Jump to content
Annons

Skapa ordning bland audiofiler i Cubase? Cleanup?


suprapappa

Recommended Posts

Tjo!

Undrar hur ni gör för att hålla reda på filer som skapas när man håller på och testar låtidéer eller bara leker lite.... (använder Cubase 8.5)

Jag har skapat ett projekt som jag kallar te.x. "Cubase start" som innehåller ett trumspår, ett basspår, några gitarrspår osv. för att jag snabbt ska kunna testa en idé. De flesta gånger är idén inte värd att spara och om jag då stänger ner projektet utan att spara frågar programmet om jag vill slänga de audiofiler som jag har spelat in. 

Om det istället blir något jag vill spara kan jag ju använda "Back up project" varpå det skapas kopior av mina filer till en mapp som jag väljer. Har jag då huvudet med mig och väljer "Keep current project active" kan jag ju sen gå in manuellt och slänga alla filer i min "pool".

MEN om jag, som så många gånger förr, missar att göra det.....finns det något alternativ för att istället FLYTTA alla filer som hör till ett projekt till en annan mapp (hade gärna haft det alternativet i dialogrutan för Back up project)?

Det finns ju ett val i filmenyn som heter "Cleanup". Jag är osäker på hur den funkar men som jag förstår det letar den igenom ALLA projektmappar i Cubase och slänger filer som inte hör till något projekt. Jag har inte vågat klicka mig vidare på den.....någon som har använt och kan förklara hur den funkar?

Innan jag skapade mitt startprojekt hade jag samma sak men som en template med följden att varje gång jag drog igång Cubase för att riffa lite och valde "create new project" skapades en mapp med namnet "untitled **" så det är en väldig röra bland filerna. Skulle gärna städa upp för att troligen frigöra avsevärda mängder utrymme.

Någon som har ett smartare arbetssätt eller tips på hur jag kan få ordning på detta?

Tack

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förr fanns en funktion som hette Save song to a different folder (eller något sånt, tror de har tagit bort den?). Då kunde man ta sin "testlåt", kopiera den till en annan folder, öppna den nya låten och rensa i audiopoolen från allt onödigt som inte hade med just den låten att göra.

Jag hade nog kopierat låtmappen (med nytt namn) och gått in manuellt och rensat med Clean Up.

https://steinberg.help/cubase_pro_artist/v9/en/cubase_nuendo/topics/project_handling/project_handling_backing_up_projects_t.html

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, pme säger:

Det brukar väl rekommenderas att man alltid skapar en egen folder för varje projekt. Inte mycket till hjälp om det redan är oreda...

Tack pme! Ja, det är förstås bäst men det är svårt att göra det innan en låtidé finns. Jag drar ofta igång ett projekt för att använda Cubase som ett låtskrivarverktyg och det är inte förrän jag har en idé som är värd att jobba vidare på som jag i bästa fall kan ge den ett vettigt namn och en egen mapp 🙂  I alla de fall jag bara leker lite och spelar in t.ex. gitarriff och sen inte går vidare med idén blir det lätt att filerna ligger och skräpar.

3 timmar sedan, Sleap säger:

Förr fanns en funktion som hette Save song to a different folder (eller något sånt, tror de har tagit bort den?). Då kunde man ta sin "testlåt", kopiera den till en annan folder, öppna den nya låten och rensa i audiopoolen från allt onödigt som inte hade med just den låten att göra.

Jag hade nog kopierat låtmappen (med nytt namn) och gått in manuellt och rensat med Clean Up.

https://steinberg.help/cubase_pro_artist/v9/en/cubase_nuendo/topics/project_handling/project_handling_backing_up_projects_t.html

Tack Sleap! Jag TROR att det du menar är "back up project". Jag läste på lite om clean up-funktionen och vågade testa den då man naturligtvis kunde välja vilken mapp den skulle söka i. Tyvärr får jag den inte att funka.

I detta fall är det väldigt enkelt för jag har efter avslutat skivproojekt knappt rört Cubase och har därför bara 3 projekt i min mapp som heter "Cubaseprojekt 2018". Först mitt "startprojekt" som heter "Drums bass git voc start.cpr" som alltså är precis som en template men jag har valt att göra det som en cpr-fil istället. Den har alltså sin egen audiomapp. Sedan har jag två idéer som jag spelat in som vi kan kalla "Låt 1" och "Låt 2".

Audiofilerna för "Låt 1" har  hamnat i audiomappen för "Drums bass git voc start" då det är i det projektet som jag börjat spela men jag valde sen (utan att tänka mig för) att spara idén under namnet "Låt! 1". 

cpr-filen "Låt 1" ligger alltså i en egen undermapp till "Cubaseprojekt 2018" men audiofilerna ligger i en annan mapp.

Igår började jag leka med ett nytt riff och det fick namnet "Låt 2". Även här har jag alltså börjat i projektet "Drums bass git voc start" och audiofilerna ligger följdaktiligen i den mappen.

När jag tyckte att idén var värd att spara valde jag "back up project" från arkivmenyn och kopierade audiofilerna till en ny mapp med namn "Låt 2".

När jag nu kör "clean up" och pekar på mappen "Cubaseprojekt 2018" borde programmet hitta de audiofiler som hör till "Låt 2" och ligger "herrelösa" i audiomappen som tillhör  "Drums bass git voc start.cpr" men dom dyker inte upp i listan. Jag får bara upp ett antal peakfiler från andra projekt.

Det slog mig att Cubase tar en autobackup och att bak-filerna för  "Drums bass git voc start.cpr" kanske innehöll en referens för de filer jag spelat in så jag tog bort bak-filerna men det hjälpte inte heller.

Jag inser att det nog är svårt att följa med i beskrivningen ovan även om jag försöker vara övertydlig, men ser det ut som jag gör fel någonstans eller hittar Cubase inte alltid de filer som inte hör ihop med något projekt?

Jag har även uppdaterat till Cubase 9.5 men inte använt det särskilt mycket. Tänkte att jag testar med den versionen (istället för 8.5) men till min förvåning verkar inte kommandot "clean up" finnas där längre....inte under arkivmenyn iaf.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...