Jump to content
Annons

Fredrika Moberg -- 2 demolåtar


  

22 röster

  1. 1. Fredrika Moberg -- 2 demolåtar

    • 13660 kHz
      1
    • Balkan Degeneration
      5
    • Ingen
      2


Recommended Posts

TYVÄRR TVUNGEN ATT TILLFÄLLIGTVIS TA BORT 13660 kHz ANNARS HADE INTE MIN NYA DEMO FÅTT PLATS PÅ MIN LILLA FTP-PLATS HOS FELIA.

LÅTNAMN: 13660 kHz

ARTIST/GRUPP: Fredrika Moberg

GENRE: apokalyptisk elektronika

LÅTLÄNGD: 3,28

KOMPOSITÖR: Fredrika Moberg

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,95 MB

STATUS: Skiss

LÅTNAMN: Balkan Degeneration

ARTIST/GRUPP:Fredrika Moberg

GENRE: postapokalyptisk elektronika

LÅTLÄNGD: 8,54

KOMPOSITÖR: Fredrika Moberg

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,12 MB

STATUS:Färdig demo

Fredrika Moberg -- 13660 kHz.mp3

Fredrika Moberg -- Balkan Degeneration.mp3

Äntligen en sida uppe (hoppas länkarna funkar) så att jag kan få hjälp av er...Neko...Dumb Dan...ALLA som orkar:

13660 kHz är en kortvågsfrekvens som Radio Baghdad sänder på (därav titeln). Men låten...jag tycker att själva låtidén är för svag. Därför har jag förkortat den. Detta hjälper dock inte mycket -- den blir ändå lite tjatig. Hjälp! Vad kan man göra med denna låt? Som det är nu lyfter den aldrig och meningen är att den skall vara medryckande på något sätt.

Instrumentarium: För dem som vill identifiera (och känner igen ljudet i) vissa pluggar för att direkt kommentera dessa:

Beaten: Stylus RMX

Kompklaviaturer: East West Adrenaline, White Noise Doppelmangler

Gitarrer: Steinberg Virtual Electric; Hans Zimmer Guitars (GigaStudio); Ibanez Roadster+Ibanez Super Metal (riktig elgitarr)

samt samplingar (alla är lagligen köpta).

Bagdad Degegeneration: Det senaste kriget på Balkan innebar en sorts degenerering av hela människans samhälle. Titeln anspelar också på att låten rent faktiskt degenererar.

Synthar och ljudlandskap: USB UF/X-treme samt Luxonix Ravity (s)

Köpta samples från Carlin

EDIT: Fixade röstningen, Mvh, admin

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är de långa pauserna i slutet av balkanlåten konstpauser eller har det bara blivit fel i mixdownen?

Jag tycker att det är för mycket ambient i de här låtarna. De saknar tydliga musikaliska grunder. Känns nästan mer som ljudkonstverk än musik ( vad nu skillnaden egentligen är )....

Link to comment
Dela på andra sajter

Är de långa pauserna i slutet av balkanlåten konstpauser eller har det bara blivit fel i mixdownen?

Jag tycker att det är för mycket ambient i de här låtarna. De saknar tydliga musikaliska grunder. Känns nästan mer som ljudkonstverk än musik ( vad nu skillnaden egentligen är )....

Ohhh! jag har inte tänkt på en sådan reaktion som "ljudkonstverk" snarare än musik men det gör mig glad, tror jag, för då har jag nog omedvetet varit på "rätt" väg då jag ofta är mer intresserad av ljudkonst än låtar. Å andra sidan var första låten mer tänkt att vara mer låtaktig. Ja, jag håller med dig...den musikaliska grunden är för svag, i alla fall i första låten. Jag undrar bara vad jag skall göra åt det.

Pauserna (de tysta partierna) är som de skall vara, hade jag tänkt. Jag har faktiskt kortat ned dem för att göra låten mer lyssningsvänlig men det kanske inte hjälper så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta ljudkollage (jag uppfattar det, som någon annan också påpekade, som ljudatmosfärer med vissa melodiska inslag). Det kräver nog några lyssningar för att få en klarare struktur framför mig tror jag. Jag blir förtvivlad när jag lyssnar på något och inte kan få bukt på några harmoniska byggstenar och när man inte hör några klara motiv direkt. Motsatsen till förutsägbar musik, men förbenat elakt skrivet för en ovan lyssnare 😲

Kul initiativ!

