Jump to content
Annons

Dirty loops, 21 sept 2023, cirkus


johanh

Recommended Posts

Var det någon mer där igår?

Ljudet där jag stod, (3:e raden i mitten bredvid ljusbordet) var fruktansvärd dåligt. Jag hoppas kanske att andra hade en bättre upplevelse?

Jag älskar grabbarna, musiken, och showen var grym som helhet. Fantastiskt ljus. 

Men ljudet var extremt dåligt. Så pass att alla finesser, ackordprogression, tight-het och allt annat finstil försvann helt. Det var tom svårt att höra individuella noter från Henriks bas. Och några ghostnotes från Aron var bara att glömma att höra. Allt blev en kompakt rörig smet där det knappt gick att urskilja något alls. Och så jvla dåligt hör jag inte 🙂 Mycket av Dirty Loops musik är ju rätt avancerad att lyssna på som det är ändå, men med brister i ljudbilden blir det svårt att njuta alls. 

(inser att det här nog lades på fel plats, men fattar inte hur man flyttar, ändrar eller raderar en post)

Redigerat av johanh
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Svar två månader senare, men ja, jag var där och stod längst fram. Och ljudet där var verkligen inget att klaga på. Tvärtom tyckte både jag och sällskapet att det var bra ljud. Men sådant kan ju skifta mycket beroende på var man står.

Sammanfattningsvis var vi sjukt nöjda med både ljud och framförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra..jo jag inser att man kan ha olika smak...men som relativt erfaren konsertbesökare borde jag inte har så pass olik åsikt tycker jag 🙂 Där jag satt var det tokdåligt... jag menar alltså.."fan jag går hem"-dåligt..och som sagt det kan ju bero på en massa saker såklart. Min musikrutinerade partner bredvid tyckte samma. Så..jag vet inte riktigt vad som hände där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En ljudupplevelse från förr.

Den bästa ljudupplevelsen vid en konsert hade jag för cirka 30-35 år sen och vid samma tillfälle hade jag den sämsta l.u. Allt avhängigt av en dörrs status.

Plats: Nefertiti i Göteborg, Artist: Roffe Wikström, Min plats: Bredvid scenen då jag kom sent och lokalen var nästan fylld. En tidigare öppen scen hade fått sidovägg med en dörr så musikerna slapp vada genom publiken men den dörren stod öppen, så vi kunde se bandet från sidan och ljudet riktades inte bara rakt ut i lokalen utan vällde emot oss eftersläntrare från en magisk plats. Makalöst ljud och en stor upplevelse för mig som aldrig fastnat för RW.

Sen paus, kall öl och nickar av gillande till alla runt omkring. Bandet kommer från logen för sista setet, dom tar de två eller tre trappstegen upp på scen och siste man SLÅR IGEN DÖRREN EFTER SIG. MED EN SMÄLL!! Som om vi vid sidan av vore nån sorts snyltgäster kändes det som. Den stängda dörren förändrar ljudbilden totalt. Från att vi hört ett tungt bluesband där varje instrument fått maximalt utrymme utan att inkräkta på nån annans hör vi nu nåt odistinkt, murrigt tolvtaktersmalande som är lika givande som vilken bakgrundsmusik som helst. De som sitter vid bord framför scen ser lika nöjda ut som tidigare ända tills nåra av oss försöker klämma oss in för att höra bättre.

Jag ger upp efter att bandet börjat på den andra låten och ljudbilden är den samma. En konsert som var på väg att göra mig till en RW-fan har förbytts till sin motsats. "Sickna skitstövlar och divor och egentligen inte-alls-bra-musiker det där bandet består av". Jag har aldrig lyssnat på RW efter det eftersom han förstörde en av de bästa musikupplevelserna jag haft. Som han förmedlade. Och sen tog tillbaka...

Så där gick tankarna ibland när jag var yngre men det är tillräckligt många variabler i händelseförloppet för att allt bara var de tillfälligheter som Björn ovan berör. Varför skulle nån i bandet ha koll på hur ljudet lät i olika delar av en full lokal som ingen av dom spelat i tidigare.Varför ska en scendörr stå öppen? Kanske var man tvungen att sänka ljudnivån efter en viss tid? Kanske upptäckte jag att jag inte hade pengar tiill mer öl. Kanske hade RW bara två bra låtar och föredrog att spela dom andra så tyst som möjligt för att ingen skulle höra hur kassa dom var?

Ljud är subjektivt. Nä..men upplevelsen av ljud är. Vilket är till stor tröst för en glad amatör som jag. Jag kan spela en populär låt lite hursomhelst för folk som tycker om den. Dom hör precis vilken låt det är för jag behöver bara ge dom ledtrådar till originalet som finns i deras minne. Tänk på Beatles som spelade på Shea Stadium inför 55000 högljudda flickor med 30wattsförstärkare och ett PA som hörde till arenan. Beatles hörde inte sig själva men flickorna hörde Beatles.

HÄR en Hank Williamslåt som absolut inte låter som den ska

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min flickvän frågade just om vi kanske skulle ha öppnat alla dörrar vi såg? 🙂

Men supertack för din häftiga story, som påminner hur olika ljudupplevelser faktiskt kan vara 🙂 

I mitt fall satt vi 1m från ljudbordet och 3 meter bakom ljudbordet mitt i salen. Vilket borde ha minimerat risken för

skev ljudbild. Men kanske var det någon sorts ljudskugga exakt där vi satt. Det kan ju absolut hända. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...