kirtaphus Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 hej allesammans..Jag är nybörjare på cubase måste tilläggas direkt. Jag har installerat ljudkortet M-audiophile USB alla drivrutiner som man ska försökt ställa in "Devices" inställningar så gått jag kan..men är inte 100% att allt är rätt inställt.. men på ASIO driver står mitt Audiophile kort PROBLEMET!! Jag får ingen audio ljudsignal på min transporter bara på mixerbordet!!! en sak jag uptäckt som verka fel är att på IN står det "in1" och på OUT står det BUS1 det ska väl stå mitt ljudkort Audiophile på IN och de gör de "inte" hur ändrar jag??.. jag ser inte mitt ljudkort när jag klickar och försöker ändra. ser bara IN1 och IN2 I övrigt får jag en signal när jag spelar in.. mobba mig inte nu.. säkert ett lätt fel 😮 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kirtaphus Posted May 7, 2005 Author Share Posted May 7, 2005 (edited) ok. nu förstår jag.. de är bara i midispår de ska synas i transporter inte i audiospår.. där syns de uppe i valda spår. fullt normalt allstå!!=) samma med IN1 trodde jag hade nått fel. 😉 Edited May 7, 2005 by kirtaphus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Funkar ljudet nu då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
alekks Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Jag har läst igenom lite trådar och denna liknar mitt problem mest, så istället för att starta en ny så ställer jag min fråga i denna och hoppas att jag inte gör fel när jag gör detta ;P Mitt problem, jag vet inte hur jag får min guitarport så att GP signalen spelas in...? Jag har kollat massor under Device Properties och liknande och har ställt in så jag tror det skall vara... Men det fungerar inte riktigt... Någon som har kunskaperna att hjälpa mig? 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kirtaphus Posted May 13, 2005 Author Share Posted May 13, 2005 (edited) ja jag kan spela in audiospår nu,, mididelen håller på att försöka på att klura ut,, får ingen signal? men när jag jag går in i rewire och klickar så kan jag se hur de pluppar till i signalen så jag har nog inte kopplat fel.. till alekks: kolla först ljudkortet, gå in i "kontrollpanelen" sen "ljudenheter" och titta så ditt ljudkort syns, om inte klicka fram den,, beror på om du har extern kort som jag, jag kan välja vilket kort jag vill köra på.. hursomhellst kolla de först. Därefter kolla dina Devices setup jag har jag mina Devices VST multitrack på "ASIO drivers" och Release "ASIO drivers in background" klickad. Jag vet inget om guitarport tyvärr, men går inte den genom USB direkt ljudkortet? annars kolla så du har ljudsignal på mixerbordet om kör igenom ett? Om. inte du inte får de att funka hör med butiken du köpt din GP, ibland brukar dom ha en dator i butiken med cubase igång,, där kan du tjuvkolla deras Devises de gjorde jag.. 😉 lycka till.. Edited May 13, 2005 by kirtaphus Link to comment Share on other sites More sharing options...
alekks Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Tack för tipsen! Skall kolla lite.. så får vi se om jag får bege mig till musikbörsen här nedanför imorgon eller inte 😉 I senaste nummret av Studio så står det hur man spelar in midi 🙂 Jag lärde mig därigenom hur man gjorde, en bra "4 enkla steg"-guide... 🙂 Jag kollade i föregående nummer där det stod om audio inspelning, men det stod inget om hur man kunde leka med inställningarna :/ Så det hjälpte inte mig där... Åtminstone vad jag såg, jag skumläste bara lite snabbt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kirtaphus Posted May 14, 2005 Author Share Posted May 14, 2005 jag har dom numren du talat om..audio och midi. Har försökt kolla dom också! synd att dom inte talar om dom nödvändiga inställningfarna, det hade underlättat. annars är de bra beskrivet så man förstår. tur man har nästan alla nummer så man kan lära sig tips efter hand man kommit en bit på vägen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mixtur Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 Om det är SX ni använder måste ni först använda asiosetup för att välja vilka kort och in/utgångar ni vill aktivera. I cubase bör VST drivrutinen väljas (inte ASIO multimedia eller liknande). Sedan öppnar ni VST connections och "mappar" de fysiska in/ut gångarna till Cubase virtuella in/utgångar. Längs till vänster i mixern får ni en eller flera input kanaler som nu kan väljas som ingång på valfritt track ni skall spela in på. Sedan är det bara att köra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts