Jump to content
Annons
  • 0

Presonus AudioBox USB 96 (knastrande, knäppande ljud)?


Baztard

Fråga

Hej!

Jag hade tidigare ett Presonus Audiobox USB-ljudkort. Detta...
https://www.presonus.com/products/audiobox-usb

Pågrund av en olycka så blev ingången för hörlurarna i det glappt.

Fick då ett Presonus AudioBox USB 96 i julklapp.
https://www.presonus.com/products/audiobox-usb-96

Trodde det skulle vara att bara tuta och köra på, men har haft väldiga problem med att ljudet knastrar och knäpper när jag gör musik i FL-Studio.

Lade då märke till att detta ljudkort går på USB 2.0 och mitt förra hade USB 3.0. Trodde därför att det kunde vara problemet, men Audiobox USB 96 knastrar lika mycket ändå även om det är ikopplat i en USB 2.0 ingång.

Jag har även provat att avinstallera de gamla drivrutinerna och installerat de som hör till det nya ljudkortet, utan att problemet löst sig. Avinstallerade även dessa och installerade om dom. Rensade även upp allt som skräpade i registret från de gamla drivarna, men ingen lösning.

Ingen lösning heller om jag leker runt med olika inställningar för "Block Size" i Universal Control.

Inte om jag byter usb-kabel till ljudkortet heller.

Jag använder Windows 10 - 64 bitars OS. Har 16 GB minne och i5-4430 CPU @ 3.00GHz .

Energialternativet i Windows är inställt på högsta prio.

Undrar om det kanske skulle lösa sig om jag väljer ASIO4ALL-drivarna i FL Studio istället, men då får jag inget ljud alls. Är detta kort låst till enbart sina egna drivrutiner och är det en dålig idé att använda ASIO4ALL istället för ett ljudkorts egna drivrutiner?

Någon som har samma ljudkort och upplevt samma problem och kanske vet vad det kan bero på?

Hörlurarna jag använder till ljudkortet är AKG K371.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
2 timmar sedan sa Jayway:

Hej! Vilken Sample Rate kör du? Jag tänkte att det kan blir tungt för datorn om du kör 96 kHz eller så. Testa isåfall att dra ner till t.ex. 44.1 kHz och se om det blir någon skillnad.

Tack för svar!

Jag har det redan satt till 44.1 kHz.
Det verkar som att det kan ha med Native Instruments Kontakt att göra. Slår jag av det så försvinner problemet. Tycker dock det är konstigt att jag inte hade det problemet med Kontakt på mitt förra ljudkort.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...