Jump to content
Annons

Att bygga upp ett solo


VED

Recommended Posts

Annons

varför måste man bygga upp ett solo? jag skulle hellre höra ngn som bygger ner ett solo ...

... och varför måsta man dubbelposta ... ?

Redigerat av helvetet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad att bygga upp och bygga ner ett solo? 🙂

Ett solo (på gitarr då) är väl egentligen bara en melodislinga i samma tonart en oktav över melodistämman?

Klart att man kan göra det mycket krångligare men ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte hjälpa det men jag har inte mycket till över för Zappa. Trots att man sen barnsben fått lära sig att Zappa är minsann instressant och skriver otroligt bra musik osv osv så gillar jag det inte. Visst kan man se det komplexa och det är verkligen genialiskt gjort och så vidare. .Men bra? nä, det tycker inte jag.

Skulle man råka ventilera sina åsikter för något Zappafan så får man direkt svaret att "ja, men du har ju lyssnat på fel plattor!", och så langas det upp ännu en Zappaplatta som man tvingas ta sig igenom, men tyvärr är den alltid lika tråkig som alla dom andra.

Hur kul är det egentligen med oändliga 16-delsförskjutningar på marimba? Klockrent för att öva notläsning och teknik men nån vidare musikalisk upplevelse har jag aldrig fått av gubben. Även tonalt lessnar man ganska fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som vanligt när det gäller alla typer av melodier: Skutta runt kring ackordtonerna. När det gäller något elstaka solo är det dock inte HELT förbjudet att skutta lite utanför ibland, men det är gärna inget som skall göra s till en vana. Som Fyffes påpekade bör den oftast ligga en oktav över melodin (fast det beror ju på vad melodin är iofs). 4-6:e oktaverna är bäst för solon, då de då verkligen hamnar ÖVERresten av arrangemangen. Därimot tenderar gitarrer åt att inte rikigt gå så högt, det är därför man samplar. 😉

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett solo (på gitarr då) är väl egentligen bara en melodislinga i samma tonart en oktav över melodistämman?

Klart att man kan göra det mycket krångligare men ändå?

man kan ju till exempel spela melodislingan en oktav lägre ...

sedan finns det ju förstås låtar utan melodier, gitarrsolon också för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I solon en oktav under brukar det inte gå att köra det på gitarr - därav bassolon.

I mitt inlägg ovan glömde jag att säga att jag menade bas-trummor-gitarr band och inget annat.

Jag säger som vanligt när det gäller alla typer av melodier: Skutta runt kring ackordtonerna. När det gäller något elstaka solo är det dock inte HELT förbjudet att skutta lite utanför ibland, men det är gärna inget som skall göra s till en vana. Som Fyffes påpekade bör den oftast ligga en oktav över melodin (fast det beror ju på vad melodin är iofs). 4-6:e oktaverna är bäst för solon, då de då verkligen hamnar ÖVERresten av arrangemangen. Därimot tenderar gitarrer åt att inte rikigt gå så högt, det är därför man samplar.

/Hemluth

Ja, bra sagt. Men, man samplar fortfarande inte gitarr med eller utan el. 😄 Hur högt ska du om en elgura inte räcker till hade du tänkt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för idé ni har att man ska hålla solon i någon bestämd oktav?? låter väldigt tråkigt tycker jag.. går alldeles utmärkt att använda alla toner du kan hitta på gitarren när du spelar solo.. va lyssnar ni på för musik igentligen??

dessutom spelar det väll inte häller någon roll vilken oktav melodin ligger i?? inte fan måste väll den ligga i någon bestämd oktav?? förövrigt är det väll ytterst sällan man kör melodi och solo samtidigt?? varav "solo"??

Jag säger som vanligt när det gäller alla typer av melodier: Skutta runt kring ackordtonerna. När det gäller något elstaka solo är det dock inte HELT förbjudet att skutta lite utanför ibland, men det är gärna inget som skall göra s till en vana.

tycker jag också är helt fel.. bland det tråkigaste och mest opersonliga är när folk inte har mer fantasi eller känsla för att göra något annat än att lira arpeggion som bara upprepar samma ackord igen och kallar det solo.. då tillförs juh ingen känslan i låten, allt var juh där redan innan.. självklart kan man använda arpeggion till en viss del, men abslout inte bara arpeggion.. än en gång, vad lyssnar ni på för musik igentligen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som vanligt när det gäller alla typer av melodier: Skutta runt kring ackordtonerna. När det gäller något elstaka solo är det dock inte HELT förbjudet att skutta lite utanför ibland, men det är gärna inget som skall göra s till en vana.

tycker jag också är helt fel.. bland det tråkigaste och mest opersonliga är när folk inte har mer fantasi eller känsla för att göra något annat än att lira arpeggion som bara upprepar samma ackord igen och kallar det solo.. då tillförs juh ingen känslan i låten, allt var juh där redan innan.. självklart kan man använda arpeggion till en viss del, men abslout inte bara arpeggion.. än en gång, vad lyssnar ni på för musik igentligen??