Link to comment
Dela på andra sajter

den här musiken (speciell den andra biten) hade nog kommit till sin rätt i ett visuellt sammanhang, som någon sorts performance, dans, video eller bildspel.

jag tycker det låter väldigt fint bitvis, men jag behöver något att fästa musiken till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag tycker att det här är rätt nice.

Är helt nere med känslan i andra låten. Ger mig "nine and a half weeks"-vibbar. Vet inte varför, men det är en ruskigt sexig färg i den låten.

Keep it up.

Men i och för sig;

You had me at "balkan degeneration"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack alla snällisar för att ni har tagit er tid att lyssna!

Tack Cort -- skall försöka hålla stilen samtidigt som:

Tack blouis: Förstår att jag inte skall glömma att träna mig i att göra mer medryckande låtar

Tack Freidrish Shopin: Jag är medveten om att detta varken är kontrapunktistiskt, har temata eller harmonier, knappt ens ackord. Inte heller är det aleatoriskt som ett fint expressionistiskt EAM-stycke. Det är ju en sorts rockmusik som jag skrev eftersom min pianosonatin havererade. Men som sagt...jag skall träna mig i att göra mer melodier och enkla rytmer.

Eftersom det verkar svårt att utveckla 13660 kHz nu lägger jag ned den i väntan på att jag själv skall komma på några lösningar.

Igen: tack alla snällisar för att ni har tagit er tid att lyssna!

/Fredrika

🙁

EDIT: Tack till admin för uppresningen efter galluphaveriet!

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tack Cort -- skall försöka hålla stilen

Hehe.

Det hoppas jag verkligen att du gör.

Passar perfekt i min trädgård. Harmerna växer i takt med liljorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad ska jag säga mer än att jag bara har lyssnat på det första stycket hittills. Jag har så segt Internet. Detta skiljer sig markant från det andra jag hört på forumet så här långt. Jag skulle kunna kalla det för ambiensmusik. Postapokalyptisk elektronika kanske är den rätta beteckningen dock.

Hursomhelst så gillar jag den där kvinnorösten i inledningen. Sedan puttrar det hela på, men utan tydlig hook/tema eller nåt som gör att man kommer ihåg. Återkommer dock till stycke nr. 2 då pc:n och jag är på humör.

🥰

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Som folk sagt tidigare, det skiljer sig väldigt mycket från resten av musiken jag hört här på forumet! Jag själv är en allätare som lyssnar på allt från klassiskt till noise (massa brus, hade nog en "vanlig" person kallat det), jag har väldigt lätt att gilla och fastna för udda musikstilar och låtar. Och detta gillar jag verkligen! Båda låtarna!

Jag behöver inte något jag måste "hänga fast mig i" i låtarna, allt går utav automatik och ju mer man lyssnar på det desto fler nya favorit delar får man i låtarna. Och just nu är detta verkligen något jag gillar, kvart i fem på morgonen och har inte kommit till sängen ännu skall till skolan om 3 timmar ungefär 🥰 Det känns verkligen som om att man bara finns där med musiken!

MER vill jag höra från dig!! 🙂)

Tänkte lägga till också att det som sas tidigare att dessa låtar skulle passa perfekt till något visuellt! Mycket intressanta idéer man får när man lyssnar på detta och ser det ur en visuell vinkel 😄

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog böjd att hålla med Pluffo. Svårt att säga om det är bara en massa ljud staplade eller om det är en konstnärlig ambition. Något slags mer idé eller tema skulle göra det mer tillgängligt och mer intelligent.

Mixen är snygg. Fräckt med lo-fi på balkan låten. Det är kul med manglat ljud.

Skulle vara kul att höra ditt havererade pianostycke. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det här var annorlunda, spännande med musik man inte vet vart det tar vägen i nästa takt !

