saikkonen Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Hur får man de där sköna basslingorna som används i de flesta psy-trance / goa-produktionerna? När basen liksom är en enda flytande slinga. Det hörs tydligt i: Astral projection - Chaos (efter 4,37 min) Astrix - Poison Men det förekommer i de flesta goa / psy låtar. Hur man får fram sådana feta basslingor är fortfarande ett mysterium för mig. Antar att substractor är bäst lämpad men vet inte riktigt hur jag skall programera den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neontripp Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Hmmm... jag tillhör ju långt ifrån proffsen på denna sidan, men jag får känslan av att det du söker är en vanlig bas. Tror mer att de som gör Goa har ett visst sätt att sätta denna bas i noter än vad kanske Hardcoresnubbarna o trancesnubbarna gör. Jag tycker mig iaf kunna höra den basen i många låtar fast på ett annat sätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piffen Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Ja, hur får man till den där basen... 😉 Subtractorn lämpar sig ypperligt. Pröva att ladda in nåra presets i subtractorn om du inte är så bra på å programmera den. Feta till med scream, kanske en unison, eller min personliga favorit - D11an. Testa att använda flera subtractors med olika ljud som spelar samma slinga. Möjligheterna är oändliga. F ö orkar jag inte plocka fram astral ur skivhyllan för att kunna ge nåra specifika råd.. 😛 , så mitt tips är att du sätter dig ner och experimenterar. Släng igång en subtractor. Ladda in ett sjysst preset. Haka på en Matrix. Å så ligger det en användbar liten skala på följande tangenter : C, C#, E, F, G, G#, B.. Så slänger du på gatevärden på varenda sextondel. Kör allt på C, å här å där dunkar du in nån av de andra tonerna.. Då kommer du vara en bit på vägen. Om jag inte missminner mig.. 😉 å för alla tranceproducenter som tycker jag har fel - varsågoda. jag bjuder på den här.. 😄 Men våga inte komma med kritik utan att överträffa mina tips.. för då smäller det.. 🙂 //smulan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest plastocid Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Lyssnade lite på poison nu. Vad beträffar tonerna använder de grundtonen, grundtonen -en oktav samt liten ters (3 semitoner upp). Testa så här: Kick-grundtonsänktenoktav-grundton-grundtonsänktenoktav-kick-.... osv, det här var alltså sextondelar. Jag kanske inte förklarar så bra, men jag hoppas du förstår. Jag tycker subtractorn är svår att göra någonting med och jag tror inte du kommer kunna få till det där perfekta, snärtiga och fylliga basljudet med den, men man kan ju alltid försöka. Testa smulans variant, det kanske låter bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl_B Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 x . - . x . - . x . - . x . ´´ x x - kick . - bas - - bas +1 oktav ´ - +3 semi-noter Link to comment Share on other sites More sharing options...
saikkonen Posted May 4, 2005 Author Share Posted May 4, 2005 Tack för tipsen! Nu undrar jag om nån har nått bra tips på ett preset. Kanske något ni har gjort själva. Beskriv gärna hur jag skall programera substractorn för att får en fyllig bas. Försöker och försöker men får inte till det. Vad skall jag använda för effekter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piffen Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Ingen aning om jag har nått preset på nått sånt..En massa bra basar har jag dock, även om jag nästan alltid gör en från scratch till låten jag pillar med.. 🙂 Testa att använda sinustoner, det funkar för å få djupa basar.. Sätt inte för höga frequencies (det kan krocka med en massa annat.. om du nu har nått annat i låten), å massa dist, inga delay, inga reverb osv osv, torrt ska det vara! Se till att basen inte krockar med kicken!! Antingen sidechain, eller se till att basen inte ligger där kicken ligger..Eller tvärtom. Men om de krockar försvinner bägge = ingen fet bas nånstans! Man kan även använda flera subtractors som spelar samma saker (har jag nog redan nämnt..) Du kan höja basen i mixerns eq. Du kan använda eq och kompressor. Har även läst i nån Studio att man kan panorera basen lite åt sidan, för att på så sätt höja den lite. Det är svårt för örat att bestämma varifrån basljud kommer, men det är iofs därför man brukar ha det i mitten om jag inte missminner mig.. Så var det nått mer eller så.. Men det kommer jag inte ihåg just nu. Är för trött och slö antar jag. Och det är ju mina åsikter och tyckanden det här. Inte fakta.. 😳 //smulan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts