Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Om jag vrider upp båda rattarna (gain, utvolym) på min Behringer MIC100 (jojo, billigaste av de billiga) UTAN att ha någonting alls kopplat till inputjacken, låter den såhär:

Låter knappast hälsosamt, va? Nog för man inte hör bruset så mycket på "normala" nivåer, men när jag kör gitarren genom den och kör simuleringar av JCM900 och co så börjar det brusa lite väl mycket för att det ska vara roligt. Min fråga är nu; är det helt enkelt så att denna preamp är såpass billig dret att den "ska" låta så, eller kan det vara en dålig kabel eller ett rör som behöver bytas, eller... nåt? Köpte den begagnad, så vetefan... 😲 Om nån har en likadan vore det trevligt om man kunde få en rapport på hur eländet låter med båda rattarna på max...

Annons
Posted

Det låter faktiskt som om du har en trasig komponent i din förförstärkare - troligen en elektrolytkondensator i nätdelen eller möjligen någon spänningsregulator som självsvänger. Det kan ju klart också vara ett glapp i en rörsockel eller annan kontakt. Det är jättesvårt att bedöma, för man vet inte i vilken nivå oljudet är i förhållande till nyttig signal.

/Björn

Posted

Har du balancerad kabel?

Min kompressor lät som en radio med obalancerad... annars har jag ingen aning...

Guest musik
Posted

Hej!

Har du provat att flytta preampen? Jag gjorde det med med en förstärkare och effektbox och oljudet försvann!

:musik

Posted
Har du balancerad kabel?

Min kompressor lät som en radio med obalancerad... annars har jag ingen aning...

Näe, och Audiophile 2496 (som jag använder) har väl inte balanserade ingångar ens..? Så om det är det så är jag körd 😱

Musik: ska prova att flytta på den så långt det går från datorn och sånt. Tackar.