Jump to content
Annons

Är min mikrofonpreamp "trasig"...


egj

Recommended Posts

Om jag vrider upp båda rattarna (gain, utvolym) på min Behringer MIC100 (jojo, billigaste av de billiga) UTAN att ha någonting alls kopplat till inputjacken, låter den såhär:

http://213.113.114.190/~erik/mic100.mp3

Låter knappast hälsosamt, va? Nog för man inte hör bruset så mycket på "normala" nivåer, men när jag kör gitarren genom den och kör simuleringar av JCM900 och co så börjar det brusa lite väl mycket för att det ska vara roligt. Min fråga är nu; är det helt enkelt så att denna preamp är såpass billig dret att den "ska" låta så, eller kan det vara en dålig kabel eller ett rör som behöver bytas, eller... nåt? Köpte den begagnad, så vetefan... 😲 Om nån har en likadan vore det trevligt om man kunde få en rapport på hur eländet låter med båda rattarna på max...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter faktiskt som om du har en trasig komponent i din förförstärkare - troligen en elektrolytkondensator i nätdelen eller möjligen någon spänningsregulator som självsvänger. Det kan ju klart också vara ett glapp i en rörsockel eller annan kontakt. Det är jättesvårt att bedöma, för man vet inte i vilken nivå oljudet är i förhållande till nyttig signal.

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har du provat att flytta preampen? Jag gjorde det med med en förstärkare och effektbox och oljudet försvann!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du balancerad kabel?

Min kompressor lät som en radio med obalancerad... annars har jag ingen aning...

Näe, och Audiophile 2496 (som jag använder) har väl inte balanserade ingångar ens..? Så om det är det så är jag körd 😱

Musik: ska prova att flytta på den så långt det går från datorn och sånt. Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...