Jump to content

Recommended Posts

Hej

Brukar man panorera samma ljud åt vänster och höger så att det blir en stereobredd eller blir det då mono? Om inte, brukar man istället panorera två olika ljud den ena åt vänster och den andra åt höger? 

Jag jobbar i FL Studio. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Stereo är tidsskillnad och kan vara från samma ljudkälla och tidsskillnaden mellan när höger och vänster öra hör ljudet gör att vi bland annat kan riktningsbestämma var ljudet kommer ifrån. Ett litet delay mellan när öronen hör ljudkällan gör också att man upplever ett ljud som om det är "bredare".

Mono kan man väl säga är fullt ös från båda sidor av samma ljud samtidigt så att man inte upplever nån tidsskillnad.

Så ja man kan nog handskas med ljud lite som man tycker men normalt så håller man sig nog till stereo på så sätt att det ganska klart går att urskilja var nånstans musikerna står från vänster till höger. Men sen kommer djupet in också/hur långt in ljudkällan befinner sig i förhållande till det som är lead/frontar.

Kan inte ge några fl studio tips dessvärre är snabblimmad till Logic och Mixbus och suger hårt på båda. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditt andra antagande är korrekt.

Ju större skillnad det är mellan höger och vänster kanal, desto större upplevd stereobredd.

Finns många knep för att få till stereobredd, vissa är bättre än andra om mixen även ska funka i mono.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt jag skriver är inga antagande utan direkt ur Sveriges Radios eget utbildningsmaterial så det ska nog stämma rätt bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, pop53 said:

Allt jag skriver är inga antagande utan direkt ur Sveriges Radios eget utbildningsmaterial så det ska nog stämma rätt bra.

Sen kan det diskuteras om Haas-effekten (tidsskillnad mellan höger/vänster) är något att ha eller glömmas bort när det kommer till musikproduktion :)

 

och jag svarade förresten på trådstartaren, inte dig :D

Edited by candybag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du lägga ut lite i teorier om varför tidsskillnad inte är viktig i musik.

Ok det syntes inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, pop53 said:

Kan du lägga ut lite i teorier om varför tidsskillnad inte är viktig i musik.

Ok det syntes inte.

Jag förutsätter att du menar Haas-effekten när du säger tidsskillnad.

Jag som pysslar med elektronisk musik gillar inte Haas-effekten. Det låter kanon i stereo men när det summeras till mono blir sidoeffekten ett metalliskt ljud när relativt identiska ljudvågor i höger kanal är tidsförskjuten 10-30 millisekunder mot vänster kanal. Typ som en oönskad flange-effekt.

Att göra om en sampling eller plugin i mono till stereo genom att förskjuta tidsskillnaden i höger eller vänster kanal är alltså inte bra såvida man inte är säker på att lyssnaren aldrig kommer höra låten i mono. Det funkar helt enkelt inte bra ITB.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Emellanåt roar jag mig med att botanisera olika musikproduktionssidor, vilket är ett bra sätt för att hålla musikhjärnan och kreativiteten i trim.

      Dessa tips skriver jag sedan ner för att i sin tur plocka fram när jag kört fast eller bara behöver lite inspiration. Nedan följer mina senaste observationer. Mycket nöje!
      Använd ett low-cut-filer på basen i verserna och plocka bort detta i refrängen. På så sätt kommer refrängen garanterat att kännas större och fetare.
        Du kan få monospår att låta som stereo genom att kopiera spåret och panorera det helt till höger respektive vänster. Lägg sedan en kompressor på den ena kanalen och en expander på den andra.
        Testa att sjunga in leadsången viskande och blanda sedan försiktigt in denna med originalet. Detta ger sången en luftigare karaktär.
        Om din sång istället behöver lite mer botten kan du testa att kopiera spåret och filtrera bort allt mellanregister och diskant. Lägg sedan på någon form av distorsion och blanda försiktigt in med originalspåret.
        Använd de-esser på dina reverb. Detta ger ett mjukare, mindre väsande sound.
        Om du ljusar upp dina reverb i mellanregistret med en equalizer får dina instrument mer närvaro och tydlighet.
        Blanda in lite stadsljud, eller varför inte ljudet från ett pulserande tåg, i dina trumloopar för att de ska kännas mer levande och mindre statiska.
        När inspirationen tryter kan du plocka fram valfri loop och spela in och improvisera runt denna. Plocka sedan bort loopen. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Sommaren har äntligen gjort sitt intåg och vad bättre än att dra ner rullgardinerna och stänga in sig ett svettigt studiorum utan luftkonditionering?

