Jump to content
Annons

Studio i en kontorsbod.


Stefan78

Recommended Posts

Hej.

Jag har införskaffat en kontorsbod som jag tänkt att bygga om till en studio. Jag har spanat runt i ett par månader på diverse forum men inte fått till någon färdig plan än som känns bra. Har även varit i kontakt med Vibratec med lite diskussioner om flytande golv. Behöver lite råd från folk med erfarenhet av liknande byggen.

 Tanken är att dela av boden med en skiljevägg typ "dubbelvägg", så att det blir ett "kontrollrum" och ett "liverum". Helst skall "liverummet" ha plats för att kunna spela trummor. Har tänkt att ha två ljudklassade glas och dubbla ljudklassade dörrar mellan rummen.

 Det jag vill uppnå är bra ljudisolering, framförallt mellan "liverummet" och utsidan av boden. Och även hyfsad ljudisolering mellan rummen med hjälp av dubbelväggen. Detta är dock inte lika hög prioritet. Detta är ett hobbyprojekt som inte behöver bli perfekt. Har 20-30k att lägga på bygget. Det får helst landa närmare 20 än 30. Jag har fått tag i två st begagnade ljudklassade dörrar (35dB).

 Frågan är vilken typ av bygge jag skall satsa på. Eftersom boden invändigt just nu endast är 2,6m bred och har 2,4m i takhöjd känns det som att "rum i rum" kommer att ta för mycket plats.

 En tanke jag hade var att börja med att klä boden invändigt (d.v.s väggar och tak) med 4 lager gips (fönstret i liverummet skall sättas igen). Sedan bygga två golv på Vibratecs flytande golvreglar med stenull i botten och ett lager golvspån + 2 lager golvgips, och att sedan ställa den delade "dubbelväggen" på de flytande golven. Dubbelväggen hade jag i så fall tänkt isolera mot väggar/tak genom att fästa med vibrationsdämpande fästen från Vibratec. Jag är medveten om att ljudet ändå kan fortplanta sig mellan rummen genom den gemensamma väggkonstruktionen. Frågan är hur mycket? 

Är det värt att lägga pengar på flytande golv eller har ni med mer erfarenhet någon annan lösning? Helst någon lösning som innebär att man kan börja enklare och billigare för att sedan förbättra med tiden.

Jag bifogar konstruktionsritning av bodens väggar och en enklare planskiss här så hoppas jag att någon kan hjälpa till med att få till en byggplan.

Ha en fin dag!

/Stefan Andersson 

Konstruktionsritning Bod.jpg

Bod-mod.jpg

Redigerat av Stefan78
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett par tankar som kanske inte direkt har med dina frågor att göra...

-Du får inte mycket vägg kvar mellan rummen om du ska få plats med både dörr och fönster. Kanske ide att försöka fixa dörrar med inbyggda fönster istället och använda en av dem andra som inre ytterdörr. Då spar du mycket plats i väggen och får färre släta ytor som ljudet kan studsa emot.

-Dessutom bör du ha separat ventilation till båda rummen med ljuddämpare då du troligen inte vill offra plats med avancerade lösningar för att rummen ska kunna ha luftflöde mellan dem.

-Tänk på att akustikbehandling tar MYCKET plats. Rita in det och tänkta möbler/instrument direkt så du inte blir för trångbodd. Glöm inte att casar, instrument och annat som musiker kan släpa med sig också behöver få plats då och då.

-Det kan vara idé att överväga ett stort rum av hela boden om du kan stå ut med att vara i samma rum vid truminspelning, du spar yta och pengar. Det beror mest på vad du tänkt använda studion till iofs, ska du spela in massor trummor förstår jag tanken med två rum… Ska du spela in band så lär dem alla vilja vara i studion stor del av tiden även om ni lägger allt separat, då behövs bra med plats att sitta bekvämt på. Du kan kanske få in ett mindre sångbås eller liknande istället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant så känns 4 lager gips lite overkill, det är dyrt och svårt att få hela konstruktionen till så hög klass. Men som jag nämnde tidigare så hänger det på vad studion kommer användas till och hur mycket man kan störa eller störas av andra. Då du satt en i sammanhanget rätt snäv budget så kanske en del av "gips-pengarna" kan göra större nytta på andra delar. 

Golvet är likvärdigt taket vad gäller ljudisolering från start, dvs rätt lågt med den skillnaden att golvet kommer i direkt kontakt med ljudkällor samt ska tåla belastning. Problemet med flytande golv är att du kommer förlora värdefull höjd i rummet, akustikbehandling lär sänka takhöjden ytterligare. Tak men framförallt golv är dock jobbigt att ordna i efterhand när man väl valt lösning så tänk efter noga vad du verkligen behöver och vad du kan behöva i framtiden. Det finns även här en snik variant om man inte har obegränsad budget. Man kan tynga ner golvet med gips (gärna tillsammans med något vibrationsdämpande material) så man får likvärdig ljudisolering som tak/väggar och sedan ha ett flytande podie till trummor/stärkare och "flytande" stativ till monitorer, inte optimalt men en ok bit på vägen som spar rejält med pengar och plats.

Jag håller på med ett likande bygge i ett garage, det är dock inte en så lång byggnad. Jag har valt två lager gips då det räcker gott eftersom jag mestadels kommer använda studion till mix vilket inte ligger i närheten av volymen från trummor.

Ett sätt att enkelt, snabbt och nästan gratis (kanske till kostnaden av en pizza till trummisen) sätt att ta reda på hur högt man behöver lägga nivån är att låna en trummis, ladda ner en ok dB-mätarapp och kolla av hur mycket dagens konstruktion håller inne ljudet och hur mycket du stör närmsta byggnad eller människor. Mät en kväll när området är lugnt och tyst så man lättare förstår inverkan man själv gör. Mät även dagtid hur mycket trafik, grannar mm stör in i lokalen. Starta tex en gräsklippare, det brukar vara sånt som låter starkast utanför en lokal och mät sedan inne.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack återigen för input. Mycket värdefullt! Jag kanske ska nöja mig med 2 eller 3 lager gips på väggar och tak till att börja med iaf. Bor på landet och har inte jättenära till närmsta grannen som inte är så känslig. Sen har jag hittat en eventuell lösning för golvet. Man lägger sådana här plattor mot befintligt golv https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/ljudisolering-for-byggapplikationer/paroc-ssb-2t. Antingen 20mm eller 50mm tjockt. Och sedan läggs golvspån och 2 lager gips rakt på det. Tror att det känns som en bra och rimlig början. Snackade med teknisk support på Paroc och han sa att det gör stor skillnad med sådana plattor redan vid 20mm tjocklek. Avancerade flytande golv känns lite overkill på den nivån jag ligger på nu ändå. Kan ju börja där och sedan testa lite om det räcker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...