Link to comment
Dela på andra sajter

13660 kHz - intressant och rytmisk på ett sätt jag inte hört många gånger förut. Känns osyncat och osammanhängande på ett tämligen behagligt kaotiskt sätt. Lagom luddigt förklarat, håller med om att det mest är ljudmattor, men detta är en ljudmatta med rytm.

Balkan Degeneration - mycket mer ambientmatta, men vid 3:15 kommer det in en trumloop som sedan försvinner spårlöst igen. Från och med den hänger inte mycket ihop med vad som känns som orginalidén. Jag skulle hellre se det som ett spår för sig (även om det kanske är detta du ser som degenerationen). Om du vill ha degenerationen med så kan du dela upp den i flera stycken, ett före och ett efter.

Överlag är det mycket bra och passar riktigt fint till film och dator/tv-spelmusik, ta nu inte det som något negativt. Sån här musik skulle förstärkas ytterligare av lite visuella effekter av någon form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack blouis: Förstår att jag inte skall glömma att träna mig i att göra mer medryckande låtar

nej, det var inte alls det jag menade. jag tycker du skall hänga på flödet och skapa musik för din egen skull i första hand.

men jag tycker de här styckena hade kommit till sin fulla rätt först i ett sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj... Vet inte vad jag ska säga riktigt...

"13660kHz" låter i början så mycket Front 242 att jag började fundera på om jag fått igång fel fil...

Över lag riktigt snyggt gjort, egentligen skitbra, men det känns pga av ljudval, samplingar och vissa rytmer nästan mer som en välgjord remix. Vet inte om det är medvetet (du kanske inte ens vet vilka jag pratar om?!), men Front 242 är mina husgudar så jag är lite känslig på det sättet... :rolleyes:

"Balkan degeneration" gillas också skarpt! Men nu hör jag ju att du måste ha lyssnat på Front 242, eller hur???! Om du inte gjort det, så är det dags att gå till skivaffären, för det här har precis samma känsla som delar av skivorna "Up Evil" och "OFF"... Skitbra alltså!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad ska jag säga mer än att jag bara har lyssnat på det första stycket hittills. Jag har så segt Internet. Detta skiljer sig markant från det andra jag hört på forumet så här långt. Jag skulle kunna kalla det för ambiensmusik. Postapokalyptisk elektronika kanske är den rätta beteckningen dock.

Hursomhelst så gillar jag den där kvinnorösten i inledningen. Sedan puttrar det hela på, men utan tydlig hook/tema eller nåt som gör att man kommer ihåg. Återkommer dock till stycke nr. 2 då pc:n och jag är på humör.

😄

:musik

Jag kodade filerna med så låg variabel bitrate jag kunde utan att det blev sådana där tydliga missljud man hör ibland men jag vet att det är ett problem. Jag har själv bara vanligt modem och använder Fredrikmo nummer 1(Fredrik Montelius) bredbanddator för filöverföringarna. Egentligen skulle jag väl koda dem i ATRAC3plus (jag fick med ett sådant program när jag köpte en bärbar cd-spelare en gång) men det är kanske så få som har ATRAC-uppspelare (?)

Jag håller med dig om hooken och tema och det där...jag hade hoppats att någon här kunde ha förslag på hurmin skiss kunde utvecklas men jag lägger ned låten tills hjärncellerna fått liv. kvinnorösten i början är inte min utan en köpt sampling.

/Fredrika Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

SNIP Svårt att säga om det är bara en massa ljud staplade eller om det är en konstnärlig ambition. Något slags mer idé eller tema skulle göra det mer tillgängligt och mer intelligent.

Tyvärr började det med en lös men som jag tycke, bra idé. sedan tappade jag förtroendet för idén. I brist på förtroende eller kreativitet bärjade jag i ilska att dränka låten med staplade ljud. Jag hade hoppats att ljuden skulle sjunga ut bättre. Men det är både konstnärlig ambition och bara staplade ljud. Tyvärr blev det "till slut" mest av bara staplade ljud. Sen stod jag där med en skiss (det är en skiss) utan tillräckligt bra låtmaterial och med staplade ljud. Jag försökte rädda den med mer levande trumspel med Battery 2 men det blev jättedåligt. Därför har jag lagt denna skiss på hyllan i väntan på "bättre tider". Nej, du har rätt. Spm det är nu är det mer ljud och mindre intelligens.

/Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

13660 kHz - intressant och rytmisk på ett sätt jag inte hört många gånger förut. Känns osyncat och osammanhängande på ett tämligen behagligt kaotiskt sätt. Lagom luddigt förklarat, håller med om att det mest är ljudmattor, men detta är en ljudmatta med rytm.

Balkan Degeneration - mycket mer ambientmatta, men vid 3:15 kommer det in en trumloop som sedan försvinner spårlöst igen. Från och med den hänger inte mycket ihop med vad som känns som orginalidén. Jag skulle hellre se det som ett spår för sig (även om det kanske är detta du ser som degenerationen). Om du vill ha degenerationen med så kan du dela upp den i flera stycken, ett före och ett efter.

Tack, Neko. Det osynkade i låt 1 är en blandning av att vägra ruta in mig själv i Cubaserutnätet och en oförmåga att strama upp rytmen i denna låt när det blev för löst. Jag var tvungen att göra ljudfiler av flera midispår för att avlasta processorn och sedan placerade jag ljudspåren "lite fel" för att det inte skulle låta maskinellt -- ibland blev det för löst, tyckte jag först. Nu skulle jag inte vilja göra just det annorlunda men jag skulle vilja göra mer LÅT av den.

Trumloopen i låt 2 är en sådan där beatloop från Adrenalinpluggen (som jag glömde lista under andra låten men som du säger har den ju en väldigt lite roll att spela här ) Den är med för -- hmm -- att det skall bli rockmusik av låten. Det kan tyckas crazy men så tänkte jag. Degenerationen är kriget på Balkan. Först har vi en levande kultur som börjar skjutas sönder; både vapnen och Adrenalinpluggen är brutala och våldför sig på (ljud-)landskapet och människorna. Efter det finns ingen levande eller mänsklig kultur kvar, bara resterna av den kultur som en gång fanns. Resterna består mest av spillror, bränder, en radiosändare som försöker sända något men inte lyckas. Tyvärr slutar låten i hopplöshet men jag kände mig lite sådan när jag gjorde dessa låtar. En arg period och en förkrossad, eller så.

/Fredrika M

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj... Vet inte vad jag ska säga riktigt...

"13660kHz" låter i början så mycket Front 242 att jag började fundera på om jag fått igång fel fil...

SNIP

"Balkan degeneration" gillas också skarpt! Men nu hör jag ju att du måste ha lyssnat på Front 242, eller hur???! Om du inte gjort det, så är det dags att gå till skivaffären, för det här har precis samma känsla som delar av skivorna "Up Evil" och "OFF"... Skitbra alltså!!

Nej du har helt rätt beträffande kHz-låten. Jag använde gammal loop jag gjorde i höstas med en gratisplugg jag laddat ned från kvr-audio. Då försökte jag härma ett ljud som skulle låta som en av låtarna (jg vet inte vad den heter) på front 242s platta Geography (heter den geography förresten?). Sedan har jag trixat med den, både i ljudredigeraren, i Cubase och i Stylus RMX som får spela upp den. Det finns ju fler influenser här (men jag har inte knyckt något). Jag lyssnade mycket på Clan of Xymox senaste platta (om Farewell är deras senaste) när jag gjorde skissen til den här låten som aldrig blir någon låt och på Bryan Ferrys förra platta Mamouna. Det hörs kanske lika tydligt?

Finns det något 242 i låt 2 är det helt oavsiktligt. Jag tänkte nog mer på ett gammalt dubbelalbum från 80-talet jag upptäckt med This Mortal Coil som jag spelade mycket under arbetet med Balkanlåten. Coilplattan heter Filigree and Shadows. Den är sorglig och vacker och fint melodiös med fina stråkpartier med reverb på och sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balkan degeneration var helt ok, bra ljud du valt, klart spejsad.

Den skulle bli ännu bättre med en speaker som pratsjunger i bakgrunden.

