Song text "Life"
-
Senaste foruminläggen
-
-
Similar Content
-
By Studio
1. Nyckeln till en Top Line
Top lining är att göra en text och melodi till en redan färdig musikbakgrund. Det är ett mycket vanligt sätta att skriva låtar. Låten Still Alive, från videospelet Mirror’s Edge, är ett exempel. Top line är skriven av Lisa Miskovsky.
Om du skall göra en top line blir arbetet lättare om du gör saker i rätt ordning:
Känn efter var någonstans i låten melodin får mest energi. Formen och arret kommer att avgöra det. På det här stället kommer texten att bli mest uppmärksammad av den som lyssnar. Här ställs det krav på texten! Den ska bära hela låten och göra textens koncept tydligt. Det är därför det är så viktigt att börja på det här stället!
Strunta för tillfället vad låten ska handla om. Ägna dig bara att hitta en enda textrad, vi kallar det en nyckelfras. En nyckelfras har alla kvalitéer som krävs – gå på magkänslan!
Låt nyckelfrasen tala om för dig vad låten handlar om och gör färdigt resten av din top line. Nu har du löst det tuffaste problemet och har bra kreativt flow! 2. Energi till Refrängen
Se till att formdelarna i din låt kontrasterar varandra. Det ger låten dynamik, hjälper till att göra låtens form tydlig och gör det möjligt att skapa förväntningar.
En av de mest kraftfulla verktygen du har är hur du placerar sången i tonhöjd. Sången får nästan alltid mest uppmärksamhet i lyssnandet och styr därför det totala intrycket mer än något annat i mixen.
En vanligt mönster är att använda lägre tonhöjder i versar än i refränger – att flytta sångens “medelläge” i tonhöjd mellan dessa formdelar. Ett tydligt exempel finns i låten Sulk, av Radiohead. Här flyttas sången upp en oktav (åtta hela tonsteg) när refrängen kommer. I Dancing on My Own, av Robyn är skillnaden en kvint (fem hela tonsteg).
Har du skrivit en låt där refrängen inte går igång? Om det är för lite skillnad i medeltonhöjd mellan vers och refräng kan du använda ett tonartsbyte. Inte vilket tonartsbyte som helst, förstås. Mest användbart brukar vara att gå ett hopp mot- eller medsols i kvintcirkeln. Det ger ett okomplicerat förhållande mellan tonarterna. Själva tonartsbytet märks ganska lite, däremot har det en tydlig effekt på melodin som åker upp en kvart (motsols) eller en kvint (medsols).
Vilken känsla får ett sådant tonartsbyte, om vi tänker på ackorden? Ett exempel finns i låten Push, av Sarah McLachlan. Den börjar i tonarten Ess och byter till Bess i refrängen – ett medsols hopp i kvintcirkeln.
3. Den mystiska kopplingen
Det finns ingen lag som säger att text i versar måste avhandla samma ämne som text i refränger. Försök medvetet att innehållsmässigt hålla isär versar från refränger om du vill skapa spänning. Texten kommer engagera dina lyssnare, som vill förstå vad den handlar om. Att söka efter mönster, ordning och mening är ett grundläggande behov hos oss människor.
Låt din text använda vanligt begripligt språk och var tydlig med vad de olika formdelarna berättar om – men håll isär ämnen, bilder, berättelser. Det kommer skapa en känsla av att du vill få något sagt som du inte säger uttryckligen. Det kommer skapa mystik.
4. Förnya ditt melodiskapande – det enklaste tricket
Att använda rösten när du skriver melodier är ett bra sätt att arbeta som vi rekommenderar, men rösten kan också ha en tendens att styra dina melodier på särskilda sätt, vilket kan göra dina låtar likartade.
Om du känner att du upprepar dig i ditt låtskrivande ska du fundera på om du ofta använder dig av samma tonarter. Om du håller till i en tonart du vanligtvis inte besöker kommer din röst att arbeta på ett något annorlunda sätt. Det beror på att ackord- och meloditonerna får nya funktioner. Du flyttar musikens centralton, men röstens register kan du inte flytta. Ett tonläge (en viss ton) som känns bekvämt, kan i en tonart ha en vilande karaktär medan samma ton i en annan tonart kan vara en ledton (som gärna vill röra sig åt ett visst håll i nästa ackordbyte). Byt tonart ofta när du skriver låtar!
5. Ett trick för snygga enkla demos
Såhär gör du för att spela in en snygg demo med gitarr och sång på enklast möjliga sätt: Spela in två spår med gitarr, men använd ett capo på den ena tagningen. Sätt capot på ett band en bra bit upp, tex. på sjätte band. De två gitarrerna kommer att komplettera varandra sound-mässigt och capot kommer ge dig fler idéer till snygga färgningar.
Artikel av Johan Wåhlander och Jan Sparby, författare till boken Songwriting: Get Your Black Belt in Music & Lyrics.
-
By OliverBja
Hallå där allesammans! Har länge tyckt att mina melodier är usla. Testade sitta ett ganska bra tag nu och kom fram till denna melodin (MP3 nedan). Nybörjare på detta, men säg gärna vad du inte gillar etc. Ge även lite konkreta tips, om du har något på lagret.
Ha det fint.
Melody Idea.mp3
Melody Idea.mp3
-
By HomerJSimpsson
Råttor [ tänkt för två rappare (kvinnor?) ] 2020-09-12 10:45
Ett, två, tre, fyr, [4 skott]
du tror du är dyr.
