Jump to content
Annons

Linux - installera Calf Studio Gear plugins?


ewroL

Recommended Posts

Annons

Då du använder Reaper bör du kolla så att paketet calf-plugins levererar pluginen i LV2 format då Reaper inte stödjer LADSPA ifall jag har rätt.

EDIT: Jag tittade på fillistan över paketets innehåll och det är LV2 versionerna. 👍

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

meldaproductions är gratis och har shimmer reverb som inställning.... men jag kan inte få alla de där sakerna att fungera punkrockdude, det skulle vara om du ville vara så vänlig och fjärrstyra datan så jag kan använda windows-plugin.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan sa ewroL:

jag har Guitarix nu.

Men jag hittar ingen info på länken -till Reaper

Nej. Jag menade inte till Reaper. Det är hur man skapar shimmer-effekt på en gitarr. Jag kör inte Reaper så jag vet inte vilka format den klarar. Jag till exempel gör det med Guitarix. Men klarar Reaper LV2 (LADSPA version 2) så är det bara att stoppa in de effekter som normalt följer med Guitarix på det sätt som Robin Gareus beskriver i länken. De flesta effekter som följer med i Guitarix är LV2 men den plockar upp annat du också installerat. Det finns faktiskt redan en shimmer i Guitarix, gx_shimmizita. Men jag gillar inte ljudet (eller så kan jag inte ställa in den rätt) så jag skapar det själv. Jag lägger "Higher Quality Pitch Scaler" och "Zita Rev1" i serie och sen kör jag. Jag brukar EQa ljudet också lite med "Graphic EQ". Du kan se på bilden.

Men kort sagt. Du skickar ljudet av din gitarr till en effekt som pitchar ljudet till 1 oktav och sen lägger på ett reverb med lång decay och sen skickar tillbaks ljudet till din DAW, mixer eller vad du kör för något.

20210414_231330.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan sa ewroL:

finns det fler samlingar man bara skriver in i terminalen sen kommer en drös plugin upp i Reaper?

Ja, det finns en del. Bland annat följer det med en hel del till Guitarix. Testa att söka med apt efter lv2, ladspa eller vst. Du kan även hitta en del på andra ställen. Tex. http://linux-sound.org/plugins.html

EDIT: Hm. Såg att någon sa att LADSPA (version 1) inte fungerar i Reaper. Så det är kanske ingen större idé att söka på det för den skull. Men om du använder en plugin-host, ex. Carla, så kan den de vanligaste formaten, LADSPA, DSSI, LV2, VST2, VST3, SF2/3, SFZ. 

Testa att söka med:

apt search ladspa

apt search lv2

osv.

Redigerat av eggplant
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan sa eggplant:

Ja, det finns en del. Bland annat följer det med en hel del till Guitarix. Testa att söka med apt efter lv2, ladspa eller vst. Du kan även hitta en del på andra ställen. Tex. http://linux-sound.org/plugins.html

tack för länken ---finns det inget kommando att skriva för var plugin istället för att hålla på att ladda ned?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa ewroL:

tack för länken ---finns det inget kommando att skriva för var plugin istället för att hålla på att ladda ned?

De som finns i de/det repo du använder installerar du normalt sett genom paketsystemet på ubuntu. 

sudo apt install <namnet på plugin>

Ex:

sudo apt install x42-plugins
sudo apt install lsp-plugins.lv2

 

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan sa ewroL:

perfekt har 25 st fler nu

Jag har ett antal paket installerade. Du kan kolla om du har de också och testa att installera dem. Här kommer ett rätt långt och typiskt krångligt linux/unix-sökuttryck men det letar efter alla de LV2-paket som jag har installerat.

apt search --names-only "avldrums.lv2|avldrums.lv2-data|drumgizmo|lv2vocoder|yoshimi|drumkv1-lv2|foo-yc20|padthv1-lv2|samplv1-lv2|synthv1-lv2|vocproc|bchoppr|bslizr|ir.lv2|abgate|qmidiarp|dragonfly-reverb-lv2|bsequencer|invada-studio-plugins-lv2|carla-lv2|eq10q|dpf-plugins-lv2|mda-lv2|zam-plugins|swh-lv2"

Några av dem är stora. Typ några tiotal GB. Särskilt Drumgizmo. Drumgizmo är ett otroligt ambitiöst projekt. Lyssna bara på ljudet/videon från i februari. Spelat med eDrum.
https://drumgizmo.org/wiki/doku.php

Trots det använder jag mest avldrums. Det är Robin Gareus som gjort den. Enkelt och smidigt. 
https://x42-plugins.com/x42/x42-avldrums

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa ewroL:

är Ubuntu Studio (OS) nåt att ha? laddar ned det nu

Kort svar, Ja.
Längre svar. Ja, men ladda ned Ubuntu Studio 20.10, inte Ubuntu Studio 20.04.2 LTS. Det har med uppgraderingen som snart kommer att göra (desktopen byggde på XFCE och i den nya är det KDE plasma och det bytet är inte trivialt).

