Jump to content
Annons

BitPop alá Majken


Recommended Posts

Jao!

Tänkte att jag skulle lägga upp en liten låtsnutt jag jobbat lite på. Man skulle kunna säga att det ligger nånstans mellan BT och kung-fu på Nes. Videospels-pop helt enkelt.

Majoriteten anser nog att detta är tortyr för öronen, men vem vet. Kanske någon gillar distade leksakssyntar 🙂

EDIT: Ny version & textändringar

Majken - Not Your Cup Of Tea

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OH!!! Detta låter underbart! 🙂 Kan faktiskt inte hitta något direkt att gnälla på. Kanke skulle det vara att det inte finns någon tydlig melodi, inget att tralla med i så som i många gamla nes spel. Men detta är jäkligt bra bitpop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag gillar det här! Särskilt trummorna och hur du jobbar med panoreringar. Vågar du avslöja något om vilka ljudkällor och effektpluggar du använt?

Halvvägs in i låten är det ett trevligt break med en hihat som liksom bromsar in... hur åstadkommer du den effekten?

/Mats

Jodå visst vågar jag avslöja vad jag använt. Syntarna är mestadels Steinberg A1, Synth1 och ReFX Claw om jag minns rätt, kan kolla upp det när jag kommer hem ikväll om jag kanske använder andra syntar också. D'Cota SE kanske, hmmm mitt minne sviker mig. Nåja inte så avancerade grejer, lite dist och enkla vågformer är allt som krävs för att det skall låta tv-spel, hehe 🙂

Vad gäller effekter så sitter det väl en Steinberg Overdrive eller QuadraFuzz tillsammans med en Double Delay på var och varannan kanal 🙂

EDIT: StepFilter & BitCrusher är två andra favoriter på just trummor.

Hi-Hat'en som bromsar in är lite kreativ programmering bara. 64'e eller 32'a delar som jag glesar ut och tar bort slag från. Låter ganska skoj.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart! 🙂

Jag har tyvärr inga kommentarer mer än så...

Har du mer sånt här??

Jodå visst har jag lite mer pyssel liggande. Den enda jag kan filnamnet på i huvudet såhär rakt upp och ned är: http://www.majken.se/peach&toad-v3.mp3 som är lite snällare bitpop som dock behöver piffas upp och är precis lika ofärdig som den andra lilla trudelutten. Namnet antyder nintendo inspiration och i det här fallet är det VSTi'erna Peach & Toad från http://www.tweakbench.com som står för huvuddelen av ljudet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som tusan förresten. Trodde jag var ensam om att gilla lite syntpop som inte är trance, techno, dnb eller gudvet vad utan lite enkla syntar som skriker oscillatorerna ur sig bara.

Tackar som bugar för alla positiva kommentarer! 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som tusan förresten. Trodde jag var ensam om att gilla lite syntpop som inte är trance, techno, dnb eller gudvet vad utan lite enkla syntar som skriker oscillatorerna ur sig bara.

Tackar som bugar för alla positiva kommentarer!  🙂

/Majken

Inte då Majken! Jag har gjort egna fösök, även om de inte är lika bra. chips gjorde jag för ett år sen. I och för sig en cover på en låt som jag och en polare gjort tidigare. Inte den värsta bitpopen heller, men lite tvspel är det allt. (Låter keff när jag lyssnar på det idag... vad man utvecklas...)

(Förlåt om jag stal tråden nu 🙂, ville bara säga att du inte var ensam)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Gött Neko! Det här är ju mer bitpop och lite mer retro. Nånstans mer i chipmod regionen. Får mig att tänka lite på ett program jag hjälpte en kompis att utveckla, Boyscout. Som är till för att göra musik till Gameboy, gjorde några låtar med det också som är sådär lagom chip-poppiga 🙂

http://www.pidelipom.com/boyscout

Ljudexemplen är jag, Aegis, gammalt.. gammalt nickname.

Stjäl tråden bäst du vill, nu stal jag visst den själv förresten åt ett helt nytt håll 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min typ av musik egentligen.. men detta gillade jag.. hmm..tror det iaf .. får lyssna ett par ggr till.. hehe

Sköna beats!

Det där som låter "prrrrrffffffpp pth pth pth" vid 0:52 är det den inbrommsande Hi´Haten? 😉 Coooolt!

Jodå, det är den inbromsande Hi-Hat'en. Med lite fantasi och en pianoroll i 64'e delar kan man göra trevlig trumprogrammering 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du inte halshugger mig nu Majken, men Peach & Toad låter ju faktist mer Sega än Nintendo... (I mina öron i alla fall!!)

Tack som fan! 😉 - Jag hatade Nintendo när jag var en liten pjatt, har alltid varit trogen Sega. Min fina gamla konsoller ligger hemma i tryggt förvar, har t.o.m. en Saturn med en bunt spel 🙂 - Har bestämt mig för att nån gång gör några remakes/remixar av Phantasy Star II musiken som är bland det bästa som nånsin gjorts!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött Neko! Det här är ju mer bitpop och lite mer retro. Nånstans mer i chipmod regionen. Får mig att tänka lite på ett program jag hjälpte en kompis att utveckla, Boyscout. Som är till för att göra musik till Gameboy, gjorde några låtar med det också som är sådär lagom chip-poppiga 🙂

http://www.pidelipom.com/boyscout

Ljudexemplen är jag, Aegis, gammalt.. gammalt nickname.

Stjäl tråden bäst du vill, nu stal jag visst den själv förresten åt ett helt nytt håll 🙂

/Majken

Varför är det så svårt att kritisera sån här musik? Jag tycker allt låter bra, dock i begränsade doser. Mer av detta Majken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte lira efter det här trumkompet på mitt analoga trumset, det resulterade i en bruten arm, en trumstock i ögat och ett vräkningskrav från hyresvärden.

Grymt bra med andra ord! 🙂

Hahaha!.. Tack och bock! 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bumpade upp den här gamla tråden igen, ni får bli arga om ni vill 😆

Nåja, jag fick tid/ork/lust att jobba vidare på låten idag. Så det blev en uppsnyggning av mixen (hoppas jag) och även lite nya delar och instrument. Dammade av Plugsound Free, huj vilken snåljåp jag är. Jaja, ni som gillade den första versionen kanske gillar denna lite längre version också.

http://www.majken.se/mp3/majken-not_your_cup_of_tea.mp3

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bumpade upp den här gamla tråden igen, ni får bli arga om ni vill 😆

Varför skulle vi bli arga när musiken är såhär bra? 😛

Som vanligt måste jag påpeka att elektronisk musik inte är min grej... Däremot växte jag upp med (och uppskattade verkligen) NES-musik och detta låter ju onekligen som en upphottad 2000-talsvariant av ett bra Nintendo-soundtrack. Schysst komposition, bra driv och sköna ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

grymt! det här gillas.

inte bara kul utan ambitiöst och välgjort också. trumprogrammeringen är lysande och massor att lyssna på hela tiden utan att det blir grötigt. känns inte heller så ofärdigt som du fick det att låta men så lyssnar jag ju på den nya versionen också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och bock! 🙂

Jag skall pillra vidare lite med låten och fixa till lite mer saker. Skoj att folk tycks gilla den, känns heltokigt med tanke på att det är en ganska udda genre. Har en näve gamla ofärdiga låtar som jag tänkte piffa upp lite nu när jag har semester också.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...