdvarufel i nĂ„gon form. Om datorn funkar perfekt i övrigt och det inte funkar med att byta PCI-plats skulle jag nog testa att byta kortet. Ăr datorn strulig bör du nog börja dĂ€r. Har lagat PC i mĂ„nga Ă„r och sett mycket "voodo" som beror pĂ„ jordfel, spĂ€nningsvarianser, instĂ€llningar runt minnestiming, lĂ„gkvalitĂ© minnen osv som orsakar hĂ€ngningar. anyway - det Ă€r alltid svĂ„rt att felsöka men försök hitta nĂ„gon logisk metod typ uteslutningsmetoden. Ta bort hĂ„rdvara och/eller mjukvara ur burken tills det funkar (eller tvĂ€rtom stoppa i tills det slutar). Hur som helst, det blir mest gissningar nĂ€r man inte har full info. Hoppas det var till nĂ„gon hjĂ€lp. Lycka till
AndyPandy Postat 25 maj 2005 Postat 25 maj 2005 (redigerat) Knas. Tar bort min inlÀgg! Redigerat 25 maj 2005 av AndyPandy
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.