Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är pĂ„ jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test Ă€r Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lĂ„gt pris för dessa. PĂ„ Musikhaus Thomann fann jag dem till tvĂ„ olika priser.

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-175271.html

kostar 415 EUR

och de hÀr...

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-165104.html

kostar 269 EUR.

Den enda skillnad jag hittar Àr att de dyrare inkluderar ytterligare kapslar till mikrofonerna. StÀmmer detta?

Har ni tips pÄ andra affÀrer som sÀljer denna mikrofon?

En helt annan frÄga... Hur brukar ni som har företag göra med momsen nÀr ni bestÀller varor frÄn utlandet? Brukar ni kunna komma undan momsen genom att skicka ert VAT-nummer till butiken?

Johan

Annons
Postat

Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr pÄ JAM. GÄr dessa att jÀmföra med Oktavas mickar?

Johan

Postat
Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr pÄ JAM. GÄr dessa att jÀmföra med Oktavas mickar?

Johan

jag har ett par CM2 och jag tycker dom duger fint för priset.. Men jag tror inte att dom kan matcha Oktavias MK 012. Jag tycker att CM2 orna Àr aningen lÄg kÀnslighet.. Dom ska ju duga för kör etc.. Men jag brukar anvÀnda dom för overhead till trummor i stÀllet. Kan hÀnda att det Àr jag som haft dÄliga mic-preamps men jag tycker att om man t.ex jÀmför med utsignalen och ljudet (ambines) pÄ en ADK-51 versus CM2 sÄ Àr det för stor skillnad.

Kontentan av mitt rÄd.. Ha en bra mic-preamp sÄ funkar nog CM2 bra för kör ocksÄ. en "vanlig" mixbordpremp rÀcker dock inte riktigt till.

Postat

Johan

CM-2:orna Àr skitbra för överhÀng till trummor!

grymt skön krispighet i crasharna 😎

dÀremot om du ska stereomicka sÄ lÀgger jag mina pengar pÄ Oktavorna hela klart!

PÄ tal om din första frÄga sÄ Àr det inte sÄ bara att kapslar ingÄr eftersom du dÄ kan anvÀnda mikrofonerna som bÄde njure, 8:or samt rundtagande. Detta Àr ju ett sjÀlvklart val om du vill testa olika stereomickningar.

Postat (redigerat)

Innan man köper Oktava-mickarna, kan en varning om kopior vara pÄ sin plats. Thomann vet jag har sÄlt dessa kopior - ingen aning om hur det Àr nu.

EDIT: Mats_S kompletterade fint nedan.

Redigerat av Olsberg
Postat
Är pĂ„ jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test Ă€r Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lĂ„gt pris för dessa. PĂ„ Musikhaus Thomann fann jag dem till tvĂ„ olika priser.

Hej!

Se upp för "Oktavorna" som Thomann sÀljer. Det handlar nÀmligen om Kina-tillverkade piratkopior, som avhandlats i ett tidigare inlÀgg pÄ forumet. Kolla in:

http://oktava.tula.net/fake/

Vi har tillgÄng till ett ex av piratkopiorna och funderar pÄ att jÀmföra dem med originalen, kan nog bli intressant att höra resultatet!

/Mats

Postat

Hej!

Se upp för "Oktavorna" som Thomann sÀljer. Det handlar nÀmligen om Kina-tillverkade piratkopior, som avhandlats i ett tidigare inlÀgg pÄ forumet. Kolla in:

Vi har tillgÄng till ett ex av piratkopiorna och funderar pÄ att jÀmföra dem med originalen, kan nog bli intressant att höra resultatet!

/Mats

ojdĂ„ shit! 😎

borde inte nÄn stÀmma Thomann för detta?

Postat

Hej!

/Mats

Jamen.. Det var det första jag tÀnkte dÄ jag hörde om dessa kopior tidigare i dag.. Gör en A/B test.. TÀnk om.. Kanske kopiorna har nÄt som inte orginalet har.. Hmm..

