Jump to content
Annons

Tystnad tagning


Battleaxe

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här och har försökt att hitta en tråd som skulle passa min fråga utan att lyckats.

Mitt problem är lite omvänt än för många andra här, som vill isolera sitt ljud från att komma ut. Jag behöver nämligen isolera ljud utifrån att komma in i micken.

Jag ska spela in en talande röst, alltså ingen sång eller några instrument. Nu när jag försöker hemma så får jag med köksklockan, en fläkt, en bil utifrån, grannens barn eller vad som helst. Jag behöver alltså en helt (eller iaf mer) tyst plats. Till mitt förfogande har jag bland annat en garderob som jag funderat på att använda. Är det läge att hänga in tyg i garderoben för att sen kliva in, haha? Min budget är starkt begränsad, så alltför stora utsvävningar går tyvärr bort.

Tack på förhand ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan, Battleaxe säger:

Hej,

Jag är ny här och har försökt att hitta en tråd som skulle passa min fråga utan att lyckats.

Mitt problem är lite omvänt än för många andra här, som vill isolera sitt ljud från att komma ut. Jag behöver nämligen isolera ljud utifrån att komma in i micken.

Jag ska spela in en talande röst, alltså ingen sång eller några instrument. Nu när jag försöker hemma så får jag med köksklockan, en fläkt, en bil utifrån, grannens barn eller vad som helst. Jag behöver alltså en helt (eller iaf mer) tyst plats. Till mitt förfogande har jag bland annat en garderob som jag funderat på att använda. Är det läge att hänga in tyg i garderoben för att sen kliva in, haha? Min budget är starkt begränsad, så alltför stora utsvävningar går tyvärr bort.

Tack på förhand ?

Fan med den rubriken trodde man ju sig få läsa lite trevlig fredagsporr med nån halvkänd skådis på näthinnan…

Hur länge planerar du att sitta i garderoben? Det finns dom som bygger ”sångbås” i garderober men det ska vara ganska obehaglig med tiden. SKA du göra det så behöver du sätta isolering på in (och gärna ut) -sidan SAMT se till att du har ventilation (som inte släpper in så mycket ljud men väl luft).

 

Googla sångbås + garderob (då får du många intressanta träffar…)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för svaret.

Jo, men vad gör man inte för lite uppmärksamhet, haha-

Jag hoppas på att inte behöva sitta där för länge i taget, haha.

Jag har kollat sångbås innan men inte kopplat att man kan ha det i en garderob. Ska kolla med en gång.

Ha en skön fredag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ja det kan ju kanske vara bra att ha i alla fall lite luft kvar...

Nu bor jag förvisso i en gammal lägenhet där köksfläkten och badrumsfläkten är de som står för ventilationerna. Kruxet är att de låter mer än man tror. I alla fall när jag försöker spela in ljud... Och skulle bussen råka åka förbi utanför eller grannens barn vråla, då är det helt kört. Det är därför jag måste hitta någonstans där det är tyst 🙂

Jag har precis börjat titta på Tracktion 7 som mjukvara för att kunna spela in, klippa och klistra rösten. Programmet verkar ju innehålla en massa roliga saker, men kanske lite overkill för bara röstredigering... Någon som sådär i förbifarten har tips på något gratis program man kan använda till tal? Finns det kanske någon slags brusreducering (det skulle ju kanske kunna minska kraven på absolut tystnad?)?

Tack för ditt svar och din tid oioioi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas ju en del om sånghörn på dessa forum. Min fråga är bara om ett sånghörn skulle kunna vara ett alternativ och om det i så fall fungerar tillräckligt dämpande från omgivande ljud.

Eftersom det inte handlar om sång eller instrument så är jag inte så orolig för grannarna. Jag vill bara ha ett schysst ljud in ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag såg någon sån i allt mitt googlande och sökande. Det stod att det var mot vind, men det kanske funkar mot grannar och annat jävelskap också, haha.

Tack för tipset. Jag ska kolla närmre på det 🙂

 

Jag hittade en sån härna

highres_eyeball 4.jpg

Redigerat av Battleaxe
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var minsann inte så lätt att hitta....

Ett liknande alternativ

https://www.youtube.com/watch?v=F3ALeVjWAZI

Jag är ju väldigt grön på det här med ljudinspelning, men skulle man kunna använda en preamp (som tillägg till någon akustisk reduktion) för att sänka känsligheten i mikrofonen och sedan justera volymen i preamp, eller blir det som att sänka och höja samma sak?

