Jump to content
Annons

Fredrika på hal is


  

8 röster

  1. 1. Fredrika på hal is

    • Tjejer är inte kloka! Du kan ej ha hitzazskala i en maghrebi.
      0
    • Skalan är okay men inte färgningarna.
      0
    • Instrumenten passar inte ihop.
      0
    • Du måste byta ut veenan och det gnälliga harmoniumet mot…
      1
    • Är du inte mezzo-sopran eller nå’t?
      0
    • Kan du inte lägga en sångstämma på den (på arabiska)?
      2
    • Det låter för dystert. Sån’t gillar inte fyraåringar!
      0
    • Det är bäst du skippar alltihop. Du gör dig bara löjlig.
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Maghrebi for Amal

ARTIST/GRUPP: Fredrika Moberg

GENRE: Maghrebi ?

LÅTLÄNGD: 2’47”

KOMPOSITÖR: Fredrika Moberg

PRODUCENT: Fredrika Moberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3 EDIT: NY VERSION VARIABEL BITHASTIGHET

STORLEK: 2,54 MB

STATUS: Skiss, första utkastet MEN NU MED MER SLAGVERK

LÅTLÄNK:

Fredrika Moberg -- Maghrebi for Amal

En marockansk familj bodde grannar med oss tills helt nyligen. Pappan misshandlade sin fru så brutalt att hon till slut flydde. Hon tog med sig sin lilla tjej. Nu bor de på Kvinnojouren. Jag tänkte ge tjejen som heter Amal en låt när hon fyller 4 år. Därför vill jag göra en maghrebi som är en sorts marockansk musikstil i Marocko, står det i Darbukapluggen. Tyvärr vet jag inget om maghrebis men jag har gjort en skiss som ni gärna får styra upp om ni vill. På internet tog jag reda på att hitzazskalan är en vanlig arabisk skala så den har jag använt.

Instrumentarium:

Maghrebigrunden är Wizoo Darbuka

Komp: Veena. Ett stränginstrument (ingår i Swar-plug) och harmonium (också Swar plug).

Överstämma: Harmonium som jag lagt i ett gnälligt register som man ofta hör det i persisk och indisk musik. På det har jag ett ”fräckt” eko av indisk typ. Tyvärr blir det så gnälligt att jag mixat ner det men då dränks det av andra ljud men det verkar ändå vara det bästa (?)

Gubbarna på ”kommentatorspåret” är inte min pappa utan samplade gubbar från Indien, kanske, som ingår i Swarpluggen. Egentligen tror jag att man skall kunna sätta ihop olika stavelser så att de säger meningar eller nå’t men då måste man nog kunna arabiska eller hindi eller vad det nu är de muttrar. Jag tog med det för att det skulle låta mer äkta och live hihi.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om jag hade fått den här låten när jag fyllde fyra så hade jag nog börjat gråta. men å andra sida tillhör jag storpotätens generation (kommer inte från maroco heller).

tycker inte att det är något riktigt driv i refrängen, men om du ger den till henne så lovar jag..

hon kommer bli överlycklig.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt, dock låter vissa ljud lite syntetiska. Inte så insatt i vad instrumenten heter, men det som ska låta som ett stränginstrument genom hela låten låter syntetiskt i vissa passager, låter bra i andra. Mest de högre tonerna som låter syntetiska, klingar inte ut rätt tycker jag. Mycket gött mos annars :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Kan det inte vara giftigt att ha med snack på ett språk man inte har koll på?

Bra låt förresten, men hemsk händelse. jag blev uppslukad av bakgrunden

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt och annorlunda. Jag gillar percussionen och röstsamplingarna, vad de nu kan tänkas säga... Det jag hakar upp mig lite på är att det där sitar-liknande ljudet låter plastigt, tonen kapas liksom av på ett onaturligt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kul idé. jag tycker att du borde komponera ett längre melodisk tema, om du vill få det än mer autentiskt. den musik av den här sorten som jag har hört bygger alltid på ett melodiskt tema, som ofta spelas unisont av flera olika instrument. folkmusik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att en aning reverb, delay och chorus skulle kunna göra underverk för att mjuka upp dina rätt tråkiga grundljud. Vill gärna ha melodin tydligare känns det som. Det blir lite för ihopsmetat nu.