Jag skulle bli jĂ€ttegla och fĂ„ se ett test 😎

Ps. Jag har en fejkad Breitling pÄ armen som funkat superbra i 5 Är nu.. Inte tusan betalar jag 15000:- mer för att fÄ rÀtt tid inte

ds.

Postat
ojdĂ„ shit! đŸ˜Č

borde inte nÄn stÀmma Thomann för detta?

JodÄ. Det pÄgÄr en process mellan Oktava i Ryssland och företaget som tillverkar kopiorna.

Företaget som tillverkar kopiorna (Oktava Ltd. som för övrigt tycks stÄ under konkursförvaltning)hÀvdar att de har rÀtt till varumÀrket Oktava, eftersom de registrerat det i Europa. Smart, bara det att Oktava Àr ett företag som uppenbarligen funnits i mer Àn 75 Är, sÄ det Àr inte riktigt lagligt att göra sÄ. Givetvis Àr det ocksÄ olagligt att tillverka kopior av en produkt som Àr sÄ vÀletablerad pÄ marknaden som Oktava MC012 och detta oavsett om den Àr mönsterskyddad eller ej.

Thomann kommer snart att sluta sÀlja Oktava MC012 MKII. Tro mig.

Postat

Johan

Har inte testat Oktava men en kollega anvÀnder dem och gillar dem skarpt. Prata med studiosoulutions.se enligt en kollega kan de ibland ge bra dealer pÄ Oktava.

NÀr det gÀller CM2 sÄ anvÀnder jag dem flitigt i studion och som Lavrell oxo skriver sÄ Àr de kanon till överhÀng. Har anvÀnt dem till kör (gospel) live men i studio sÄ har jag förlitat mig pÄ stormembransmikrofoner. Som fler pÄpekar sÄ fÄr man ju krÀma pÄ rÀtt sÄ bra sÄ jag tror att de Àr mer lÀmpliga till nÀrmickning Àn pÄ distans......

Postat

Jag gillar CM2 skarpt. De kostar ju lika mycket för ett par som en Oktava kostar...De brusar en aning, men de lÄter riktigt bra. För de pengarna, ett kap.

Postat

Tack för era synpunkter!

Dessa bör ju vara original-Oktava eftersom jag lÀnkades hit frÄn Oktavas hemsida.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...bayphotohosting

361 EUR = ca 3300 SEK vilket ju kÀnns som ett helt okej pris. Har ni nÄgon erfarenhet av att handla hÀrifrÄn?

Jag har idag tvÄ Röde NT3, tvÄ StudioProjects B1 samt en StudioProjects C1. Tror ni att tvÄ Oktava MK-012 skulle vara ett bra komplement till min samling? Jag Àr i första hand ute efter att kunna spela in körer och ensembler pÄ ett bra sÀtt.

Johan

Postat

Till mina underbara mikrofoner behöver jag Àven en preamp med 8 kanaler och ADAT. Vad sÀger ni om denna?

http://www.smproaudio.com/PR8MKII.htm

Inklusive ADAT-modul ligger den pÄ 2800kr pÄ Thomann. Ruggigt bra pris i mina ögon. Vad hÄller den för kvalitet? BÀttre Àn Behringers billiga motsvarighet?

Har ni andra tips pÄ preamps som uppfyller mina krav? Bör inte kosta mer Àn 4000kr.

JJ

Postat (redigerat)
Ps. Jag har en fejkad Breitling pÄ armen som funkat superbra i 5 Är nu

Köpte en Rolox för ett par Ă„r sen , Höll i 2 dagar ... 😛😄😛

Redigerat av Piccazzo
Postat
Tack för era synpunkter!

Dessa bör ju vara original-Oktava eftersom jag lÀnkades hit frÄn Oktavas hemsida.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...bayphotohosting

361 EUR = ca 3300 SEK vilket ju kÀnns som ett helt okej pris. Har ni nÄgon erfarenhet av att handla hÀrifrÄn?

Jag har idag tvÄ Röde NT3, tvÄ StudioProjects B1 samt en StudioProjects C1. Tror ni att tvÄ Oktava MK-012 skulle vara ett bra komplement till min samling? Jag Àr i första hand ute efter att kunna spela in körer och ensembler pÄ ett bra sÀtt.

