Jump to content
Annons

"White Lotus Rock" ska bygga Replokal / Studio i samma rum


kakelugn

Recommended Posts

Alla gillar ju byggtrådar och här kommer en.

Vi har precis fått en ny lokal som vi håller på och renovera

Den ligger i Flen och är på 60 kvadrat Nästan fyrkantig.

Jag och "Gylfen" gjorde lite mätningar i rummet.

Jag provade att köra med en QSC cardioid SUB och fick helt sjuka värden så valde jag att istället bara att köra med signalsvep med våra QSC k12.2 Men dom gick bara ner till 45hz  så jag visar en Graph här nedan.

Värdena stämmer jäkligt bra överens med vad https://amcoustics.com/tools/amroc säger och jag kunde själv höra att vissa toner var skithöga och vissa jättelåga / obefintliga i rummet. så det känns tryggt.

Dimensionerna på rummet är L 7,89m  B 7,09m  H 2,50m

Personligen tror jag att vi skulle få bäst resultat i slutändan om vi bara använder oss av ett inspelningsrum och spelar in live. (Jag anser att vi är bäst då) vi har också tillgång till flera utrymmen som vi skulle kunna separera förstärkare i så att det ej läcker så mycket.

Gå in och Följ oss överallt så kommer det komma låtar i framtiden från oss och denna lokal.

Nu Kör vi !!!!!!

https://open.spotify.com/artist/3Aa7t4DSWY4OBvNoTgcu6p?si=Ec3dgCUgRsmv83w7couwww

https://www.instagram.com/whitelotusrock/

https://www.youtube.com/channel/UCxqwbHdp_LHho1Il2PHvAEA

"Gylfen" Patrick T Skebokvarn - Ljudtekniker

Jag som skriver heter Anders Ekengren och lirar klaviatur.

spacer.png

20200603_171455.jpg

20200603_121449.jpg

mätning.jpeg

Redigerat av kakelugn
texten kom ej med
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kör grabbarna målning  vitt vitt och vitt. 

Då vi ska täcka över väggarna med absorbenter så kör vi helvitt och det är vad fastighetsägarna vill så då blir det så. 

Jag har en fundering på om man skall bygga en kombinerad Konvex och konkav vägg i en och samma lösning. 

Vi kommer att slänga upp bassfällor i hörnen och i alla övergångar mellan vägg och tak. 

Det här är ju en jäkla avvägning. Vi vill ju inte ha ett helt dött rum när det gäller live-inspelningarna men det får heller inte vara massa reflektioner när vi skall mixa i ett och samma rum. 

Vad tycker ni?? 

 

IMG_08081.jpg

IMG_08071.jpg

IMG_08061.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Under tiden jag var och kollade på Småstadsliv i Söderhamn och Hamnade på efterfest hos dom så gjorde grabbarna i lokalen ett kalasbra jobb med att färdigställa Tak/hörn basfällorna. och snickrade samtidigt på en Kurvformad stor absorbent bakom mixplats.

Vi har fått bort en del frekvenser och vissa andra grejer har uppstått.

det verkar som 65hz området sticker ut extra mycket då det ej har hänt någonting med den frekvensen

 

hmm om någon som läser detta har något förslag på varför denna frekvens inte påverkas så skriv gärna.

Bifogar ett gäng bilder

 

 

sweep.png

Redigerat av kakelugn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu är tak-basfällorna klara. Och vi har lagt klart golvet. 

Även den stora absorbentern bakom mixplats är klar.

Jonas Nilsson som är vår gitarrist fick ett tokryck och rev ut ett förråd med massa grejjer och ställde det i lokalen innan vi bestämde oss att lägga golv så det var ett helvete att flytta allt 2 meter åt sidan. Lägga en sektion sen ställa tillbaka på mattan och sedan repetera detta moment totalt 4 ggr

Så tips till er som skall lägga matta. 

Gör det innan ni fyller lokalen med skit som inte skall vara där inne 😉

Förhopningsvis hämtar polaren sina grejjer nästa helg och då kan vi börja ställa ordning för Rep. 

Uppe i taket så smällde vi upp 4 st tunna ramar med glasull. Och tyg. Totalt 6 skall upp till att börja med. 

Och jäklar vilken skillnad det blir när man ställer sig under en sådan och pratar. Trots mattan så finns det ett flutter-eko mellan golv och tak där dessa saknas. Så detta måste vi jobba bort.

För övrigt så tog budgeten slut och mer därtill när vi köpte mattan så  vi får se vad som åker upp här näst. 

Näste grej blir fler absorbent-ramar i taket och införskaffning av soffor och Bord till mixplats. 

Gå gärna in och lyssna på white lotus rock på spotify och följ oss på instagram. 

CHEERS!!!

 

 

20200719_170507.jpg

20200720_105757.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...