Jump to content
Annons

Powerackord och/eller barreackord


chrome5

Recommended Posts

Jag försöker lära mig spela gitarr bättre och upptäckte nu att powerackord fanns. Om jag förstår så trycker man endast ner två strängar på greppbrädan. Jag är dock så inkörd på barreackord sedan tidigare så på det ställe jag skulle tryckt ned den översta tonen på greppbrädan lägger jag istället hela pekfingret över. Blir powerackorden fel då? Borde jag istället bara trycka ner de på två ställen på greppbrädan och försöka dämpa de övriga strängarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Både ja och nej.  Så länge du slår an de 2 översta E och A då gör det inget.  Men försök att göra det till en vana att använda 1 finger/ sträng.  Kommer underlätta när ditt spelande blir bättre och avancerar.... ^^

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar powerackord så vill man inte att de tunna strängarna ljuder med. När man trycker ner hela pekfingret (Barre) så riskerar man att de ringer med. I alla fall då man spelar elgitarr. Inte lika stor risk på akustisk. Men öva på att ha spetsen av pekfingret nedtryckt och resten av pekfingret liggandes på de andra strängarna, utan att trycka ner dom. Då dämpas dom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
On 7/6/2020 at 11:45 AM, chrome5 said:

Jag försöker lära mig spela gitarr bättre och upptäckte nu att powerackord fanns. Om jag förstår så trycker man endast ner två strängar på greppbrädan. Jag är dock så inkörd på barreackord sedan tidigare så på det ställe jag skulle tryckt ned den översta tonen på greppbrädan lägger jag istället hela pekfingret över. Blir powerackorden fel då? Borde jag istället bara trycka ner de på två ställen på greppbrädan och försöka dämpa de övriga strängarna?

Så här är det: Det som du tycker låter bäst är rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...