Nu bör jag iofs säga att jag inte kan någonting alls om musikstilen ifråga men det känns som att ifall du ska skriva det till ett barn så ska du försöka få till en liten kort hook som återkommer ofta i låten. Något som hon (det var en hon va) kan känna igen och nynna med till. Ett refrängliknande parti om du förstår hur jag tänker. Några breaks i låten hade också kunnat göra underverk för nu känns det bara som den maler på. Lägg typ in en två tre breaks där du bara slutar rakt av med percussionen (ett slag på ettan i takten bara) och fortsätter med det där andra instrumentet. Lägg sen till något mer avancerat break där alla instrumenten matar på några takter och bygger upp spänning ändå tills du slutar. Efter det kan du bygga upp låten igen instrument för instrument, dra ett nytt crescendoparti och så avsluta med ditt lilla huvudtema på ensamt på ett lugnt instrument med mycket echo och reverb så det låter som det kommer långt bortifrån.

Vad mycket jag hade att säga om den här låten då, man vill väl engagera sig när låten görs i ett sånt fint syfte. Apropå det, het här är ju självfallet bara råd om vad jag skulle gjort med låten du kanske är ute efter något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

.... vissa ljud lite syntetiska. Inte så insatt i vad instrumenten heter, men det som ska låta som ett stränginstrument genom hela låten låter syntetiskt i vissa passager, låter bra i andra. Mest de högre tonerna som låter syntetiska, klingar inte ut rätt ......

Ja du har rätt! Jag hade samma känsla. Från början hade jag fler höga toner i veenan men de lät så konstiga. Det är en samplad veena och jag är säker på att en veena kan ta de tonerna men det låter illa på något sätt. Så jag tog bort många höga toner och la dem i lägre register. Jag har läst på internet att den här Swar jag använt har dåligt rykte med sina ljud och att man skall använda nåt som heter Knagalis istället men jag vet inte vad det är för nåt och jag har inte tillgång till det heller...får fråga någon om det. Tack för svar!

måste säga det igen. Din Ingen tystnad-låt är helt fantastisk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kan det inte vara giftigt att ha med snack på ett språk man inte har koll på?

Bra låt förresten, men hemsk händelse. jag blev uppslukad av bakgrunden

Jo du har rätt. men jag är nästan säker på att det liksom bara är olika stavelser eller fonem eller vad det heter som egentligen skall kopplas ihop genom att spela rätt på klaviaturen.

Ja jag är ledsen för våra granntjejer. De var alla så trevliga, pappan också tyckte jag. Jag var där och åt middag hos dem ibland och lekte med flickan och så...märkte ingenting av misshandeln förrän efter jul. Amals mamma kom och berättade att hon skulle flytta och att pappan just flytt till Marocko för att han var rädd att bli anmäld och hamna i fängelse igen -- han hade tydligen suttit i fängelse för misshandel på sin förra fru, förra sommaren då de sagt att han hade arbete i Tyskland. Hon visade blåmärken och sa att han brukade passa på när han visste att svenskarna hade storhelger och var borta eller fulla. Jag kände mig så skyldigt för jag var på släktträff i en helt annan stad. Hon hade varit här, blodig, för att få hjälp och jag kände det som att jg hade svikit henne på något sätt. Samtidigt kan ju inte jag ta hand om en vuxen kvinna men i alla fall. 😲

EDIT: Förlåt det här blev visst en osammanhängande berättelse...det har varit så många turer med det här...glömde säga att pappan ju kom tillbaka när allt "lugnat ner sig" men det blev så klart bara värre för hans fru så därför får hon skydd. Eftersom bara kvinnor får komma till kvinnojouren kan i alla fall jag lämna min lilla låt om den blir klar i tid. Jag har nästan tre veckor på mig innan Amal fyller år. Jisses klockan är halv tre. Måste sluta med både "låt" och forum för i natt.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

.... Det jag hakar upp mig lite på är att det där sitar-liknande ljudet låter plastigt, tonen kapas liksom av på ett onaturligt sätt.

Ja då är vi minst tre som tycker samma sak. Veena heter instrumentet (står det i Swarpluggen) Det är inte säketr att det bara är ljudet i plggen som är dåligt. Det kan ännu troligare vara jag som inte kan. Jag har aldrig sett en veena på riktigt ens. Ännu mindre vet jag ju hur folk brukar spela på dem så jag kan väl egentligen inte få den att låta naturlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har ingen lyssnarerfarénhet av denna typ av musik, så jag kan inte bedöma det. Jag kan ju inte klanka ned på en hel musikkultur bara för att jag inte vet nåt...

Annars tycker jag att alla ljud faktiskt låter över förväntan bra, men det beror kanske också på att jag inte vet hur det ska låta egentligen. Veena säger mig ingenting!

Fortsätt skapa! Det låter som en glad sång iaf!

