Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Stereo är tidsskillnad och kan vara från samma ljudkälla och tidsskillnaden mellan när höger och vänster öra hör ljudet gör att vi bland annat kan riktningsbestämma var ljudet kommer ifrån. Ett litet delay mellan när öronen hör ljudkällan gör också att man upplever ett ljud som om det är "bredare".

Mono kan man väl säga är fullt ös från båda sidor av samma ljud samtidigt så att man inte upplever nån tidsskillnad.

Så ja man kan nog handskas med ljud lite som man tycker men normalt så håller man sig nog till stereo på så sätt att det ganska klart går att urskilja var nånstans musikerna står från vänster till höger. Men sen kommer djupet in också/hur långt in ljudkällan befinner sig i förhållande till det som är lead/frontar.

Kan inte ge några fl studio tips dessvärre är snabblimmad till Logic och Mixbus och suger hårt på båda. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, pop53 said:

Allt jag skriver är inga antagande utan direkt ur Sveriges Radios eget utbildningsmaterial så det ska nog stämma rätt bra.

Sen kan det diskuteras om Haas-effekten (tidsskillnad mellan höger/vänster) är något att ha eller glömmas bort när det kommer till musikproduktion 🙂

 

och jag svarade förresten på trådstartaren, inte dig 😄

Redigerat av candybag
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, pop53 said:

Kan du lägga ut lite i teorier om varför tidsskillnad inte är viktig i musik.

Ok det syntes inte.

Jag förutsätter att du menar Haas-effekten när du säger tidsskillnad.

Jag som pysslar med elektronisk musik gillar inte Haas-effekten. Det låter kanon i stereo men när det summeras till mono blir sidoeffekten ett metalliskt ljud när relativt identiska ljudvågor i höger kanal är tidsförskjuten 10-30 millisekunder mot vänster kanal. Typ som en oönskad flange-effekt.

Att göra om en sampling eller plugin i mono till stereo genom att förskjuta tidsskillnaden i höger eller vänster kanal är alltså inte bra såvida man inte är säker på att lyssnaren aldrig kommer höra låten i mono. Det funkar helt enkelt inte bra ITB.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...