Jag har kört några olika OS i min studio i närmre 20 år nu, och betydligt fler privat och via jobbet. Jag började med RedHat och sen Gentoo följt av Jacklab och sen ren OpenSUSE (med egna tweaks för low-latency etc) för att nu köra Ubuntu Studio. Ubuntu Studio funkar fint. Jag kör det mesta "native" och emulerar lite windows-saker så som EZdrummer/EZkeys och lite VST-pluggar osv. Ubuntu Studio är den mest tillrättalagda för både ljud och bild, i mitt tycke. AVlinux anses som den bästa för bara audio och Fedora Design Suite för bara bild. En del använder Debian med KXstudio-repo påslaget. Det kan man ha i Ubuntu Studio också men det är lite pros & cons när det krockar med diverse bibliotek samt att falktx (Philip Coelho) skall ha genererat nya paket för just den versionen av Ubuntu. Nu närmar vi oss Ubuntu 21.04 och där tror jag tex. inte att falktx är färdig än. Så när Ubuntu Studio blir färdig för Ubuntu 21.04 men inte KXstudio så sitter man i limbo ett tag. Sen är det givetvis vilken distro man föredrar vad gäller systemhantering. Är du inte så van Linuxanvändare så skulle jag säga, håll dig till samma paket-typ (distributionsformatet för program):
Debian/Ubuntu (deb)
Fedora/OpenSUSE (rpm)
(Eller möjligen någon källkodsbaserad typ Arch eller Gentoo men det är en helt annan sak)
Då blir pakethantering enklare då du redan lärt dig en del där.

PS. Om vi fortsätter diskutera Linux audio OS så kan det vara vettigt att starta en ny tråd med mer precis rubrik så det är lättare för andra att hitta. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
11 timmar sedan sa ewroL:

söker efter en bypass-funktion i Reaper på Linux så ljud spelas utanför programmet medans det är igång !

på Windows blir det så men ej Linux

Hur menar du? Vilket ljud tänker du på? Andra ljudkällor utanför Reaper som skall gå direkt till ljudutgång?

Kör du direkt till ALSA eller via en ljudserver (Pulseaudio eller JACK)?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa eggplant:

Hur menar du? Vilket ljud tänker du på? Andra ljudkällor utanför Reaper som skall gå direkt till ljudutgång?

Kör du direkt till ALSA eller via en ljudserver (Pulseaudio eller JACK)?

alla andra ljud i datorn som går till ljudutgången ---ja, kör ALSA

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa punkrockdude:

Kör med Pulseaudio ifall du vill att ljud utanför Reaper ska kunna spelas upp men då blir fördröjningen större som bieffekt.

Du kan även köra med JACK och installera modulen pulseaudio-module-jack.

Skulle precis skriva det men såg att du redigerat :D

@ewrol Om du testar Jack och har Ubuntustudio (eller annan Ubuntu) så testa studio-controls. Skall vara förinstallerat i Ubuntustudio. Jag har portat det till Opensuse Tumbleweed men det tror jag inte du kör. Studio-controls är en hanterare för att slå av och på Jack och hantera ALSA/Jack samt hjälper till med Pulseaudio. Jack kan vara lite krångligt om man inte kommer rätt på det. Kör du Jack (både ver 1 eller 2) så behöver du något som routar ljudet till olika enheter (audio och midi). Ta en titt på Qjackctl eller Carla (även Cadence har en patch-bay för Jack). 

Framöver kommer det en annan ljudserver som förväntas ta över från det mesta. Pipewire. Den är inte bara för ljud utan även för video och är låg fördröjning precis som Jack. Många distributioner har börjat inkludera Pipewire men för det mesta är den inte påslagen default. Alla funktioner är inte riktigt färdiga för prime time men relativt snart är det dags. Förhoppningsvis går vi då från den här spretiga situationen med alsa/jack/pulseaudio/gstreamer/etc.

ref.
StudioControls
Qjackctl
Carla
Pipewire

Redigerat av eggplant
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...