Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag Àr ny hÀr och har försökt att hitta en trÄd som skulle passa min frÄga utan att lyckats.

Mitt problem Àr lite omvÀnt Àn för mÄnga andra hÀr, som vill isolera sitt ljud frÄn att komma ut. Jag behöver nÀmligen isolera ljud utifrÄn att komma in i micken.

Jag ska spela in en talande röst, alltsĂ„ ingen sĂ„ng eller nĂ„gra instrument. Nu nĂ€r jag försöker hemma sĂ„ fĂ„r jag med köksklockan, en flĂ€kt, en bil utifrĂ„n, grannens barn eller vad som helst. Jag behöver alltsĂ„ en helt (eller iaf mer) tyst plats. Till mitt förfogande har jag bland annat en garderob som jag funderat pĂ„ att anvĂ€nda. Är det lĂ€ge att hĂ€nga in tyg i garderoben för att sen kliva in, haha? Min budget Ă€r starkt begrĂ€nsad, sĂ„ alltför stora utsvĂ€vningar gĂ„r tyvĂ€rr bort.

Tack pÄ förhand ?

Annons
Postat
1 timme sedan, Battleaxe sÀger:

Hej,

Jag Àr ny hÀr och har försökt att hitta en trÄd som skulle passa min frÄga utan att lyckats.

Mitt problem Àr lite omvÀnt Àn för mÄnga andra hÀr, som vill isolera sitt ljud frÄn att komma ut. Jag behöver nÀmligen isolera ljud utifrÄn att komma in i micken.

Jag ska spela in en talande röst, alltsĂ„ ingen sĂ„ng eller nĂ„gra instrument. Nu nĂ€r jag försöker hemma sĂ„ fĂ„r jag med köksklockan, en flĂ€kt, en bil utifrĂ„n, grannens barn eller vad som helst. Jag behöver alltsĂ„ en helt (eller iaf mer) tyst plats. Till mitt förfogande har jag bland annat en garderob som jag funderat pĂ„ att anvĂ€nda. Är det lĂ€ge att hĂ€nga in tyg i garderoben för att sen kliva in, haha? Min budget Ă€r starkt begrĂ€nsad, sĂ„ alltför stora utsvĂ€vningar gĂ„r tyvĂ€rr bort.

Tack pÄ förhand ?

Fan med den rubriken trodde man ju sig fÄ lÀsa lite trevlig fredagsporr med nÄn halvkÀnd skÄdis pÄ nÀthinnan

Hur lĂ€nge planerar du att sitta i garderoben? Det finns dom som bygger ”sĂ„ngbĂ„s” i garderober men det ska vara ganska obehaglig med tiden. SKA du göra det sĂ„ behöver du sĂ€tta isolering pĂ„ in (och gĂ€rna ut) -sidan SAMT se till att du har ventilation (som inte slĂ€pper in sĂ„ mycket ljud men vĂ€l luft).

Googla sÄngbÄs + garderob (dÄ fÄr du mÄnga intressanta trÀffar
)

Postat

Tack sÄ jÀttemycket för svaret.

Jo, men vad gör man inte för lite uppmÀrksamhet, haha-

Jag hoppas pÄ att inte behöva sitta dÀr för lÀnge i taget, haha.

Jag har kollat sÄngbÄs innan men inte kopplat att man kan ha det i en garderob. Ska kolla med en gÄng.

Ha en skön fredag!

Postat

Lite nyare hus brukar ofta ha utsug för ventilationen just i garderoben. Den kan man iofs stÀnga/tÀppa igen tillfÀlligt, men kom dÄ ihÄg att öppna upp igen dÄ sessionen Àr över.

Postat

Hehe, ja det kan ju kanske vara bra att ha i alla fall lite luft kvar...

