Jump to content
Annons

Pianoversion av Secular Haze


Emelie Gabriella

Recommended Posts

Hej! 

Jag har lovat spela in en piano cover av Secular Haze till ett evenemang med inspiration i nedan klipp: 

jag som normalt sett brukar ha ganska lätt att plocka ut melodier på gehör har fastnat helt på stycket som kommer ca 30 sekunder in. Det är #C i basen, men vad hela friden är det i högerhanden? 

All hjälp jag kan få tas tacksamt emot! 

/Emelie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
17 timmar sedan, BDBergius säger:

Transponerat från originalet går den väl typ:

( C#-C#-C# )     c#-d-c#-b-c

( C#-C#-C# )     a -    g# -   g

Sen kör hen väl typ kvinter på pianot där eller nå't.... 🙂

 

 

 

Tack! Uppskattar verkligen att du tog dig tid! Jag tror jag är nära nåt i den stilen nu. Igår kväll lät det så här: 

och sen när jag provade sänka tempot och försöka få in någon slags känsla och inte bara autopilot så här: 

långt ifrån perfekt, men har någon vecka kvar att försöka få fingrarna hamna rätt:)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker du spela som originalet eller har du förenklat? För det är lite fel i stämmor och melodi i första delen. Även andra delen som du frågade efter. Tex att du kör C# D C# B C# istället för C# D C# C C#. Men har du medveten förenklat för att det ska bli lättare att spela så skall du givetvis spela så! 🙂

Låter bra annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, ostfisk säger:

Försöker du spela som originalet eller har du förenklat? För det är lite fel i stämmor och melodi i första delen. Även andra delen som du frågade efter. Tex att du kör C# D C# B C# istället för C# D C# C C#. Men har du medveten förenklat för att det ska bli lättare att spela så skall du givetvis spela så! 🙂

Låter bra annars!

Ah, hör det nu! Tack för att du uppmärksammade mig på det. Jag har inte medvetet tänkt förenkla, utan lyssnade helt enkelt inte igenom originalet tillräckligt många gånger och blev slarvig med detaljerna. Ska slipa på det! 

Tack för hjälpen med andra stycket också, tänk att en halvton fel kan göra så mycket:) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumt att personen i videon verkar ha transponerat pianot. Tangenterna som trycks ner stämmer inte igen med hur det låter... Det spelas i Cm men det låter i Am. Annars hade ju det varit jättesmidigt att planka genom att titta hur det spelas.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, ostfisk säger:

Dumt att personen i videon verkar ha transponerat pianot. Tangenterna som trycks ner stämmer inte igen med hur det låter... Det spelas i Cm men det låter i Am. Annars hade ju det varit jättesmidigt att planka genom att titta hur det spelas.

Precis, nu blandar man plötsligt in matte i plankandet.. cmoll minus tre liksom:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...