Jump to content
Annons
  • 0

Behöver tips på bra palm mute, left hand mute övningar för elgitarr.


-k9-

Fråga

Hopp och hej! 

Måste pga av skada och sjukdom "lära mig" spela gitarr en tredje gång nu. Har haft problem med avdomningar lill  och ringfinger på vänsterhand. Dom nu har släppt efter ett besök till sjukgymnast och sjukgymnastik. Märkligt nog så har jag ändrat min spelteknik så pass mycket, när jag inte kände av dessa två fingrar förut, att jag nu har svårt att köra dämpningen på vissa strängar när jag spelar snabbare metalriff.  Svårt att få till ett tight sound när "någon spelar" på de av mina strängar som inte ska spelas alls samtidigt som jag riffar på. 

Jo jag vet att det egentligen bara är att spela som vanligt och konsertera sig på att inga strängar ljuder, men undrar om ni har några bra övningar för att få till en "quick fix" eller för att få en mera optimal muteteknik över lag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
11 minuter sedan sa Neosus:

Hallo där!!

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar men om du vet hur man gör så är det bara att träna. Finns nog inga quick fix där inte vad jag vet..

Finns ju även muteband att sätta på gitarren. Om det är något sådant du menar..

https://www.thomann.de/se/gator_guitar_fret_mute_black_s.htm

headbanger.GIF.ed9e08190c29675d7f32a0f9cce2a153.GIF

Jo jag har såna band. Men det går ju inte att använda dem om man vill kunna spela öppna strängar med en längre klang mellan i samma riff med. Då måste man ju köra dämpningen med bra höger/västerhands dämpning.

Och med quick fix så menar jag dedikerade mute-övningar som ger snabbt resultat. För att vara mera tydlig. Vill ha övningar i stil med hur man får en bättre pelkrumteknik fast just för dämpningar i detta fall. Vet att jag hade såna övningar när jag började lära mig spela metal på 90-talet. Men har glömt dem nu. Var en del övningar som man växlade mellan olika strängar och dämpade vissa strängar medans man lät andra strängar ringa ut. Det var några riff och licks som var framtagna bara för att vara svåra att få till strängdämpningen med. Om du förstår vad jag menar.

Tycker att det oftast brukar gå lättare och betydligt fortare att ändra sin spelteknik med såna övningar än att para spela på som vanligt och hålla på att rätta till speltekniken här och där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tråkigt att höra k9. Jag vet nog egentligen inte vad min teknik kallas. Men lite omedvetet så mutear jag nog mer med vänsterhanden. Trycker ner tonerna och släpper upp lite lätt. Låter fingrarna vila på strängarna. Svårt förklara. Använder även klassisk palmmute när det behövs. Som sagt av neosus är det bara att öva och anpassa efter din förmåga. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Med palm mute så använder jag högern som i denna video..

Och vänstern dämpar jag strängen bredvid med det finger jag använder när jag trycker ned strängen bredvid genom att snudda lite lätt så att den strängen som inte ska låta, inte låter när jag slår an den strängen vars ton jag vill ha låter utan andra missljud...

Fattar du?

 

Redigerat av Neosus
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
10 minuter sedan sa Neosus:

Med palm mute så använder jag högern som i denna video..

Och vänstern dämpar jag strängen bredvid med det finger jag använder när jag trycker ned strängen bredvid genom att snudda lite lätt så att den strängen som inte ska låta, inte låter när jag slår an den strängen vars ton jag vill ha låter utan andra missljud...

Fattar du?

 

Fullt så basic är jag inte.  Söker övningar för mera avancerad dämpteknik än så. 

Det är ju så jag spelar på mina akustiska gitarrer. Högehanden dämpar alla strängar som inte ska klinga över ackordet man spelar, medans västerhanden däpar alla strängar som inte ska klinga under ackrodet man spelar. Så högerhand däpar bassträngarna och västerhanden dämpar diskantsträngara, typ. 

Men när man spelar metal (eller jazz/funk) så använder man inte alltid den klassiska tekniken. Problemet blir när man vill att ett power-cord ska ringa ut samtidigt som t ex strängen under ska vara mutad men att nästa två strängar ska klinga ut.  Man kan ju spela barré och strunta i att trycka ner alla strängar helt och hållet t ex. 

Jag vet ju hur man dämpar, men villa ha tag på riff och licks där man aktivt övar att dämpa på olika sätt. Typ som mär man övar string-skipping, växelbas, economy picking osv. Vet att jag hade sådana förr. Fördelen med de övningarna var att om man satt och nötte dem så fick man mera kontroll på vilka strängar man dämpade och hur man kunde kombinera dämpat med odämpat lir för att få till lite mera nyanser i liret. 

Tänk avancerad dämpteknik som är mycket mera avancerad än de grunderna man ju måste kunna för att lire gura bra alls. 







 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
46 minuter sedan sa slejnard:

Tråkigt att höra k9. Jag vet nog egentligen inte vad min teknik kallas. Men lite omedvetet så mutear jag nog mer med vänsterhanden. Trycker ner tonerna och släpper upp lite lätt. Låter fingrarna vila på strängarna. Svårt förklara. Använder även klassisk palmmute när det behövs. Som sagt av neosus är det bara att öva och anpassa efter din förmåga. 

Jo när jag spelar country så växlar jag mellan att låta ackordet ringa ut och att dämpa det snabbare med vänsterhanden för att få ett sväng även om tempot är statiskt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag förstår vad du menar! Men i mitt tänk så undrar jag varför man vill göra det svårt för sig? Det är väl bättre att göra det enkelt för sig och spela det man vill spela istället och öva sig på det stycket. Då förbättras tekniken samtidigt.

Men det är bra med övningar oxå så jag har inga bra tips att komma med här så jag bollar vidare frågan! 

😄

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
11 minuter sedan sa Neosus:

Jag förstår vad du menar! Men i mitt tänk så undrar jag varför man vill göra det svårt för sig? Det är väl bättre att göra det enkelt för sig och spela det man vill spela istället och öva sig på det stycket. Då förbättras tekniken samtidigt.

Men det är bra med övningar oxå så jag har inga bra tips att komma med här så jag bollar vidare frågan! 

😄

 

Jo men jag var ju redan inne på att att jag ju bara kan spela som vanligt och tänka på just dämpningen, i mitt första inlägg. Men jag vill ha övningar som är till för att just öva sig på olika dämpningar. 😉 

På samma sätt som man kan öva skalor genom att bara spela melodier så kan man öva skalor så att de sitter i ryggmärgen och kan spelas på andra sätt när man t ex improviserar utan att använda sina standard licks, vill jag ha ett sätt att öva dämpningarna på. 

Svåra övningar ger ju ofta att man fokuserar på en viss teknik för att sedan kunna tillämpa den i sitt vanliga spel. Därför brukar det ge mera med sådana övningar än att bara spela på som vanligt. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
54 minuter sedan sa Neosus:

Ja det är sant k9! Hade jag övat mer på skalor och teknik så hade jag varit en grym gitarrist idag trots över 30 års gitarrspelande..

👍

Samma här. Har fått lägga en massa år på att rätta till felaktiga tekniker som jag fått som ovana genom att inte lära mig rätt från början. Men nu när jag måste lära om mig, till viss del, så tänkte jag att jag ska se till att göra det smartare denna gång. Men det är ju svårt att ändra en dålig teknik som man har i ryggmärgen sedan 30 år, även i mitt fall. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...