Jump to content
Annons

Effekt sloten blir orange ?


Gäst

Recommended Posts

Har Cubase Elements 10.5 och tror det finns ca 8 effekt slots. Kanske mindre. Men grejen är att lägger jag typ en kompressor längst ner så blir den orange och ljudet påverkas. Typ som den inte finns där. Varför blir den orange och "ur funktion" ? Någon här som vet varför det blir så då skulle jag bli jävligt glad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl pre /post fader. Hittar du inte en tunn grön linje mellan slotsen som du kan dra i?

Där väljer du vilka effekter som skall vara pre respektive post men den borde ju fortfarande fungera även om den ligger post.

Redigerat av YellowStudio
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
49 minutes ago, YellowStudio said:

Det är väl pre /post fader. Hittar du inte en tunn grön linje mellan slotsen som du kan dra i?

Där väljer du vilka effekter som skall vara pre respektive post men den borde ju fortfarande fungera även om den ligger post.

Kan du flytta den på elements?

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså det är en insert effekt slot.

Där man lägger tex EQ kompressor Delay mm.

Har ju typ 6-8 st. Lägger jag tex EQ på första då är den blå. Men lägger jag den på sista då blir den orange plus att den verkar sluta fungera. Vet inte hur jag ska förklara. Men där man lägger alla pluggar på en kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
42 minutes ago, punchline82 said:

alltså det är en insert effekt slot.

Där man lägger tex EQ kompressor Delay mm.

Har ju typ 6-8 st. Lägger jag tex EQ på första då är den blå. Men lägger jag den på sista då blir den orange plus att den verkar sluta fungera. Vet inte hur jag ska förklara. Men där man lägger alla pluggar på en kanal.

Det är en post fader. EQ och delays ska fungera bra. Det är lite annorlunda med tex kompressor och limiters. Man kan i "stora" cubase även styra om sends ska komma före eller efter faders, det är inte så du märker att den beter sig annorlunda? Har du sends?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bifogar en bild så ni ser..

Jag gjorde ett spår som heter vocals och la kompressorn där den blev orange.

Men det är säkert så som ni säger. Varför är det annorlunda med compressor ? Lägger jag en eq så blir den också orange.

 

IMG_1734.jpeg

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men vad använder man post till då ? Ska checka länken också men i stora drag ? Kollade videon, känns som man inte har nån användning för det. Men tack alla för hjälpen så jag fick reda på varför..

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...