Jump to content
Annons
  • 0

Gitarr - Surr som kommer utifrån


Mezze

Fråga

Okej nu behöver jag all hjälp jag kan få i hela världen...

Se min video här: https://1drv.ms/f/s!Agdgiljvb7wCilfgY2WVjOlqILMm?e=8t2H6o

Snälla skriv inga tips om " Faraday cage/skärmning av gitarr, dimrar, lysrörsarmaturer, jordning, egen vägguttagsgrupp" medmera.. Jag är elektriker, jag har koll på allt i den vägen och jag har testat allt som har med det att göra! 🙃

Jag har brytit strömmen till HELA fastigheten och problemet kvarstår ändå vilket gör att det måste komma utifrån.

Okej nu till mitt problem..

Jag får ett surr hemma i min lägenhet genom gitarrerna.

Det spelar ingen roll om jag har humbucker eller single coil.

Jag har testat 5 olika gitarrer, olika kablar, skärmade som oskärmade.

4 olika förstärkare, både Kemper, rörförstärkare och transistorförstärkare.

På filmen kör jag även genom en strömrenare som jag fått låna.

Gitarrerna och kempern är knäpptysta när jag spelar på andra orter så det är starkt kopplat till min lägenhet.

Då jag som sagt har brytit strömmen till hela fastigheten och ljudet fortfarande finns kvar så har jag inga tips kvar.

Surret kan nästan försvinna om jag håller gitarren i en viss position.

Här är även en länk till en kille som har ett liknande problem i Canada men där det verkar vara ett skåp i gatan som orsakar problemet.

Där tänker jag dock att det är kört för min del att få ut en tekniker som tittar på detta.. 😅

Stort tacksam för all hjälp jag kan få trots att jag egentligen har gett upp... 😊😊

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
33 minuter sedan sa oioioi:

Har du kollat med magnetfältsmätare? Skulle (kanske) kunna förklara att surret nästan försvinner då du håller gitarren i en viss position.

 

Vart hittar jag en sådan? Och hur går man tillväga om det skulle vara så att man får utslag på den? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tänkte att eftersom elgitarrens pickuper är känsliga för magnetism skulle det kunna vara orsaken till surr. Att gitarren surrar olika beroende på positionen du håller den i skulle kunna förklaras med att du håller den längs med eller på tvären i förhållande till magnetfältets riktning.

Var man får tag på magnetfältsmätare har jag ingen aning om.

Vad man gör om man får det bekräftat? Det får man fundera på då man hittat källan.

Jag noterade att en vanlig magnet-kompass ändrade riktning då jag förde den längs med golvet i lägenheten jag då bodde i. Jag gissade på armeringsjärn, eldragning eller rördragning. Men för att störa elgitarren krävs betydligt starkare magnetfält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...