      Det har dykt upp en del helt klart intressanta pluggar under 2017. Men istället för att slita hår i hopp om att hitta de bästa, så har jag samanställt en lista på de tio vassaste digitala kreationerna hittils, med fokus på mixning och mastring. Vissa av pluggarna är gratis, medan andra kostar mer än vad jag egentligen anser rimligt. Hur som helst, valet är ditt. Samtliga fungerar till både PC och Mac.
      GOLD – Acustica Audio

      Senaste tillskottet från analogljudsmästarna Acustica Audio. Fyra equalizers, två extremt ovanliga kompressorer samt sju preamps, med ett sound som bland annat för tankarna till Neve, API, och Rupert Neve. Pris: 1 400 kr
      Seventh Heaven – LiquidSonics


      De 30 mest populära reverben från legendariska Bricasti M7 samlade i ett smidigt och lättrattat paket. Kräver iLok 2 eller 3. Pris: 430 kr
      IronOxide5 – Airwindows
      Extremt färgad rullbandsemulator med en rejäl dos old-school-feeling. Lättrattad och fantastiskt välljudande i sann Airwindowsanda. Pris: Gratis.
      Lindell 354E – Lindell Audio


      Multibands- och mjukvaruversionen av dyrgripen Neve 2254E är inget för dig med rattfobi. Den är dock ett ypperligt val för att komprimera lite tuffare trummor, elgitarr eller rocksång. Pris: 1 740 kr
      Blackface SC-5 – Black Rooster Audio


      En mångsidig VCA-kompressor av klassiskt snitt som fungerar lika bra på mastern som på aggressiva trummor. Lämpar sig extra bra för stereospår. Pris: 430 kr
      Gatey Watey – Boz Digital Labs

      En nyskapande gate som låter dig styra vilka frekvenser som ska dämpas när tröskelvärdet överskrids. Detta resulterar i mer naturligt sound och läckage trollas bort på ett nästan magiskt sätt. Pris: 90 kr
      Tapedesk – Overloud


      Kombinerar tre eftertraktade mixerbord och två populära rullbandspelare. Ett perfekt verktyg för dig som vill sätta lite extra färg på mastern eller på gruppkanalerna. Pris: 1 740 kr
      D16 – Tekturon

      Ett kreativt och annorlunda delay för dig som gillar att experimentera och är van att jobba med sequencers. Fungerar dessutom ypperligt att styra med en midi-controller. Pris: 670 kr
      MAX1 – Beatskillz

      Den intelligenta kompressorn som sköter grovjobbet åt dig. Ett utmärkt val för dig som är osäker på kompression och limitering, eller bara tycker att det är allmänt tråkigt. Få inställningar och mycket ljud. Pris: Gratis
      Endless Smile – Dada Life
      Skaparna bakom hyllande Sausage Fattener är tillbaka med en ny plugg. Exakt vad den gör förklaras bäst med en video. Pris: 340 kr
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Regnet öser ner och det mesta känns allmänt grått och trist. Jag gräver djupt i skafferiet i hopp om att hitta något att lysa upp tillvaron med och finner till min glädje en hel del gamla bortglömda pluggar.

      Dagens inlägg får därför två syften. Dels vill jag lyfta fram vikten av att du inte behöver det senaste för att skapa bra musik. Men samtidigt också betona att det är lätt att glömma bort gamla favoriter och trotjänare. Det kanske till och med är så att gamla pluggar är vår tids nya vintage?
      Nåväl, här kommer mina nuvarande bortglömda favoriter. Vissa är gratis, medan andra kostar en liten eller större slant:
      Boz-n Digital Labs – Bark of Dog
      Gratispluggen som på ett väldigt effektivt sätt lyfter fram botten utan att gröta. Perfekt på bas och baskagge.
      BootEQ mkII
      Gratis och fortfarande en av de mest välljudande equalizerna till PC. Fungerar till både mix och master.
      Sknote – Cuttertone
      Supereffektiv plugg för att råda bot på väsande frekvenser och centrera botten. Mångsidig men samtidigt lättrattad.
      Noisebud – Smile 3
      En nytänkande equalizer som förhoppningsvis får dig att dra på smilbanden. En alternativ mastringsplugg.
      Plugin Alliance – Noveltech Character
      Klassiskern som är perfekt för att lyfta fram karaktären på olika instrument. Ett utmärkt val på trummor, bas och sång.
      Toneboosters – ReelBus 4
      Rullbandsemulator med eget sound som tveklöst utmanar de allra största. Processorsnål och välljudande.
      Tone Projects – Sonitex STX-1260
      Pluggen som gör allt och lite till för att skita ner dina inspelningar. Endast PC.
      Stillwell Audio – The Rocket
      Fortfarande min favoritkompressor på trummor, oslagbar parallellkomprimering.
      Kush – UBK-1
      Kompressor med skit under naglarna som får musiken att andas och röra på sig. Analog känsla "på riktigt".
      Voxengo – Span
      Egentligen det enda analysverktyget du behöver och dessutom helt gratis.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Äntligen är Fredagstipset tillbaka efter ett längre sommaruppehåll. Och vad bättre än att välkomna den annalkande hösten med ett par riktigt uttjatade studiouttryck och vad som egentligen menas med dessa?

      1. Det hänger inte på prylarna
      Handlar om att det är din erfarenhet och konstnärliga känsla som spelar roll och inte vilken utrustning du sitter på. Därmed inte sagt att du kan komma undan med vad som helst, bara för att du råkar vara begåvad. Fin, eller rättare sagt ”rätt” utrustning kan absolut underlätta.
      2. Mindre är mer
      Eller ”Less is more” som det vanligen heter i folkmun, syftar på att inte överarbeta produktionen eller mixen. Vi lever i en tid där nästan allt är möjligt och det är precis just av denna anledning som det är extra viktigt att tänka ”bort” istället för att ”lägga till”. Fundera alltid över vad som är musikens hjärta och plocka bort det överflödiga runt omkring. Detta är (en) konst, på riktigt.
      3. Mixa inte med ögonen
      Innebär kort och gott att du ska lyssna mer och titta mindre (på skärmen, eller mixerbordet om du nu har ett sådant). Fina gränssnitt och dansande mätare i all ära, men vem bryr sig om sådant när slutprodukten är klar? Det enda som spelar någon som helst roll är hur det faktiskt låter. Visst kommer det stunder då du inte kan lita på dina öron och då kan det visuella vara till hjälp. Men grundregeln är att lyssna först och titta sen, även om detta ofta är lättare sagt än gjort.
      4. Våga vara kreativ
      Eller ”bryt reglerna”, handlar om att jobba bort invanda mönster och att inte blint lita på allt som skrivs eller sägs (som exempelvis detta inlägg). Men uttrycket uppmanar också till att testa nya grepp och att kasta sig ut i det okända. Vad skulle exempelvis hända om du la på en distad telefonröst på leadsången i den vackra oskyldiga visan? Ja, du förtår poägen. Detta är också genvägen till att skapa något unikt.
      5. Lär dig att lyssna
      Går hand i hand med att inte mixa med ögonen. Men det är minst lika viktigt att öva upp örat till att förstå vad det är du faktiskt hör. Vad är viktigt och vad är mindre viktigt att fokusera på? Bara för att du har lärt dig hur en baskagge ”ska låta” i en metallåt, så betyder detta inte per automatik att du kan mixa metal. Du måste ha en större förståelse för musiken du jobbar med, du måste lära dig att lyssna rätt. Vad är det gemene hen vill höra? Det är din uppgift att överträffa och i viss mån även manipulera lyssnarens förväntningar. Och för att göra detta måste du förstå vad lyssnaren vill ha, men du måste också förstå vad du ska lyssna efter.
      6. Fokusera på helheten
      Till skillnad från Sveriges mästerkock så är det inte detaljerna som avgör alla gånger, utan helhetsintrycket och känslan du får när du hör en låt för första gången. Det spelar alltså ingen roll hur baskaggen låter om inte musiken får dig att stampa takten. När du sitter med ett stort projekt så är det orimligt att alla spår får lika stort fokus, detta är självklart. Men samtidigt är det lätt att snöa in på detaljer. Detta är livsfarligt av den enkla anledningen att du lätt tappar fokus och glömmer bort vad du egentligen höll på med från början, som att tillexempel skapa ett mästerverk.
      7. Det var bättre förr
      Kan naturligtvis anspela på många saker, men i grund och botten handlar det egentligen inte om att det faktiskt var bättre förr, utan snarare om att vi i dag får allt serverat. Hela världen ligger framför våra fötter (för att använda ett slitet uttryck), men att vi är dåliga på att förvalta detta. När möjligheterna är begränsade (som förr) så tvingas du tänka till, du tvingas att komma med kreativa lösningar och du tvingas att fokusera på helheten, hjärtat och kärnan i musiken. Då kan det faktiskt bli riktigt bra!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Dagens tio tips tillägnar jag dig som precis tagit, eller är påväg att ta, dina första staplande steg in i musikproduktionens smått förbryllande värld.