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
kul idé. jag tycker att du borde komponera ett längre melodisk tema, om du vill få det än mer autentiskt. den musik av den här sorten som jag har hört bygger alltid på ett melodiskt tema, som ofta spelas unisont av flera olika instrument. folkmusik!

Aha! Det visste jag inte. Jag har kanske inte tillräckligt förstått det där med tema och så i arabisk musik för jag tycker alltid att det låter grötigt och ännu värre i indisk musik. För mig låter det ofta som om det bara maler på. Jag vill helst bara göra en kort grej men jag kanske skall tänka mer som vanligt och göra mer vers-refräng-ungefär. Tack så mycket för den kommentaren!

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

kul idé. jag tycker att du borde komponera ett längre melodisk tema, om du vill få det än mer autentiskt. den musik av den här sorten som jag har hört bygger alltid på ett melodiskt tema, som ofta spelas unisont av flera olika instrument. folkmusik!

Aha! Det visste jag inte. Jag har kanske inte tillräckligt förstått det där med tema och så i arabisk musik för jag tycker alltid att det låter grötigt och ännu värre i indisk musik. För mig låter det ofta som om det bara maler på. Jag vill helst bara göra en kort grej men jag kanske skall tänka mer som vanligt och göra mer vers-refräng-ungefär. Tack så mycket för den kommentaren!

kanske inte vers-refräng direkt, utan mer en längre melodi (tema) helt enkelt. ev kan man tänka sig två kompletterande delar, A och B. du har säkert hört någon vanlig svensk instrumental folkmusik. samma struktur, fast med din nyfunna skala!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du har rätt! Jag hade samma känsla. Från början hade jag fler höga toner i veenan men de lät så konstiga. Det är en samplad veena och jag är säker på att en veena kan ta de tonerna men det låter illa på något sätt. Så jag tog bort många höga toner och la dem i lägre register. Jag har läst på internet att den här Swar jag använt har dåligt rykte med sina ljud och att man skall använda nåt som heter Knagalis istället men jag vet inte vad det är för nåt och jag har inte tillgång till det heller...får fråga någon om det. Tack för svar!

Provat att spela in de höga tonerna en oktav lägre ner och sen pitcha upp? Kanske låter lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Tror att en aning reverb, delay och chorus skulle kunna göra underverk för att mjuka upp dina rätt tråkiga grundljud. Vill gärna ha melodin tydligare känns det som. Det blir lite för ihopsmetat nu.

2: Nu bör jag iofs säga att jag inte kan någonting alls om musikstilen ifråga men det känns som att ifall du ska skriva det till ett barn så ska du försöka få till en liten kort hook som återkommer ofta i låten. Något som hon (det var en hon va) kan känna igen och nynna med till. Ett refrängliknande parti om du förstår hur jag tänker. Några breaks i låten hade också kunnat göra underverk för nu känns det bara som den maler på. Lägg typ in en två tre breaks där du bara slutar rakt av med percussionen (ett slag på ettan i takten bara) och fortsätter med det där andra instrumentet. Lägg sen till något mer avancerat break där alla instrumenten matar på några takter och bygger upp spänning ändå tills du slutar. Efter det kan du bygga upp låten igen instrument för instrument, dra ett nytt crescendoparti och så avsluta med ditt lilla huvudtema på ensamt på ett lugnt instrument med mycket echo och reverb så det låter som det kommer långt bortifrån.

Vad mycket jag hade att säga om den här låten då, man vill väl engagera sig när låten görs i ett sånt fint syfte. Apropå det, het här är ju självfallet bara råd om vad jag skulle gjort med låten du kanske är ute efter något helt annat.

Tack för svar!

1: Darbukasektionen har jag ganska mycket ambiens på och harmoniumet är ju galet med sitt sjukliga delay-eko. Veenan kanske ska ha lite reverb eller något. Jag tror att grötigheten beror på att melodin inte är tillräckligt tydlig som du säger och att jag känner mig osäker på hur jag skall spela låten egentligen. Som du kan jag inte heller mycket om denna musikstil men när jag var liten hörde jag mycket på kortvågsradio när jag skulle somna. Det kändes tryggt att lyssna på avlägsna radiostationer. Araberna är ju hängivna musikentusiaster, i regel så de spelar mycket musik i sina kortvågsradiokanaler så jag har lyssnat mycket på arabisk musik. Men jag har väl inte lärt mig något på det. 😲 Detta är i o för sej första försöket!

2: Ungefär samma reaktion som från blouis alltså. Det är bara för mig att suga i sig och fundera vidare på mer unisonta tydliga stämmor med någon barnvänlig hook!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars tycker jag att alla ljud faktiskt låter över förväntan bra, men det beror kanske också på att jag inte vet hur det ska låta egentligen... Veena säger mig ingenting!

