Jump to content
Annons

Cubase Elements 10.5 flyter inte ?


Gäst

Recommended Posts

Vet inte vad det är för fel men mitt Cubase knastrar och krånglar när jag gör beats. Även fast jag har den lägsta 44.1 så blir det ingen skillnad. Såg att Steinberg har en uppdatering till 10.5.5 men den gäller ju endast Mojave, kör ju Catalina. Nån här som vet vad felet kan bero på ?

Kan ju meddela att Logic har samma fel när jag även kör det. Kör jag Reason så funkar allt hur bra som helst även om jag kör mycket höga samplerates.

Tacksam för alla svar !

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja ön du nyligen gjort uppdatering på ljudkort eller mjukvara.

Latency ställs in olika på olika program man använder sig av  🤗.

Enklast bloggar nog att googla. Prova dig fram tills knastrar och annat upphör.

Annars kan buffer size ändras lite ner så kan det bli lite bättre förhoppningsvis om latency inte skulle vara problemet 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara göra beats ska inte få ner nån dator överhuvudtaget på knäna så det låter väldigt konstigt. Testa först med det inbyggda ljudkortet för att utesluta kompabilitets problem med dawsen din OS X version och ljudkortet. Jämför sen dom olika dawsens inställningar och om det är nån speciell plugin du använder som är problemet genom att helt enkelt stänga av/ muta den. 

Att en av tre funkar tyder ju på att det är nåt program eller plugin relaterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Cubase 10.5 på mac har varit ganska problematiskt. 10.5.5 löser grafik problemen men det är fortfarande andra problem kvar. Apple har gjort ganska stora ändringar som ställer till det för cubase. Steinberg har lovat en ny version innan feb. Steinbergs enviset att köra ASIO i stället för OSX native kostar på, bara att hoppas att de lyckas få ordning på eländet. Just nu så får man väl säga att Cubase och OSX inte är kompatibelt, och frågan är väl om om de någonsin kommer tillbaka som ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Logic på en mac ska ju funka tycker man så det måste vara nåt annat som är problemet.

Generellt sett så finns det nästan aldrig nån fördel med att uppgradera OS X för musik inspelning så det kan vara nåt att komma ihåg.

När jag har gjort det så har det varit för att leka eller för att hårdvarutillverkare inte bryr sig om drivare för äldre versioner av OS X eller att tex Chrome inte uppdaterar säkerheten på den OS X version som jag kör så jag inte kan betala räkningar och sånt över internet.

Men när man köper en Mac så har den ju den versionen som den har så det blir ju lite som det blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tror ni att det är ljudkortet som spökar ? Det lär väl vara Cubase som behöver uppdateras ? Annars skulle det väl inte funka i tex reason och wavelab.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, punchline82 said:

Men tror ni att det är ljudkortet som spökar ? Det lär väl vara Cubase som behöver uppdateras ? Annars skulle det väl inte funka i tex reason och wavelab.

Tänkte mer på att du skrev att du har problem även i Logic.
Håller med att det är "konstigt" att det funkar i Reason/Wavelab men inte i Cubase/Logic.

UR22C, hm, det är ett USB3-ljudkort. Vad har du för dator? Kan det vara drivarna för USB/moderkort som strular (kör själv PC och vet inte hur sådant funkar på MAC)? Går det att köra kortet via USB2 (om så, har du då samma problem)?

Sidnot, sannolikt inte samma fel som du har:
Hade samma symtom för många år sen och då var det mitt ljudkort (EMU 0404) som ballade ur och det krävdes omstart av datorn för att bli av med sprakandet. Efter omstart funkade det bra till Cubase fick jobba lite hårdare, då ballade kortet ur och började spraka och det krävdes återigen en omstart för att bli av med spraket.

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-01-06 at 18:25, pme said:

Cubase 10.5 på mac har varit ganska problematiskt. 10.5.5 löser grafik problemen men det är fortfarande andra problem kvar. Apple har gjort ganska stora ändringar som ställer till det för cubase. Steinberg har lovat en ny version innan feb. Steinbergs enviset att köra ASIO i stället för OSX native kostar på, bara att hoppas att de lyckas få ordning på eländet. Just nu så får man väl säga att Cubase och OSX inte är kompatibelt, och frågan är väl om om de någonsin kommer tillbaka som ett alternativ.

Vart ser du att dom kommer släppa en uppdatering nu i januari ?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, pme said:

På deras forum.

Har kollat deras forum men hittar inte den. Om du vill eller orkar så får du gärna länka. Det vore schysst !

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
10 minutes ago, punchline82 said:

Tack för länken.

alla där verkade köra på mojave, jag kör ju Catalina. 10.5.5 uppdateringen var ju endast för mojave användare. Undrar om den i slutet av januari kommer vara för mojave den också..

10.5.5 är för mac. Problemen som den försökte lösa finns även på Catalina, och problem som den skapade finns också på Catalina.  Nästa version ska vara en riktig, inte en "hotfix", så den ska lösa andra fel som hittas och även för MSWindows.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, pme said:

10.5.5 är för mac. Problemen som den försökte lösa finns även på Catalina, och problem som den skapade finns också på Catalina.  Nästa version ska vara en riktig, inte en "hotfix", så den ska lösa andra fel som hittas och även för MSWindows.

Okej då förstår jag. Tack så mycket för hjälpen !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tumregel:  kör OS X en version före aktuell. Att uppgradera ”bara för att” är att be om problem. Vänta och kolla ordentligt hur respektive leverantör inför de stöd du behöver.  Gäller både hårdvara och mjukvara.  En av Apples stora nackdelar. Bakåtkompatibilitet är inte ett ord de använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, Nbient said:

Tumregel:  kör OS X en version före aktuell. Att uppgradera ”bara för att” är att be om problem. Vänta och kolla ordentligt hur respektive leverantör inför de stöd du behöver.  Gäller både hårdvara och mjukvara.  En av Apples stora nackdelar. Bakåtkompatibilitet är inte ett ord de använder

testade koppla ur mitt ljudkort och då sprakade det inte när jag körde med det inbyggda. Är det fel på ljudkortet eller behöver den en uppdatering tro ?

nån som vet om det är en uppdatering på gång för ur-c korten ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter


Testa en online-Recovery.  Du håller ner Cmd-shift-R (Har jag för mig) när datorn startar. Då återställer den till den version som datorn hade vid köp.   
Alternativt kan du ta ner mojave på nätet och installera rent från USB-sticka.  

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, Nbient said:


Testa en online-Recovery.  Du håller ner Cmd-shift-R (Har jag för mig) när datorn startar. Då återställer den till den version som datorn hade vid köp.   
Alternativt kan du ta ner mojave på nätet och installera rent från USB-sticka.  

Jo jag lyckades fixa så jag får den ursprungliga versionen. Undra om datorn blir segare och kräver mer för varje macOS uppdatering ? Vad tror ni ? Men ljudkortet. Varför sprakar den men inte när jag kör det interna ? Kan det vara nåt fel eller är det en uppdatering som behövs ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, punchline82 said:

Jo jag lyckades fixa så jag får den ursprungliga versionen. Undra om datorn blir segare och kräver mer för varje macOS uppdatering ? Vad tror ni ? Men ljudkortet. Varför sprakar den men inte när jag kör det interna ? Kan det vara nåt fel eller är det en uppdatering som behövs ?

Med Catalina försvann stöd för 32-bitars program.  Kan vara det som spökar.  
Jag har inte upplevt att OS X blivit segare mellan versioner. Men de har infört mycket ny teknik som påverkar en hel del.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...