Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Kör ocksÄ med UAD-1 och Cubase SX2, funkar klockrent. Jag laddade ner v.3.8 och installerade innan jag tryckte in ljudkortet i datorn. Startade cubase och det funkade direkt. Vet inte ifall detta var till nÄgon hjÀlp, men ÀndÄ.

Postat
Wicked-s:

kanske körde jag för mÄnga pluggar, pÄ en gÄng. Skall kolla pÄ mÀtaren.

Gjorde du nÄgra instÀllningar? eller tutade du och körde bara.

Jag tutade och körde bara, öppnade en lÄt i cubase och testade att lÀgga pÄ alla möjliga pluggar hÀr och var för att leka lite, och det funkade fint.

Postat (redigerat)

Har du inga hÄrdvarukonflikter i Windows? Och installerade du UAD-kortet enligt tillverkarens riktlinjer? Har för mig att det var viktigt att installera mjukvaran före man stoppade i kortet...som Wicked sÀger..

Jag kör ocksÄ med SX 2 och SX 3 och UAD-kortet utan problem..

Redigerat av demoniqus
Postat

stoppad i kortet innan, det första jag gjorde! jag var ju nÀmligen tvungen att installera kortet för att fÄ uppgifterna till att ladda ner senaste mjukvaran.

Funkar bra idag, den har inte hĂ€ngt sig. Kanske behövdes köras in. 😏

Postat
nu hÀngde den sig,utan att jag belastade kortet med mer en en plugg

Avinstallera drivrutinerna, stÀng av datorn, plocka ur kortet. SlÄ igÄng datorn, insatllera de senaste drivrutinerna. StÀng av och sÀtt in kortet i datorn. Kolla att det inte delar IRQ med andra kritiska komponenter (typ grafikkort eller ljudkort). Om det gör det, stÀng av datorn flytta kortet till en annan pci-plats och pröva igen.

Postat

Det Àr möjligt att detta inte spelar nÄgon roll, men i butiken nÀr jag köpte kortet poÀngterade sÀljaren flera ggr att jag skulle installera alla drivrutiner innan jag tryckte in kortet. NÀr jag kom hem och öppnade boxen sÄ satt det Àven en lapp pÄ plastfickan som innehöll kortet att det var "very important" att man installerade drivrutinerna först.

Jag har kört 15 pluggar eller nÄgot som mest samtidigt, har inte provat att maxa det mer, men det funkar fint.

Postat

IRQ delning brukar stÄ beskrivet i de flesta moderkortsmanualer.

Om du nu testar att ominstallera kortet frÄn scratch och avinstallerar drivrutinerna, men nÀr du bootat om och datorn ÀndÄ 'hittar' kortet, finns det troligtvis kvar nycklar i systemregistret och i inf-katalogen som talar om vad det Àr för hÄrdvara du stoppat i.

DÄ fÄr du gÄ in manuellt och radera dessa filer innan du stoppar i kortet igen

..men vi ska vĂ€l inte förhasta oss i detta lĂ€get och anta att du behöver gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt. 🙁

Lycka till

Postat (redigerat)

RTFM !!! 🙁

Du mÄste installera drivrutiner/mjukvara INNAN du stoppar i kortet. Gör man tvÀrt om (vilket i sig kan kÀnnas logiskt) sÄ fÄr man en del stÀdjobb i registret sen.

Gör som demoniqus sÀger hÀr ovan.

Inte som Grahn sÀger.. DÄ blir det problem.

Efter att du installerat drivrisarna.. Stoppat i kortet och startat datorn. Högerklicka pÄ "Den hÀr datorn" vÀlj egenskaper ->maskinvara -> enhetshanteraren. Kolla sÄ du inte har nÄgra gula utropstecken/frÄgetecken och kolla sÄ inte kortet delar IRQ med nÄn annan hÄrdvara i datorn som t.ex grafikkort etc..

Att det funkar i bland men inte i bland lÄter för mig som om kortet faktiskt skulle rÄka dela IRQ med nÄn annan hÄrdvara i datorn.

I vÀrsta fall kan du behöva gÄ in i BIOS pÄ datorn och slÄ av PNP och sÀtta alla IRQ pÄ fasta vÀrlden.

Detta Àr ett kÀnt problem om du t.ex anvÀnder MSI K7T266 Pro moderkort

Vad det gÀller kompabilitet mot din musikprogramvara sÄ lÀs lite pÄ http://www.uaudio.com/support/software/UAD...stnoteswin.html det finns en del om och men dÀr.

Lycka till!

Redigerat av hegobald
Postat

Jag tror knappast problemet har att göra med vilken ordning du installerar kort och programvara Ă€ven om det Ă€r rĂ€tt som ni sĂ€ger. Med största sannolikethet Ă€r det nĂ„gon form av hĂ„rdvarukonflikt. Är du inte tekniskt lagd lĂ€r du fĂ„ problem att felsöka, men en enkel grej du bör testa Ă€r att byta PCI-plats. Det brukar kunna fĂ„ PNP subsystemet att omkonfigurera kortet.

Jag hade ett powercore PCI en gÄng i tiden (har firewire nu - sÄ mycket smidigare) och fick en hel del problem med delade IRQ:er. Datorn hÀngde sig osv.

Sedan vet jag att flera att de hÀr DSP lösningarna har vÀldigt specifika krav pÄ moderkort (chipset mm) och annat. Vissa grafikkort funkar inte ihop osv. Kolla upp vilka krav som finns.

TÀnk ocksÄ pÄ att DSP korten kan dra mycket ström. Har du flera diskar osv bör du nog kolla att nÀtagget stÄr pall. SÄdant kan resultera i hÀngningar.

Kolla ocksÄ att du har senaste bios till burken.

Det gĂ„r ju inte heller utesluta ett hĂ„rdvarufel i nĂ„gon form. Om datorn funkar perfekt i övrigt och det inte funkar med att byta PCI-plats skulle jag nog testa att byta kortet. Är datorn strulig bör du nog börja dĂ€r. Har lagat PC i mĂ„nga Ă„r och sett mycket "voodo" som beror pĂ„ jordfel, spĂ€nningsvarianser, instĂ€llningar runt minnestiming, lĂ„gkvalitĂ© minnen osv som orsakar hĂ€ngningar.

anyway - det Àr alltid svÄrt att felsöka men försök hitta nÄgon logisk metod typ uteslutningsmetoden. Ta bort hÄrdvara och/eller mjukvara ur burken tills det funkar (eller tvÀrtom stoppa i tills det slutar).

Hur som helst, det blir mest gissningar nÀr man inte har full info. Hoppas det var till nÄgon hjÀlp.

Lycka till

Postat (redigerat)

Knas. Tar bort min inlÀgg!

Redigerat av AndyPandy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.