jivegard Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Ăr pĂ„ jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test Ă€r Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lĂ„gt pris för dessa. PĂ„ Musikhaus Thomann fann jag dem till tvĂ„ olika priser. http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-175271.html kostar 415 EUR och de hĂ€r... http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-165104.html kostar 269 EUR. Den enda skillnad jag hittar Ă€r att de dyrare inkluderar ytterligare kapslar till mikrofonerna. StĂ€mmer detta? Har ni tips pĂ„ andra affĂ€rer som sĂ€ljer denna mikrofon? En helt annan frĂ„ga... Hur brukar ni som har företag göra med momsen nĂ€r ni bestĂ€ller varor frĂ„n utlandet? Brukar ni kunna komma undan momsen genom att skicka ert VAT-nummer till butiken? Johan
jivegard Postat 11 maj 2005 TrÄdstartare Postat 11 maj 2005 Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr pÄ JAM. GÄr dessa att jÀmföra med Oktavas mickar? Johan
hegobald Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr pÄ JAM. GÄr dessa att jÀmföra med Oktavas mickar? Johan jag har ett par CM2 och jag tycker dom duger fint för priset.. Men jag tror inte att dom kan matcha Oktavias MK 012. Jag tycker att CM2 orna Àr aningen lÄg kÀnslighet.. Dom ska ju duga för kör etc.. Men jag brukar anvÀnda dom för overhead till trummor i stÀllet. Kan hÀnda att det Àr jag som haft dÄliga mic-preamps men jag tycker att om man t.ex jÀmför med utsignalen och ljudet (ambines) pÄ en ADK-51 versus CM2 sÄ Àr det för stor skillnad. Kontentan av mitt rÄd.. Ha en bra mic-preamp sÄ funkar nog CM2 bra för kör ocksÄ. en "vanlig" mixbordpremp rÀcker dock inte riktigt till.
lavrell Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr pĂ„ JAM. GĂ„r dessa att jĂ€mföra med Oktavas mickar? Johan CM-2:orna Ă€r skitbra för överhĂ€ng till trummor! grymt skön krispighet i crasharna đ dĂ€remot om du ska stereomicka sĂ„ lĂ€gger jag mina pengar pĂ„ Oktavorna hela klart! PĂ„ tal om din första frĂ„ga sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ bara att kapslar ingĂ„r eftersom du dĂ„ kan anvĂ€nda mikrofonerna som bĂ„de njure, 8:or samt rundtagande. Detta Ă€r ju ett sjĂ€lvklart val om du vill testa olika stereomickningar.
Björn Olsberg Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 (redigerat) Innan man köper Oktava-mickarna, kan en varning om kopior vara pÄ sin plats. Thomann vet jag har sÄlt dessa kopior - ingen aning om hur det Àr nu. EDIT: Mats_S kompletterade fint nedan. Redigerat 11 maj 2005 av Olsberg
Mats StĂ„lbröst Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Ăr pĂ„ jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test Ă€r Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lĂ„gt pris för dessa. PĂ„ Musikhaus Thomann fann jag dem till tvĂ„ olika priser. Hej! Se upp för "Oktavorna" som Thomann sĂ€ljer. Det handlar nĂ€mligen om Kina-tillverkade piratkopior, som avhandlats i ett tidigare inlĂ€gg pĂ„ forumet. Kolla in: http://oktava.tula.net/fake/ Vi har tillgĂ„ng till ett ex av piratkopiorna och funderar pĂ„ att jĂ€mföra dem med originalen, kan nog bli intressant att höra resultatet! /Mats
lavrell Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Ăr pĂ„ jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test Ă€r Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lĂ„gt pris för dessa. PĂ„ Musikhaus Thomann fann jag dem till tvĂ„ olika priser. Hej! Se upp för "Oktavorna" som Thomann sĂ€ljer. Det handlar nĂ€mligen om Kina-tillverkade piratkopior, som avhandlats i ett tidigare inlĂ€gg pĂ„ forumet. Kolla in: http://oktava.tula.net/fake/ Vi har tillgĂ„ng till ett ex av piratkopiorna och funderar pĂ„ att jĂ€mföra dem med originalen, kan nog bli intressant att höra resultatet! /Mats ojdĂ„ shit! đ borde inte nĂ„n stĂ€mma Thomann för detta?
hegobald Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Ăr pĂ„ jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test Ă€r Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lĂ„gt pris för dessa. PĂ„ Musikhaus Thomann fann jag dem till tvĂ„ olika priser. Hej! Se upp för "Oktavorna" som Thomann sĂ€ljer. Det handlar nĂ€mligen om Kina-tillverkade piratkopior, som avhandlats i ett tidigare inlĂ€gg pĂ„ forumet. Kolla in: http://oktava.tula.net/fake/ Vi har tillgĂ„ng till ett ex av piratkopiorna och funderar pĂ„ att jĂ€mföra dem med originalen, kan nog bli intressant att höra resultatet! /Mats Jamen.. Det var det första jag tĂ€nkte dĂ„ jag hörde om dessa kopior tidigare i dag.. Gör en A/B test.. TĂ€nk om.. Kanske kopiorna har nĂ„t som inte orginalet har.. Hmm.. Jag skulle bli jĂ€ttegla och fĂ„ se ett test đ Ps. Jag har en fejkad Breitling pĂ„ armen som funkat superbra i 5 Ă„r nu.. Inte tusan betalar jag 15000:- mer för att fĂ„ rĂ€tt tid inte ds.
Claes Holmerup Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Jag hÀnvisar till Oktava-distributörens (och undertecknads) kommentarer pÄ VST-Forum: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=14692
Logichead Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 ojdĂ„ shit! đČ borde inte nĂ„n stĂ€mma Thomann för detta? JodĂ„. Det pĂ„gĂ„r en process mellan Oktava i Ryssland och företaget som tillverkar kopiorna. Företaget som tillverkar kopiorna (Oktava Ltd. som för övrigt tycks stĂ„ under konkursförvaltning)hĂ€vdar att de har rĂ€tt till varumĂ€rket Oktava, eftersom de registrerat det i Europa. Smart, bara det att Oktava Ă€r ett företag som uppenbarligen funnits i mer Ă€n 75 Ă„r, sĂ„ det Ă€r inte riktigt lagligt att göra sĂ„. Givetvis Ă€r det ocksĂ„ olagligt att tillverka kopior av en produkt som Ă€r sĂ„ vĂ€letablerad pĂ„ marknaden som Oktava MC012 och detta oavsett om den Ă€r mönsterskyddad eller ej. Thomann kommer snart att sluta sĂ€lja Oktava MC012 MKII. Tro mig.
Audiorent Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr pÄ JAM. GÄr dessa att jÀmföra med Oktavas mickar? Johan Har inte testat Oktava men en kollega anvÀnder dem och gillar dem skarpt. Prata med studiosoulutions.se enligt en kollega kan de ibland ge bra dealer pÄ Oktava. NÀr det gÀller CM2 sÄ anvÀnder jag dem flitigt i studion och som Lavrell oxo skriver sÄ Àr de kanon till överhÀng. Har anvÀnt dem till kör (gospel) live men i studio sÄ har jag förlitat mig pÄ stormembransmikrofoner. Som fler pÄpekar sÄ fÄr man ju krÀma pÄ rÀtt sÄ bra sÄ jag tror att de Àr mer lÀmpliga till nÀrmickning Àn pÄ distans......
Logichead Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Jag gillar CM2 skarpt. De kostar ju lika mycket för ett par som en Oktava kostar...De brusar en aning, men de lÄter riktigt bra. För de pengarna, ett kap.
jivegard Postat 12 maj 2005 TrÄdstartare Postat 12 maj 2005 Tack för era synpunkter! Dessa bör ju vara original-Oktava eftersom jag lÀnkades hit frÄn Oktavas hemsida. http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...bayphotohosting 361 EUR = ca 3300 SEK vilket ju kÀnns som ett helt okej pris. Har ni nÄgon erfarenhet av att handla hÀrifrÄn? Jag har idag tvÄ Röde NT3, tvÄ StudioProjects B1 samt en StudioProjects C1. Tror ni att tvÄ Oktava MK-012 skulle vara ett bra komplement till min samling? Jag Àr i första hand ute efter att kunna spela in körer och ensembler pÄ ett bra sÀtt. Johan
jivegard Postat 12 maj 2005 TrÄdstartare Postat 12 maj 2005 Till mina underbara mikrofoner behöver jag Àven en preamp med 8 kanaler och ADAT. Vad sÀger ni om denna? http://www.smproaudio.com/PR8MKII.htm Inklusive ADAT-modul ligger den pÄ 2800kr pÄ Thomann. Ruggigt bra pris i mina ögon. Vad hÄller den för kvalitet? BÀttre Àn Behringers billiga motsvarighet? Har ni andra tips pÄ preamps som uppfyller mina krav? Bör inte kosta mer Àn 4000kr. JJ
Piccazzo Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 (redigerat) Ps. Jag har en fejkad Breitling pĂ„ armen som funkat superbra i 5 Ă„r nu Köpte en Rolox för ett par Ă„r sen , Höll i 2 dagar ... đđđ Redigerat 12 maj 2005 av Piccazzo
Logichead Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Tack för era synpunkter! Dessa bör ju vara original-Oktava eftersom jag lÀnkades hit frÄn Oktavas hemsida. http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...bayphotohosting 361 EUR = ca 3300 SEK vilket ju kÀnns som ett helt okej pris. Har ni nÄgon erfarenhet av att handla hÀrifrÄn? Jag har idag tvÄ Röde NT3, tvÄ StudioProjects B1 samt en StudioProjects C1. Tror ni att tvÄ Oktava MK-012 skulle vara ett bra komplement till min samling? Jag Àr i första hand ute efter att kunna spela in körer och ensembler pÄ ett bra sÀtt. Johan Jepp, det Àr riktiga Oktavor. enda skillnaden mellan dessa och de du köper i Sverige Àr att dessa inte Àr sÀrskilt bra matchade. De undergÄr bara rysk kvalitetskontroll. De svenska mÀts och matchas i Sverige.