Så du föreslår att man ska byta till helt andra ackordgångar mitt i låten och låta gitarrer skrika lite och sedan kalla DET solo? Nåja, kanske. Tycker absolut att det tillför kännsla i en låt att använda samma ackord ofta (rentav MYCKET ofta), då man slipper använda så många stämmor samtidigt då (då man vanligen vill använda alla stämmor man kommer på).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som vanligt när det gäller alla typer av melodier: Skutta runt kring ackordtonerna. När det gäller något elstaka solo är det dock inte HELT förbjudet att skutta lite utanför ibland, men det är gärna inget som skall göra s till en vana.

tycker jag också är helt fel.. bland det tråkigaste och mest opersonliga är när folk inte har mer fantasi eller känsla för att göra något annat än att lira arpeggion som bara upprepar samma ackord igen och kallar det solo.. då tillförs juh ingen känslan i låten, allt var juh där redan innan.. självklart kan man använda arpeggion till en viss del, men abslout inte bara arpeggion.. än en gång, vad lyssnar ni på för musik igentligen??

Så du föreslår att man ska byta till helt andra ackordgångar mitt i låten och låta gitarrer skrika lite och sedan kalla DET solo? Nåja, kanske. Tycker absolut att det tillför kännsla i en låt att använda samma ackord ofta (rentav MYCKET ofta), då man slipper använda så många stämmor samtidigt då (då man vanligen vill använda alla stämmor man kommer på).

nej nu förstår du helt fel.. jag föreslår juh att man ska spela melodier och Inte bara arpeggion.. och jag föreslår inte ny ackord föjld till solot.. även om man nu kan ha det om man vill också.. men jag tycker att ackordföljder och arpeggion hör mer till komp än solon och melodier..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som vanligt när det gäller alla typer av melodier: Skutta runt kring ackordtonerna. När det gäller något elstaka solo är det dock inte HELT förbjudet att skutta lite utanför ibland, men det är gärna inget som skall göra s till en vana.

tycker jag också är helt fel.. bland det tråkigaste och mest opersonliga är när folk inte har mer fantasi eller känsla för att göra något annat än att lira arpeggion som bara upprepar samma ackord igen och kallar det solo.. då tillförs juh ingen känslan i låten, allt var juh där redan innan.. självklart kan man använda arpeggion till en viss del, men abslout inte bara arpeggion.. än en gång, vad lyssnar ni på för musik igentligen??

Så du föreslår att man ska byta till helt andra ackordgångar mitt i låten och låta gitarrer skrika lite och sedan kalla DET solo? Nåja, kanske. Tycker absolut att det tillför kännsla i en låt att använda samma ackord ofta (rentav MYCKET ofta), då man slipper använda så många stämmor samtidigt då (då man vanligen vill använda alla stämmor man kommer på).

nej nu förstår du helt fel.. jag föreslår juh att man ska spela melodier och Inte bara arpeggion.. och jag föreslår inte ny ackord föjld till solot.. även om man nu kan ha det om man vill också.. men jag tycker att ackordföljder och arpeggion hör mer till komp än solon och melodier..

kul att någon svarat på fråga om solon.

Varför jag frågade är bla.för att vi är inne på koposition rummet

vilket för mig till Zappas solo,dom är ju trotts allt

mer än ett solo vare sig man gillar Frank eller ej.

Men ett solo säjer en del vad det gäller att skapa musik i stort tycker jag

visst,det finns snabba solon "Yngve" etc.

men för egen del blir det tråkigt i längden och säjer inget annat än att dom

är just snabba...vad är ett solo igentligen???

Fattar inte heller det här med oktav snacket...va va.

Ved

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag ska spela in solon och inte har något klart brukar jag köra 10 varv i cubase, 3 varv i skalan oslarvigt spelat 4 varv i skalan slarvigt 3 Tok varv helt utanför skalan då man bara freakar loss. Sedan är det bara fram med saxen och klippa ut bitarna som blev bra. Har alltid funkat utmärkt för mig.

/Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...