 

Redigerat av Battleaxe
Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)

En halvbillig dynamisk mikrofon på tradera? Någon skaplig SM58 kopia eller liknande. En kondensatormikrofon är din värsta ovän i ett obehandlat rum. Blir tyvärr extra tydligt för voice over. Finns en anledning att dynamiska mikrofoner som Shure SM7B, Neumann BCM 705 och EV RE22/RE27 är standard för radio. 

Sedan så borde du kunna tvätta bort skapligt av det statiska bruset som fläkt å ventilation med EQ och noice reduction pluggar. Bra sätt å lära sig hur tonhöjder å hertztal funkar.

En genväg är annars Waves NS1 och fimpa allt under 200-300hz. Blir ju inte perfekt men ifall det även ska ligga nå annat i bakgrunden duger det nog för det mesta  

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så väldans för det.

Nu fick jag ju en del att göra, haha. Jag får börja med att ta reda på vad för slags mikrofoner jag har (har två stycken helt olika).

Jag kommer ju inte att ha något annat i bakgrunden, så jag ställer ganska höga krav på att det faktiskt blir så brusfritt som möjligt. Tog en titt på Waves NS1, coolt 🙂 

Jag kollade lite det här med preamp för att kunna sänka gainern på micken, för att på det viset få bort en del brus och liknande. Är det helt fel sätt att tänka?

Jag uppskattar verkligen alla trevliga människor och svar här 🙂 

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig.

Redigerat av Battleaxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Shure SM7b (dynamisk) eftersom min numera sålda Röde NT2a plockade upp bussar, regn, mm. Det finns säkert andra dynamiska mickar som är billigare. SM57 låter rätt lik SM7b för en billigare penning när jag jämfört med min röst.

Traction funkar för mig. Gratis och enkelt. Jag har nosat på andra DAWs, men går vilse bland alla menyer och fönster. Vanesak antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det.

Jag kollade vad för mikrofoner det är jag och och det ena är en HX M1 (gaming & pod mic - njurformad står det att den är) och det andra är en Samson R11 (dynamisk). Kan någon av dem kanske funka?

Jag kollade en del funktioner som suppression igår. Jag hann inte leta rätt på något sådant till tracktion, men jag hittade till Audacity, men idag hinner jag leta mer 🙂

Bör jag ha en kabel direkt mellan mikrofonen och datorn (RLX till USB), eller bör det vara något emellan?

Redigerat av Battleaxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha! Tack för hjälpen alla. Lite mek med mick och annat och ljudet är redan betydligt bättre.

Jag tänkte fixa i ordning ett litet utrymme i lägenheten. Det är lite som ett burspråk på ca 3 kvm. Att lägga ut en matta är ju givet och en bokhylla med böcker finns på plats plats. Annars är väggarna kala (och hårda). Jag har utrymme och möjlighet att sätta upp någon form av akustik på dessa väggar. Frågan blir ju bara vilken form på skum som ni rekommenderar (det finns ju typ hur många som helst att välja emellan)? Är detta kanske overkill tills jag vet hur det funkar med de andra lösningarna först?

Jag tänkte dessutom skaffa en sån där "boll" runt mikrofonen. Inte omöjligt att jag försöker att göra en själv för att spara lite pengar. Den är ju praktisk då den även är lätt att ta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
7 timmar sedan, Battleaxe säger:

Ha! Tack för hjälpen alla. Lite mek med mick och annat och ljudet är redan betydligt bättre.

Jag tänkte fixa i ordning ett litet utrymme i lägenheten. Det är lite som ett burspråk på ca 3 kvm. Att lägga ut en matta är ju givet och en bokhylla med böcker finns på plats plats. Annars är väggarna kala (och hårda). Jag har utrymme och möjlighet att sätta upp någon form av akustik på dessa väggar. Frågan blir ju bara vilken form på skum som ni rekommenderar (det finns ju typ hur många som helst att välja emellan)? Är detta kanske overkill tills jag vet hur det funkar med de andra lösningarna först?

Jag tänkte dessutom skaffa en sån där "boll" runt mikrofonen. Inte omöjligt att jag försöker att göra en själv för att spara lite pengar. Den är ju praktisk då den även är lätt att ta med.

Sätt upp reglar, sätt stenull mellan, sätt uppklippta soppsäckar framför stenullen och klä med tjockare tyg som du fäster med en häftpistol. Billigare å enklare än så kommer du inte undan med dämpning per krona.

Finns en miljard trådar på forumet så kolla in dessa 🙂

Redigerat av pdac
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...