jivegard Postat 12 maj 2005 TrÄdstartare Postat 12 maj 2005 Okej, hur stor betydelse har det att mickarna inte Àr sÄ noggrant matchade? J
Logichead Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 (redigerat) Matchning Àr viktigt vid stereoinspelning framförallt. Sen Àr det ju en extra garanti för att de verkligen fingerar som de skall. De Oktava som sÀljs via distributören Audiopool (levererar till de flesta musikaffÀrerna i landet) har en ny elektronik som Àr tillverkad av Line Audio. Det innebÀr lÀgre sjÀlvbrus och större headroom. Redigerat 12 maj 2005 av Logichead
joachime Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Jag hÀnvisar till Oktava-distributörens (och undertecknads) kommentarer pÄ VST-Forum: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=14692 Blev det nÄgra jÀmförande tester?
Claes Holmerup Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Jag hÀnvisar till Oktava-distributörens (och undertecknads) kommentarer pÄ VST-Forum: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=14692 Blev det nÄgra jÀmförande tester? Det Àr planerat, men jag vet inte riktigt nÀr... Jag ska höra med Erik (Studio Solutions) om han har nÄgot nÀrmare besked om det.
joachime Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Det Àr planerat, men jag vet inte riktigt nÀr... Ok. Meddela ifall det blir av. Jag gillar jÀmförande tester!
jivegard Postat 16 maj 2005 TrÄdstartare Postat 16 maj 2005 KÀnner ni till nÄgot om den hÀr preampen? http://www.smproaudio.com/PR8MKII.htm Se mitt inlÀgg ovan. Det skulle vara sÄ himla gött med lite Äsikter om den burken. Claes! Du kanske har testat den? Johan
Claes Holmerup Postat 16 maj 2005 Postat 16 maj 2005 Jag har tyvĂ€rr inte testat den Ă€nnu. Jag har visserligen planerat att ha med den nĂ€r jag kör mina omvandlar- och preamp- inspelningstester, men det kommer nog att dröja ett tag... SM Pro Audio har jag med i sortimentet mest för att de Ă€r billiga och dĂ€rför en lagom ersĂ€ttning för Behringer och andra lĂ„gprismĂ€rken för de som har en tight budget - men om man ska ha nĂ„got riktigt bra, misstĂ€nker jag att en OMP frĂ„n Line Audio Design, eller en RME Octamic Ă€r mer relevanta val... đź
Logichead Postat 16 maj 2005 Postat 16 maj 2005 BlÀh för Octamic. Men smaken Àr vÀl som baken. OMP skulle jag vÀlja vilken tid pÄ dygnet som helst.
jivegard Postat 16 maj 2005 TrÄdstartare Postat 16 maj 2005 Men jag behöver ADAT-koppling. Det har vÀl inte OMPen? JJ
Claes Holmerup Postat 16 maj 2005 Postat 16 maj 2005 Men jag behöver ADAT-koppling. Det har vĂ€l inte OMPen? JJ Inte Ă€nnu... đ
Mats StÄlbröst Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Ok. Meddela ifall det blir av. Jag gillar jÀmförande tester! Vi har en testare som just nu jÀmför de ryska originalmickarna med de Kina-tillverkade "Oktavorna". Kommer kanske, kanske i nummer 6. /Mats
joachime Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Ok. Meddela ifall det blir av. Jag gillar jĂ€mförande tester! Vi har en testare som just nu jĂ€mför de ryska originalmickarna med de Kina-tillverkade "Oktavorna". Kommer kanske, kanske i nummer 6. /Mats Toppen! đ
dew (oregistrerad) Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Hej jivegard Skulle vara roligt att höra hur du tÀnkt micka upp kören? Vi har en kör i vÄr kyrka och funderar pÄ att köpa Octava MC012 Jag har blivit rekommenderad att inte spela in i stereo, utan istÀllet köpa 1-2 st per stÀmma, dvs 4-8st mikrofoner. Har du eller nÄgon annan nÄgra synpunkter? /dan-erik
Logichead Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Hej jivegard Skulle vara roligt att höra hur du tÀnkt micka upp kören? Vi har en kör i vÄr kyrka och funderar pÄ att köpa Octava MC012 Jag har blivit rekommenderad att inte spela in i stereo, utan istÀllet köpa 1-2 st per stÀmma, dvs 4-8st mikrofoner. Har du eller nÄgon annan nÄgra synpunkter? /dan-erik Jag skulle absolut spela in i stereo. Multikanalsinspelning kommer bara att lÄta skumt. Om det Àr dÄlig balans i kören sÄ _kan_ man anvÀnda stödmickar. Men helst inte. ORTF (njure)eller A-B (omni) fungerar bra. A-B om du har en snygg efterklang i rummet. Oktava fungerar finfint till detta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.