13660kHz borde enligt "min mening" användas till en första sats

för att efter ca 1-2 minuter bäddas in ett annan beat/melodi, och

komma tillbaka t ex i sista minuten på låten. Så gör många,

Chemical brothers, Underworld mfl.

Men du har klart bra smak för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

13660 - Fina ljud, men känns väldigt ofokuserad. Den går aldrig iväg nånstans och har inge riktig röd tråd jag kan följa. Den fungerar som en grund, men någon sång eller annat instrument som tar tag i det hela och driver låten nånstans behövs.

Balkan - Börjar skönt, mycket fin orientalisk början. Här finns en röd tråd att följa, en känsla som går genom hela låten, iaf fram till trumloopen. Hade hellre sett att du använt mer distade, hårda trummor än just den i mitt tycke ganska avslagna loopen. Gärna bygga på det partiet 10-20 sekunder till med något hårt, en skrikig lead eller elgitarr. Skönaste partiet i låten är helt klart slutet, mycket tystnad och trasighet. Ett sånt parti med tystnad och trasiga ljud skulle du gärna kunna bygga ut till 10-20 minuter, jag gillar sånt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

13660kHz borde enligt "min mening" användas till en första sats

för att efter ca 1-2 minuter bäddas in ett annan beat/melodi, och

komma tillbaka t ex i sista minuten på låten. Så gör många,

Chemical brothers, Underworld mfl.

Men du har klart bra smak för musik.

I natt har jag legat och tänkt på vad du skrivit och kommit fram till att det är nog bästa lösningen. Jag har inte tänkt så långt, bara att jag skulle göra en låt med detta material som grund. Din idé är nog mycket bättre. Detta betyder att jag måste göra minst en ny låt att ha i denna låt. Får känna mig fram hur det skall låta. Thanx! /Fredrika

Link to comment
Dela på andra sajter

(...) jag gjorde skissen til den här låten som aldrig blir någon låt (...)

Fast nu tycker jag att du är lite väl hård mot dig själv. Lyssna inte så mycket på vad de där pop-nördarna säger (😱), det här är mycket mer "låt" än en hel del annan musik jag lyssnar på!

Finns det något 242 i låt 2 är det helt oavsiktligt.

Nej, jag menade bara att "känslan" i låten var 242, inte alls att det var nåt från nån specifik låt...

Bra jobbat, som sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tyckte bättre om första halvan än andra halvan av "Balkan d". Allra bäst tyckte jag om när trummorna kom in. Sedan kom nån knäppning och så var allt "slut". Instrumentljudet i början av låten, det där blåset,är bra. Andra halvan förstår jag mig inte på. Utveckla stycket vidare?! Konstruktivt förslag: kanske låta den där trumgrejen återkomma, det kan räcka med en enda gång, efter ca 6-7 minuter.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

borbas (oregistrerad)

mm-mo-b-b-er-er-r-r-r-g

"13660 kHz" Fungerade inget vidare tyvärr, knövel med hosten?

"B D" Där emot, gick att komma åt.

Du bjuder oss på en ganska ordentlig resa genom olika ljudmiljöer herr

Moberg.

Från en dyster mellanöster och beat till en rundgående vass atmosfär med klick och knaster.

Tyvärr så måste klaga på de luckorna som finns mellan de olika

ljudmomenten i slutet. Det känns som att lyckorna behöver knytas ihop till ett och samma stycke. Eller kanske helt enkelt tagit alla segment och skrivit var sin låt åt dem. Något som skulle få mitt nackhår att resa sig vore om du tog segmentet

med trummorna, fast att du tar bort trummorna och lägger på ett lager vandrande knaster istället. Ett annat förslag vore att du lät beatet mutera sig vidare i låten.

(önsketänkande..)

Men om vi bortser från slutet, så har du en komplett och framför allt intressant låt, som mycket väl skulle kunna passa till både film och spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balkanlåten låter ungefär som nån filmmusik i början, och låten låter som flera låtar i en.

Gillar början på låten, men den är svår att snabbt bedöma eftersom den är så lång. Tystnaden är jag inte så mycket för.

Fram mot sluten känns den lite mera otydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...