Jump to content
Annons

Någon som har erfarenhet av Yamaha HS8 studiomonitorer?


Roffe5716

Recommended Posts

Hej

Jag äger ett par HS8 studio monitorer som jag mixar min musik genom

Har haft dom ett par år, men blir inte klok på dom.

Spelar man upp en cd som är bra inspelad av nån artist,så låter det pappkartong, dvs skit!

Sitter man och mixar inspelningar så kan man få superbra ljud, det låter hur bra som helst.

Jag får inte ihop detta helt enkelt.

Tar gärna emot råd och åsikter.

Mvh

Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett par HS 5 med subwoofer, mina första studiohögtalare inte dom primära!

Låter som du antingen har dålig akustik i rummet eller fel på högtalarna…

Är du fortfarande nöjd med dina mixar om du lyssnar genom en annan källa och jämför med en proffesionell inspelning?

Jag menar rent logiskt borde det vara fel någonstans om det är som du beskriver det…bara en tanke!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser på olika forum så dyker hela tiden denna texten upp! "HS8, precis som föregångarna NS10 är inte designade för att låta bra, utan tvärtom."

"Kan man få det att låta bra på dom, då låter det bra överallt."

Tyvärr har jag inte spelat upp material på andra källor än dom, men jag ska börja göra det för att få en referens.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan sa Henric Svensson:

-Då kommer ju automatiskt frågan, om man då mixar så det låter bra i monitorerna, hur låter det då egentligen?

Det har jag också funderat på en hel del. Har väl också tänkt som det har stått tidigare i tråden att låter det bra i dessa högtalare så låter det jättebra i alla andra högtalare. Tyvärr har jag inte jobbat professionellt som mixare eller producent utan jag har jobbat på kommunala musikskolan och mixat en del inspelningar vi gjort på jobbet. Och en hel del har jag också mixat i hörlurar för att inte störa grannar. Så jag kan nog inte svara på frågan riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan sa mixamannen:

Det kan ju låta bra ändå, om du har ett hyfsat rum att ha högtalarna i....rummet i sig är en  mycket större felkälla vad det gäller tonkurva. 

Jo så kan det vara, svårt för mig att avgöra hur mycket rummet spelar in. Men dom låter verkligen speciellt. Jag har dom i mitt vardagsrum, med soffa, soffbord, matta, tv och lite till. Kanske någon av er vet hur illa det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha eller JBL eller andra studiomonitorer, det känns lite som att det kan vara samma diskussion?

En del av det här handlar kanske om att monitorer och hörlurar som är avsedda för mixning inte är lika ”snälla” mot soundet, utan att de helst ska ha en rak frekvenskurva för att man ska kunna höra allt som pågår i mixen.
Om man t.ex. mixar i ett par hifi-lurar med schysst tung bas när man mixar en låt är det risk att mixen låter basfattig när man spelar upp den i andra enklare högtalare eller enklare lurar. Med en neutral lyssning vid mix ska det vara enklare att hålla kontroll över soundet.

Studiomonitorer som är väldigt utlämnande eller ”otacksamma” för att de lyfter fram detaljer och svåra frekvensområden kan alltså bara bra att mixa i just för att de presenterar sanningen och inte snyggar till soundet på samma sätt som hifi-högtalare gör. Man får helt enkelt en bättre chans att höra och fixa problemen i mixen. Däremot kanske man vill välja något annat om man är ute efter den behagligaste lyssningsupplevelsen.

Sen tål det väl att nämnas att det är väldigt subjektivt med lyssning för mixning. Det här är min tolkning. 😉 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...