Fem, sex, sju, åtta, [4 skott till]
du bara'n jävla råtta.
Jag kör mot rött, [A]('tänker')
han är jävla dött.
De va ingen som såg ! (B)
Vi måste ligga låg. [A]
De ser ikväll på Rapport. [A]
En till skjuten på förort.
”Langare avrättad i gängkrig.”
De vet inte ett skit.
Vi gör det snyggt, [A]
sen är det flykt,
bilen brinner,
de är ingen som hinner.
Det gick bra. (B)
Va va'de han sa ?
”Nej, snälla !”
Glöm de', vi fått penga ! [A]
Ett, två, tre, fyr,
du tror du är dyr.
Fem, sex, sju, åtta,
du bara'n jävla råtta.
Vi åker till dig [A]
din syrra gillar mig.
Hon ska få fin present.
Äta, dansa, det blir sent.
Han ringer igen om det va bra, [A]
det var så han sa.
Snabb jobb, mycket peng.
Du kan köpa Hästen säng.
Lexus, ja' ska köra bil. (B)
Vi ska åka bort, riva mil.
Du ska jämt bort, kompis. [A]
Skaffa familj, gå på loppis.
Jag ska ha båt, fiska på sjön. [A]
Det ska va riktig träbåt i lönn.
Vi ska inte bo i stan, landet är fin.
Ser du husbil där, ska bli min.
Ett, två, tre, fyr,
du tror du är dyr.
Fem, sex, sju, åtta,
du bara'n jävla råtta.
Du är inte rädd dom hittar dig ? (B)
Varför ? Ingen bryr sig om mig. [A]
Jag säljer inte deras skit.
De är dom som ska åka dit.
Men han vet vem vi är. (B)
Han vet vad vi ska, han kan vänta där.
Varför är du rädd för han ? [A]
Vi visar honom va vi kan.
Va' är det som händer ? (B)('tänker')
Vad gör mina händer ?
Allt går så snabb'
jag hinner inte ikapp.
Vi ska till Malmö (B)
där är nästa som ska dö.
Slappna av, det blir bra, [A]
råtta säljer på skola.
Ett, två, tre, fyr,
du tror du är dyr.
Fem, sex, sju, åtta,
du bara'n jävla råtta.
Tog strax över en timma att pussla ihop, så förvänta er ingen kvalitet.
Det skulle bli nåt med aktuellt ämne ... och så på svenska... typ enkel svenska ...
Försökte få till en dialog, det skulle iallafall inte bli en predikan.
De två har alltså skutit nån på beställning och är på flykt.
Under tiden reflektera de lite om det som hänt, demsjälva och lite framtid.
Det ska inte framgå om deras uppdragsgivare har god eller ond uppsåt.
Ledtråden är ”Langare avrättad i gängkrig.” De vet inte ett skit. Att de är
medveten att de inte är del av ett gängkrig. Kanske, och det är här fantasin få ta över,
jobbar de på en 'privats' beställning, någon som vill rensa upp, fånga råttorna.
Vara råtta själva, är deras rädsla befogat, kommer de stå på tur ? ...
Tänkte tonsätta själv, men jag kommer inte ha tid ... skulle kanske göra sig bra som liten roadmovie ?
-
By Atrax51
No feedback is needed. Its more of a "i have a melody and this text fits in my song" type of thing.
I dont have time to produce music so please feel free to use my lyrics but i would very much like to hear the result so please upload it here if you do it.
Thank you !
The mighty eagle
I saw it on the news today.
Countries are at war.
Missiles launched and people's in dispair.
Powerhungry men in suits play game.
You and me we end up maimed ! Its always the same.
Why does men in suits dictate
Ordinary peoples fate ?
Why did truth and logic loose its luster
Can it be because the world has gone insane neatly tied on to chain.
A chain made from moral disdain.
And the war is raging on
We never hear the stories of those who left their homes.
All heroes , men in suits bang on their chests.
Behind the curtain , contracts , oil and riches rests.
Why does men in suits dictate
Ordinary peoples fate ?
Why did truth and logic loose its luster
Can it be because the world has gone insane neatly tied on to chain.
A chain made from moral disdain.
And when the war comes to an end.
The eagle leave its prey bloodied on the bed.
Its people ohh people paying with their lives.
Its people ohh people paying with their lives.
Recources! Siphoned and the eagle thrives.
If you have any questions please contact me.
Atrax51@hotmail.com
Best regards from Robin H.
-
By Atrax51
I am in no need of feedbacks. Its more of a "i have a melody and these lyrics fit my melody type of thing"
Claustrophobia
The locks are bolted, im inside
This box of wood there is no light.
Darkness all around myself.
There is nobody here to help.
The world around me is caving in
Claus-tro-pho-bia begin.
I am trapped within these walls
Magicians helper . Damn them all!
Pulse is rising.
End is near.
Fear and panic , hell is here!
I try to scream but mouth is dry.
My hands are slipping and i cry.
"Help me please" im thinking now
I try to get out but i dont know how.
I am trapped within these walls
Magicians helper . Damn them all!
Pulse is rising.
End is near.
Fear and panic , hell is here!
Suddenly i see a light
I feel a hand i start to bite
People cheering and i see
Magician staring down on me.
If you have any questions
Atrax51@hotmail.com
Best regards from Robin H.
-
-
Veckans populäraste ämnen
-
Senaste låtarna
-
Free
-
Free
-
Free
-
Free
-
Free
-
-
-
Utvalda pressmeddelanden
-
Who's Online (See full list)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now