Jump to content
Annons
  • 0

Midi input Logic Pro


Nudel af Ludenben

Fråga

Hej. Midi input på softwareinstrument har slutat funka.
 

Om jag skapar en external midi kanal så registrerar Logic inputen från min midi controller. 🤔 (se bild) Men inte på software instrumentet  

Vad har jag missat? Tack på förhand. 
 

(Har startat om datorn) 
 

iMac 11.2.3 - Logic Pro 10.6.1 - USB Uno midi interface- cme uf6 midi controller. 

22E4E595-54FF-46A7-856D-A4720845657D.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej Nudel. Nu använder jag själv inte Logic Pro, men ska ändå försöka svara. Är det så att du nyligen gjort någon uppgradering, uppdatering eller förändring i din setup, eller blev det så här helt plötsligt?

Kolla så att allt står rätt till i Audio Device settings.

På software instrument kanalen, har du kollat så att du har rätt input där? Dvs att du får signal från ditt MIDI-klaviatur?

Kanske kan du hitta ditt svar här:

 

 

Om inget annat funkar:

1.  Testa att återställa Logic till ursprungsinställningarna

  1. Choose Logic Pro > Preferences, and note any specific Logic Pro preference settings that you’ve made.
  2. Choose Logic Pro > Preferences > Reset All Preferences Except Key Commands. 

2. Ta bort inställningarna

  1. In Logic Pro, note any custom preference settings that you’ve made, and save any custom key commands you've created
  2. Quit Logic Pro.
  3. In the Finder, choose Go > Go to Folder.
  4. Enter ~/Library/Preferences, then click Go.
  5. Remove the "com.apple.logic10.plist" file from the Preferences folder. 
  6. If you upgraded from Logic 9 or earlier to Logic Pro, also remove the "com.apple.logic.pro" file. 
  7. Restart your Mac.

Som en sista utväg kan du avinstallera Logic och installera på nytt.

Lycka till, ledsen att inte kunna vara till mer hjälp, använder som sagt inte Logic Pro själv.

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
On 2021-08-25 at 11:30 sa Nudel af Ludenben:

Hej. Midi input på softwareinstrument har slutat funka.
 

Om jag skapar en external midi kanal så registrerar Logic inputen från min midi controller. 🤔 (se bild) Men inte på software instrumentet  

Vad har jag missat? Tack på förhand. 
 

(Har startat om datorn) 
 

iMac 11.2.3 - Logic Pro 10.6.1 - USB Uno midi interface- cme uf6 midi controller. 

22E4E595-54FF-46A7-856D-A4720845657D.jpeg

Ser ut som att du har kryssat i "Autodemix by channel if multitrack recording" i project recording settings, då ska det se ut så där, under förutsättning att ditt keyboard sänder midi på channel 1. Vill du spela in samma midi på två tracks ?  Isf varför om man får fråga ? Om du bara vill att båda tracks ska spela upp samma midi så kan du lägga dem i en summing stack och "lira" på "stack-tracket" istället. 

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Funkar nu. 
 

Jacob, bilden skulle bara visa att input funkade endast på external midikanal , men inte på software instrument kanal. 
 

Tror att någon av midi controllerns reglage skickar skumma meddelanden som sänkte volymen till noll i software instrumentet. 🤔 Borde kollat pre fader input monitoring. 
 

Bytt till midikablar via interface och ström via adapter istället för USB o nu verkar det va ok. Testade så många grejer att jag är osäker på vad som verkligen va lösningen.

 

tack för svaren. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...