Jump to content
Annons

Bygga ljudisolerat rum/bås för digitalt trumset


emilthedude

Recommended Posts

Tjena alla kunniga.


Jag går i tankarna att bygga ett rum-i-rummet eller bås för att ha mina trummor i. Det jag vill uppnå är att inte störa grannar (radhus) och även sambo som skall sova i rummet brevid. Ingen kommer att vara under rummet då det är i souterräng, däremot vägg-i-vägg med granne och sovrum.

Det som skall noteras är att detta gäller ett digital trumset (Millenium MPS-1000). Detta låter såklart en del ändå och jag slår ganska hårt (framför allt när jag får feeeling) samt att baspedalens anslag är högt och alla pedaler har ju även något missljud.

Det tråkiga i det hela är att budgeten är rejält begränsad och måste ned så mycket det bara går, och helt ljudlöst behöver det absolut inte bli. Jag har god byggvana då jag jobbat som snickare och byggt hus i lösvirke m.m.

 

Mina frågor är väl mer som följer:

- Hur tjockt måste jag bygga?

- Bör man bygga golv också utöver tak och väggar?

- Hur löser man ventilation?

- Hur löser man dörr?

 

Min tanke var ungefär som följande:

Gips, reglar/isolering 45 eller 70mm, Gips - luftspalt 2 cm - Gips, reglar/isolering 45 eller 70mm, OSB, Gips, Gips (och sen är man inne i rummet).

5 cm luftspalt till anslutande väggar/tak.

 

Är detta overkill för ett digitalt trumset? Några förslag för justeringar?

 

Tacksam för input!
MVH Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan sa slejnard:

Nu fritänker jag bara men. Kanske ett tjockt Moltontyg skulle räcka runt väggarna (en bit ifrån) och ett podium byggt med tennisbollar under? Gummi isolerar stomljud bra och har sett andra som gjort liknande.

Tack för svar.

Moltontyg... Vet du vilken tjocklek som är bra? Skulle det fungera spar man massor med plats iom att man slipper 25 cm tjocka väggar åt alla håll!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan sa emilthedude:

Tack för svar.

Moltontyg... Vet du vilken tjocklek som är bra? Skulle det fungera spar man massor med plats iom att man slipper 25 cm tjocka väggar åt alla håll!

Det kan jag inte svara på men ju tjockare desto bättre tänker jag. Vi har en biograf/teater i byn där jag bor och där hänger det riktigt kraftiga tyger som dämpar bra. Som pme är inne på så är golvet viktigast. Där fortplantar sig ljudet! Tror det är overkill dock att bygga rum i rummet i ditt fall. Hoppas några fler svarar som kan ge input till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann (och andra) säljer trumpodioum som ska dämpa pedaltrampet. Kostar dock en hel del

Tennisbollslösningen är klart prisvärdare.

Se min tidigare tråd för liknande diskussion:

(Trumsetet är numera nedpackat pga plats- och tidsbrist.)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-09-29 at 08:14 sa oioioi:

Thomann (och andra) säljer trumpodioum som ska dämpa pedaltrampet. Kostar dock en hel del

Tennisbollslösningen är klart prisvärdare.

Se min tidigare tråd för liknande diskussion:

(Trumsetet är numera nedpackat pga plats- och tidsbrist.)

Tack.

Kommer ej ha någon under mig, utan det är sidledes och uppåt jag tänker på ljudmässigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...