Jump to content
Annons

För mycket bas vid PA-mixning


jhm

Recommended Posts

Är det fler än jag som upplever alltför ofta att den som mixar har dragit på basfrekvenserna för mycket i PA-anläggningen? Det kan gälla både live-framträdanden och uppspelning av inspelad musik. Visst är det häftigt med mycket bas men att dra på så mycket så att inte högtalarna pallar är amatörmässigt. Ett proffs strävar efter en balanserad ljudbild. Som gammal ljudtekniker så det har varit så störande för mig att jag ibland tvingats lämna lokalen. Hur ska man kunna få stopp på detta ofog?

Morgan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag jobbar med mycket liveljud. När det gäller frekvensbalans så använder jag smaart som hjälp. Inspelad musik brukar man vilja ska ha lite rakare kurva än live mix som gärna ska ha lite tilt på sin kurva (har olika för stream och live) Detta i kombination med att man har en target curve på PA:t som är lämplig för musiken man ska köra då brukar man vara rätt så nära. Sen är det ju också viktigt hur man ställt sitt PA. Hur är spridningen? Är toppar och subbar alignade? Osv…

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man fått en kraftfull förstärkare och ett mixerbord att leka med så är man ingen ljudtekniker. Som sagt, alltför ofta är det fel människa bakom spakarna som förstör hela musikupplevelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, min erfarenhet är att alla delar måste sitta för att kunna ge en bra upplevelse till publiken. När jag är ute och kör så är det min L/R som ska låta grymt. Gör den det och det fortfarande låter ”fel” så är det PA:t som är felställt. Detta kan vara svårt som FOH tekniker att veta om man inte varit med eller sett graferna vid kalibreringen. När det gäller bas så kan man ju hamna i en utsläckningszon av basfrekvenser vilket reulterar i att man kanske ger mer bas än man borde då det inte alltid är optimala placeringar man hamnar på (därav jag använder smaart). Detta är ju också varför bas align är det som kan få vara en monarki för FOH teknikern. Är det små gig så kan det vara bristande kommunikation med bandet eller ovilja från bandet att förstå att deras scenljud är för starkt. Det jag vill komma till är att det är många delar som kan fela när upplevelsen inte är optimal (eller lika illa överallt som mer är det demokratiska målet), och beror inte alltid på den som är mest synlig bakom mixerbordet. 

Redigerat av Anders F
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...