Jump to content
Annons

MobilePreUSB-sonarXL-LATENCY problem


remolade

Recommended Posts

hej alla trevliga och hjälpsamma mäniskor 🙂

jag har latencyn på VERY LOW på mitt MobilePreUSB kort.

på Sonar xl mixing latency Fast 10.0 m.sec och använder wdm/ks.

Ändå så blir det för mycket latency när jag spelar in audio. det märks tydligt när man spelar in en stadig rythm gitarr tillexempel :rolleyes:

min dator:

Moderkort ASUS P4P800 DeLuxe Raid,serial-ata,Lan.Firewire

CPU P4 2,6 GHz 800 MHz FSB

Minne 512+256 MB DDR PC 3200 400 MHz

HD Seagate 2x 80 GB SATA Serial ATA 150MB/sec

Grafikk. GeForce 4 MX 440 64 Mb 8x AGP TV-Aut.

Floppy

Samsung CD-RW 52x/32x/52x

Win Xp home ed sv

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Använder ljudkortet USB v2.0 .. och har datorn stöd för det? Har du andra USB eneheter inkopplade? ..kanske äldre enheter som använder äldre USB version?

Är inte riktigt säker på detta, men har för mig att om man har enheter som kör med äldre version av USB så tvingas enheter som egentligen klarar USB 2.0 att köra med den gamla tråkiga hastigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att inte använda software monitoring och skaffa en billig mixer för lyssningen. Eller om ditt ljudkort har möjlighet till "asio direct monitoring" så är det också en bra idé (input kopplas förbi datorns kretsar och mixas in direkt i sequencerns mix/output)

Jag började med hårddiskinspelning för tio år sedan och då var man tvungen att använda en fristående mixer för lyssningen. Det är fortfarande en god idé eftersom man får exakt noll i latency.

Gitarr går helt enkelt inte att spela med fördröjning. Jag använder ogärna min POD 1 guitar pre amp därför att den ger latency. Och en dator ger mycket mer latency än en POD.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är en grej jag inte förstår det är att när jag väljer ASIO i "audio options" i Sonar så blir det helt dött,sonar laddar upp låten jag vill spela men det händer inget när jag trycker på play.

har provat CubaseSX och där är det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du har en märkbar latency på din POD??

Svårt att tro.. så mycket bra kritik som den har fått.

Har du gjort någon koll för att se hur mycket latency POD:en ger? ..hade varit intressant att veta..

Latency behöver inte vara så negativt. Att spela genom POD:en känns ungefär som ljudfördröjningen man upplever på en stor scen när man tvingas stå 5-8 meter från gitarrförstärkaren (utan gitarr i sin närmonitor). Det går att leva med, men man får aldrig den rätta känslan för instrumentets strängattack.

I studio har jag ibland motsatta upplevelsen. Det kan kännas motigt att spela för att man INTE ha en viss fördröjning som man vant sig vid under repetitioner och konserter. Ljudet kommer ju direkt i hörlurarna, inte genom flera meter luft först. Men som sagt, det här är bagateller - man anpassar snabbt sitt spel. Tänk på dem som sitter och spelar horn i symfonikerna; de har sina horn riktade bakåt och spelar ibland med väldigt långsam attack. Då måste de hela tiden spela lite före den exakta timingen i musiken (noterna, dirigenten) för att det ska låta rätt för publiken i konserthallen.

Jag har inget intresse av att mäta latency i elektronik. Musik känns mycket roligare ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

10ms latency är detsamma som att stå 3.4 meter ifrån ljudkällan (340m/s * 0,01 sek), dvs normalt avstånd för en gitarrförstärkare...

Med detta vill jag säga att den beräkning som Sonar visar är - minst sagt - ungefärlig. Det bygger antagligen på att det inte finns några buffertar någon annan stans.

Jag rekommenderar därför också att skippa software monitoring och försöka lyssna direkt.

Ang. ASIO .vs. WDM/KS så finns det väl ingen generell regel som säger att ASIO är bättre? För min del (EGOSYS Wavetreminal 24/96) så tycker jag WDM drivarna är betydligt bättre än ASIO.

//Mvh Magnus

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...