Fortsätt skapa! Det låter som en glad sång iaf!

😲

:musik

Då är vi två! hihi nej jag vet nästan inget om veena mer än viket register det har på en klaviatur och hur den ser ut (på bild) men jag behövde ett instrument i kompet som inte grötade ihop sig med solostämman. Nu grötar det ihop sig i alla fall men det hade varit värre om jag använt det där konstiga blåsinstumentet som ser ut som en blandning mellan en didgeridoo och en klarinett vaddenuheter

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstruktivt tips: När jag väl skriver någonting så försöker jag nästan aldrig skriva någonting i en viss stil. Det finns vissa undantag t.ex. ifall jag satt ut för att lära mig en viss stil eller ifall någon har bett mig skriva en låt eller komp i en viss genré.

Det jag istället gör är att jag försöker lyssna så mycket på det jag gör och höra hur jag vill att det ska låta. Jag försöker aldrig få någonting att låta så rockigt som möjligt utan jag försöker få det att låta som jag vill att det ska låta. Ifall det blir bra eller ifall jag ens lyckas det låter jag er andra avgöra men det är iaf det jag försöker göra.

Jag tror säkert att Amal skulle bli minst lika glad, om inte gladare, för Fredrikas egna tolkning av Marockansk musik. För det första så är hon ju 4år så hon lär ju inte ha stenkoll på musikteori ändå 😲 De flesta barn oavsett kultur uppskattar nog glada melodier och lätta upplyftande rytmer så försök blanda in sådant du själv känner till och som du tror hade passat ett barn.

Edit: Glöm inte breaksen (svengelska 😉) avbrott i en låt gör att den känns kortare eftersom man har några fixpunkter med jämna mellanrum att lyssna efter.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Fint mixat, snyggt på alla sätt.

Oj vilken snäll kommentar från självaste DumbDan! Det måste betyda något! Jag tror att det stod i Studiotestet av Wizoo-Darbukan att ljudkvaliteten är hög och det stämmer verkligen, den är skyhög, superfint ljud. Tyvärr är det bara en demodarbuka och jag har inte råd att köpa den just nu men den kanske går på rea någon gång 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstruktivt tips: När jag väl skriver någonting så försöker jag nästan aldrig skriva någonting i en viss stil. Det finns vissa undantag t.ex. ifall jag satt ut för att lära mig en viss stil eller ifall någon har bett mig skriva en låt eller komp i en viss genré.

Det jag istället gör är att jag försöker lyssna så mycket på det jag gör och höra hur jag vill att det ska låta. Jag försöker aldrig få någonting att låta så rockigt som möjligt utan jag försöker få det att låta som jag vill att det ska låta. Ifall det blir bra eller ifall jag ens lyckas det låter jag er andra avgöra men det är iaf det jag försöker göra.

Jag tror säkert att Amal skulle bli minst lika glad, om inte gladare, för Fredrikas egna tolkning av Marockansk musik. För det första så är hon ju 4år så hon lär ju inte ha stenkoll på musikteori ändå 🙂 De flesta barn oavsett kultur uppskattar nog glada melodier och lätta upplyftande rytmer så försök blanda in sådant du själv känner till och som du tror hade passat ett barn.

Edit: Glöm inte breaksen (svengelska 🙂) avbrott i en låt gör att den känns kortare eftersom man har några fixpunkter med jämna mellanrum att lyssna efter.

Det var väldigt klokt skrivet tycker jag. Jag ska tänka på det. Ska jag vara riktigt ärlig gör jag nog inte bara låten för Amals skull utan även för att jag tycker det är roligt att pröva olika saker. DEt är kanske lite egoistiskt eller så men på sätt och viss blir detta också som du säger ett tillfälle att försöka lära mig lite om en viss stil. Men så klart vet Amal inget om musikteori och så. Ska försöka göra den mer barnvänlig. Tänka mer på henne och mindre på musikregler. Ville bara att hon kanske skulle få en fläkt av det hon känner igen från sitt hemland som hon möter via satellittv och på sina resor till mammans hemland. Om jag kan få det att låta Marocko är det mitt sätt att säga att visa sympati med vem hon är. Det finns säkert bättre sätt att visa sympati för ett barn men jag tänkte börja med en låt. Jag är lite nervös för att ta kontakt med henne utan att ha en anledning eller vad jag ska säga --det skall ju bli en present också när hon fyller år. Men jag ska försöka följa dina råd. Tack så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...