Nu bor jag förvisso i en gammal lĂ€genhet dĂ€r köksflĂ€kten och badrumsflĂ€kten Ă€r de som stĂ„r för ventilationerna. Kruxet Ă€r att de lĂ„ter mer Ă€n man tror. I alla fall nĂ€r jag försöker spela in ljud... Och skulle bussen rĂ„ka Ă„ka förbi utanför eller grannens barn vrĂ„la, dĂ„ Ă€r det helt kört. Det Ă€r dĂ€rför jag mĂ„ste hitta nĂ„gonstans dĂ€r det Ă€r tyst 🙂

Jag har precis börjat titta pÄ Tracktion 7 som mjukvara för att kunna spela in, klippa och klistra rösten. Programmet verkar ju innehÄlla en massa roliga saker, men kanske lite overkill för bara röstredigering... NÄgon som sÄdÀr i förbifarten har tips pÄ nÄgot gratis program man kan anvÀnda till tal? Finns det kanske nÄgon slags brusreducering (det skulle ju kanske kunna minska kraven pÄ absolut tystnad?)?

Tack för ditt svar och din tid oioioi 🙂

Postat

Det pratas ju en del om sÄnghörn pÄ dessa forum. Min frÄga Àr bara om ett sÄnghörn skulle kunna vara ett alternativ och om det i sÄ fall fungerar tillrÀckligt dÀmpande frÄn omgivande ljud.

Eftersom det inte handlar om sÄng eller instrument sÄ Àr jag inte sÄ orolig för grannarna. Jag vill bara ha ett schysst ljud in ?

Postat (redigerat)

Ja jag sÄg nÄgon sÄn i allt mitt googlande och sökande. Det stod att det var mot vind, men det kanske funkar mot grannar och annat jÀvelskap ocksÄ, haha.

Tack för tipset. Jag ska kolla nĂ€rmre pĂ„ det 🙂

Jag hittade en sÄn hÀrna

highres_eyeball 4.jpg

Redigerat av Battleaxe
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Det var minsann inte sÄ lÀtt att hitta....

Ett liknande alternativ

https://www.youtube.com/watch?v=F3ALeVjWAZI

Jag Àr ju vÀldigt grön pÄ det hÀr med ljudinspelning, men skulle man kunna anvÀnda en preamp (som tillÀgg till nÄgon akustisk reduktion) för att sÀnka kÀnsligheten i mikrofonen och sedan justera volymen i preamp, eller blir det som att sÀnka och höja samma sak?

Redigerat av Battleaxe
pdac (oregistrerad)
Postat

En halvbillig dynamisk mikrofon pÄ tradera? NÄgon skaplig SM58 kopia eller liknande. En kondensatormikrofon Àr din vÀrsta ovÀn i ett obehandlat rum. Blir tyvÀrr extra tydligt för voice over. Finns en anledning att dynamiska mikrofoner som Shure SM7B, Neumann BCM 705 och EV RE22/RE27 Àr standard för radio. 

Sedan sÄ borde du kunna tvÀtta bort skapligt av det statiska bruset som flÀkt Ä ventilation med EQ och noice reduction pluggar. Bra sÀtt Ä lÀra sig hur tonhöjder Ä hertztal funkar.

En genvÀg Àr annars Waves NS1 och fimpa allt under 200-300hz. Blir ju inte perfekt men ifall det Àven ska ligga nÄ annat i bakgrunden duger det nog för det mesta  

Postat (redigerat)

Tack sÄ vÀldans för det.

Nu fick jag ju en del att göra, haha. Jag fÄr börja med att ta reda pÄ vad för slags mikrofoner jag har (har tvÄ stycken helt olika).

Jag kommer ju inte att ha nĂ„got annat i bakgrunden, sĂ„ jag stĂ€ller ganska höga krav pĂ„ att det faktiskt blir sĂ„ brusfritt som möjligt. Tog en titt pĂ„ Waves NS1, coolt 🙂 

Jag kollade lite det hĂ€r med preamp för att kunna sĂ€nka gainern pĂ„ micken, för att pĂ„ det viset fĂ„ bort en del brus och liknande. Är det helt fel sĂ€tt att tĂ€nka?

Jag uppskattar verkligen alla trevliga mĂ€nniskor och svar hĂ€r 🙂 

Tack för att ni tar er tid att hjÀlpa mig.

