Jump to content
Annons
  • 0

Ojämn låg E-sträng


vayzeria

Fråga

Goddagens!

Som ämnet anger, har lite smått bekymmer. Hindrar dock inte följande avsevärt mycket men är en liten irriterande nagel i ögat.

Bytte för 1 år sedan bryggan på min Schecter. Då den är en limited Edition så finns inte alltid originaldelar till den. Med bryggan passar bra, inget knussel. Bara i en annan färg...

MEN tycker att låga E inte riktigt håller stämningen bra. Det känns inte riktigt 100 när jag lirar.

*Har sett över höjden på strängar/brygga. *Kollat intonering, dragstång.                              * Halsen är det inte heller fel på.                          * Sadeln ser ok ut. Men då gitarren är ca 12 år gammal och jag köpte den begagnad men var litet använd. Tror knappast det som är felet. Samma tjocklek på strängar har använts hela tiden. Enbart E-stämmning om nu det har betydelse. 

Något jag har missat?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
1 timme sedan sa slejnard:

Justera stallsadeln och kolla översadeln vid stämskruvarna. Alternativt lämna till en gitarrtekniker. 

Ska se över igen. Ska byta strängar i veckan som kommer. Får ta och mäta med skjutmått och se över förslitningar m.m. igen. 👍😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Låter som att det kan vara dags att slipa banden snarare i så fall. Kolla så att de är jämna och fina. 

Är stängen hel och ren hela vägen mellan stallsadel och halssadel? Även mellan halssadel och stämskruv såklart. 

Är själva stämskruven på huvudet tight åtskruvat så att det inte glappar antingen mellan träet i huvudet (träskallen? ) eller glappar någon stans i dess egen mekanik där de olika delarna som utgör hela stämskruven i sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är väldigt lite slitet. Men då klart kollar jag över banden också. Alla stämskruvar sitter åt, inget löst där inte.  Får göra en checklista över allt och gå igenom grundligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...