Jump to content
Annons
  • 0

Cubase 6,5 eko i inspelningen


sturepelle

Fråga

Jag försöker få Cubase att fungera som jag vill. Jag har ljudkort Focusrite Scarlett 8i6 till min Cubase 6,5.

När jag lägger upp ett instrumentspår och laddar in en av Cubase plugin's så ser det bra ut. Jag kan få upp klaviaturen till pluggen på skärmen och när jag spelar på den så går ljudet till Cubase och jag hör det i lina lurar som är inkopplade i ljudkortet. Men om jag startar en inspelning av pluggen så spelas inget in. Det är bara stapeln på utgående ljud som indikerar mina tangentslag. Det blir ingen Legobit alls!

Jag har entt digitalpiano som är kopplat till anläggningen. Spelar jag pluggen därifrån så får jag utslag på midi in. När jag spelar in via pianot så blir det inspelat men med en konstigt resultat. Exempelvis, spelar jag tre toner med någon sekunds mellanrum så blir det inspelat sex toner!  Varje ton upprepas. Den första tonen repeteras snabbt, den andra lite längre efter och den tredje ännu längre efter.

Nån som vet vad som är fel? Jag har två böcker om Cubase plus manualen på engelska i datorn men jag finner inte felet.

 

HJÄLP!!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Dum fråga kanske, men... Har du sett till att pluggen är inställd på midi out? 

Lite otydlig i min fråga kanske. Men på samma kanal som pluggen sitter finns en knapp för midi. I utfällbar lista kan du välja "pluggen" som midi-output. 

Hade liknande problem för någon dag sedan. En annan variant är att koppla i/ ut digitalpianot när Cubase är igång, alternativt att starta om datorn med det inkopplat.

Kollat på digitalpianot så du inte har någon knapp intryckt som ger dubbelt anslag?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...