Redigerat av Battleaxe
Postat

Jag anvÀnder Shure SM7b (dynamisk) eftersom min numera sÄlda Röde NT2a plockade upp bussar, regn, mm. Det finns sÀkert andra dynamiska mickar som Àr billigare. SM57 lÄter rÀtt lik SM7b för en billigare penning nÀr jag jÀmfört med min röst.

Traction funkar för mig. Gratis och enkelt. Jag har nosat pÄ andra DAWs, men gÄr vilse bland alla menyer och fönster. Vanesak antar jag.

Postat (redigerat)

Tack för det.

Jag kollade vad för mikrofoner det Àr jag och och det ena Àr en HX M1 (gaming & pod mic - njurformad stÄr det att den Àr) och det andra Àr en Samson R11 (dynamisk). Kan nÄgon av dem kanske funka?

Jag kollade en del funktioner som suppression igĂ„r. Jag hann inte leta rĂ€tt pĂ„ nĂ„got sĂ„dant till tracktion, men jag hittade till Audacity, men idag hinner jag leta mer 🙂

Bör jag ha en kabel direkt mellan mikrofonen och datorn (RLX till USB), eller bör det vara nÄgot emellan?

Redigerat av Battleaxe
Postat

Ha! Tack för hjÀlpen alla. Lite mek med mick och annat och ljudet Àr redan betydligt bÀttre.

Jag tĂ€nkte fixa i ordning ett litet utrymme i lĂ€genheten. Det Ă€r lite som ett bursprĂ„k pĂ„ ca 3 kvm. Att lĂ€gga ut en matta Ă€r ju givet och en bokhylla med böcker finns pĂ„ plats plats. Annars Ă€r vĂ€ggarna kala (och hĂ„rda). Jag har utrymme och möjlighet att sĂ€tta upp nĂ„gon form av akustik pĂ„ dessa vĂ€ggar. FrĂ„gan blir ju bara vilken form pĂ„ skum som ni rekommenderar (det finns ju typ hur mĂ„nga som helst att vĂ€lja emellan)? Är detta kanske overkill tills jag vet hur det funkar med de andra lösningarna först?

Jag tÀnkte dessutom skaffa en sÄn dÀr "boll" runt mikrofonen. Inte omöjligt att jag försöker att göra en sjÀlv för att spara lite pengar. Den Àr ju praktisk dÄ den Àven Àr lÀtt att ta med.

pdac (oregistrerad)
Postat (redigerat)
7 timmar sedan, Battleaxe sÀger:

Ha! Tack för hjÀlpen alla. Lite mek med mick och annat och ljudet Àr redan betydligt bÀttre.

Jag tĂ€nkte fixa i ordning ett litet utrymme i lĂ€genheten. Det Ă€r lite som ett bursprĂ„k pĂ„ ca 3 kvm. Att lĂ€gga ut en matta Ă€r ju givet och en bokhylla med böcker finns pĂ„ plats plats. Annars Ă€r vĂ€ggarna kala (och hĂ„rda). Jag har utrymme och möjlighet att sĂ€tta upp nĂ„gon form av akustik pĂ„ dessa vĂ€ggar. FrĂ„gan blir ju bara vilken form pĂ„ skum som ni rekommenderar (det finns ju typ hur mĂ„nga som helst att vĂ€lja emellan)? Är detta kanske overkill tills jag vet hur det funkar med de andra lösningarna först?

Jag tÀnkte dessutom skaffa en sÄn dÀr "boll" runt mikrofonen. Inte omöjligt att jag försöker att göra en sjÀlv för att spara lite pengar. Den Àr ju praktisk dÄ den Àven Àr lÀtt att ta med.

SÀtt upp reglar, sÀtt stenull mellan, sÀtt uppklippta soppsÀckar framför stenullen och klÀ med tjockare tyg som du fÀster med en hÀftpistol. Billigare Ä enklare Àn sÄ kommer du inte undan med dÀmpning per krona.

Finns en miljard trĂ„dar pĂ„ forumet sĂ„ kolla in dessa 🙂

Redigerat av pdac

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.