      Men likväl är detta en påminnelse till oss som kämpat på ett tag och som stundom trampar runt i samma gamla hjulspår. Mig själv inräknad. Innan vi sätter igång vill jag understryka att detta inte handlar om regelrätta tips i bemärkelsen ”skruva så här, så låter det så här”. Se istället dessa välmenande punkter som en knuff i rätt riktning mot bättre mixar. Då kör vi!
      1. Mixning, i sin allra renaste form, handlar om att hitta balansen mellan olika instrument och få dessa att sammarbeta som en helhet. Visst är EQ och kompressor viktigt, för att inte säga nödvändigt. Men de absolut viktigaste verktygen är volymen och dina egna öron.
      2. Lär dig att jobba med det du har. De medföljande pluggarna i ditt DAW (inspelningsprogram) räcker garanterat mer än väl. Det är lockande att skaffa det allra senaste, men faktum är att detta snarare stjälper mer än hjälper, speciellt när du håller på att lära dig grunderna.
      3. Bra lyssning är A och O, men det behöver absolut inte vara det dyraste. Ett par studiomonitorer (alternativt hörlurar) som du känner att du kan lita på och en studiomiljö som du känner dig bekväm att arbeta i, är däremot båda förutsättningar för ett gott resultat.
      4. Lyssna på musik du gillar (och ogillar) och analysera denna minutiöst. Lär dig att lyssna kritiskt, både på din egen och andras musik. Jämför och referenslyssna. Vad får refrängen att lyfta? Vilka effekter ligger på leadsången? Varför låter gitarren som den gör? Vilken känsla ger mixen dig och varför? I förlängningen kommer detta ge dig en större förståelse för musikproduktion i allmänhet och dessutom effektivisera ditt eget mixande.
      5. Ju mer du mixar, ju bättre blir du. Öva, öva och åter öva. Gör om, gör rätt. Om du misslyckas hundra gånger, vilket du kommer att göra, så har du ändå lärt dig något värdefullt, glöm aldrig det. Men…
      6. Om du kör fast, börja hellre om från början, istället för att skruva på samma mix i evigheter. Du spar garanterat tid och slipper bli galen på kuppen.
      7. Lita på din egen smak och omdöme. Det är detta som gör just dig unik.
      8. Soloknappen är din värsta fiende. Ingen bryr sig om hur bra ett instrument låter ensamt, det är helheten som räknas (se punkt 1).
      9. Det spelar ingen roll vilket DAW du använder. Alla låter lika bra,
      eller dåligt, beroende på vem som sköter spakarna.
      10. Du kommer aldrig bli 100% nöjd, oavsett hur mycket erfarenhet du har. Vänj dig vid tanken och gå vidare.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.