Johan

Jepp, det Àr riktiga Oktavor. enda skillnaden mellan dessa och de du köper i Sverige Àr att dessa inte Àr sÀrskilt bra matchade. De undergÄr bara rysk kvalitetskontroll.

De svenska mÀts och matchas i Sverige.

Postat

Okej, hur stor betydelse har det att mickarna inte Àr sÄ noggrant matchade?

J

Postat (redigerat)

Matchning Àr viktigt vid stereoinspelning framförallt. Sen Àr det ju en extra garanti för att de verkligen fingerar som de skall.

De Oktava som sÀljs via distributören Audiopool (levererar till de flesta musikaffÀrerna i landet) har en ny elektronik som Àr tillverkad av Line Audio. Det innebÀr lÀgre sjÀlvbrus och större headroom.

Redigerat av Logichead
Postat
Jag hÀnvisar till Oktava-distributörens (och undertecknads) kommentarer pÄ VST-Forum: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=14692

Blev det nÄgra jÀmförande tester?

Det Àr planerat, men jag vet inte riktigt nÀr...

Jag ska höra med Erik (Studio Solutions) om han har nÄgot nÀrmare besked om det.

Postat
Det Àr planerat, men jag vet inte riktigt nÀr...

Ok. Meddela ifall det blir av. Jag gillar jÀmförande tester!

Postat

KÀnner ni till nÄgot om den hÀr preampen?

http://www.smproaudio.com/PR8MKII.htm

Se mitt inlÀgg ovan. Det skulle vara sÄ himla gött med lite Äsikter om den burken. Claes! Du kanske har testat den?

Johan

Postat

Jag har tyvÀrr inte testat den Ànnu. Jag har visserligen planerat att ha med den nÀr jag kör mina omvandlar- och preamp- inspelningstester, men det kommer nog att dröja ett tag...

SM Pro Audio har jag med i sortimentet mest för att de Ă€r billiga och dĂ€rför en lagom ersĂ€ttning för Behringer och andra lĂ„gprismĂ€rken för de som har en tight budget - men om man ska ha nĂ„got riktigt bra, misstĂ€nker jag att en OMP frĂ„n Line Audio Design, eller en RME Octamic Ă€r mer relevanta val... 😼

Postat

BlÀh för Octamic. Men smaken Àr vÀl som baken. OMP skulle jag vÀlja vilken tid pÄ dygnet som helst.

Postat

Men jag behöver ADAT-koppling. Det har vÀl inte OMPen?

JJ

Postat
Ok. Meddela ifall det blir av. Jag gillar jÀmförande tester!

Vi har en testare som just nu jÀmför de ryska originalmickarna med de Kina-tillverkade "Oktavorna". Kommer kanske, kanske i nummer 6.

/Mats

Toppen! 🙂

dew (oregistrerad)
Postat

Hej jivegard

Skulle vara roligt att höra hur du tÀnkt micka upp kören?

Vi har en kör i vÄr kyrka och funderar pÄ att köpa Octava MC012

Jag har blivit rekommenderad att inte spela in i stereo,

utan istÀllet köpa 1-2 st per stÀmma, dvs 4-8st mikrofoner.

Har du eller nÄgon annan nÄgra synpunkter?

/dan-erik

Postat
Hej jivegard

Skulle vara roligt att höra hur du tÀnkt micka upp kören?

Vi har en kör i vÄr kyrka och funderar pÄ att köpa Octava MC012

Jag har blivit rekommenderad att inte spela in i stereo,

utan istÀllet köpa 1-2 st per stÀmma, dvs 4-8st mikrofoner.

Har du eller nÄgon annan nÄgra synpunkter?

/dan-erik

Jag skulle absolut spela in i stereo. Multikanalsinspelning kommer bara att lÄta skumt. Om det Àr dÄlig balans i kören sÄ _kan_ man anvÀnda stödmickar. Men helst inte.

ORTF (njure)eller A-B (omni) fungerar bra. A-B om du har en snygg efterklang i rummet.

Oktava fungerar finfint till detta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.