Jump to content
Annons

Vilken windows samt cubase


Theoweithz1

Recommended Posts

Hej! 

Jag har de senaste 7-8 åren kört min studiodator med win XP och cubase 5. Det har funkat bra (har jobbat med ca 12-15 kanaler samtidigt och två Firepod) men nu har datorn lagt av (över 10 år gammal dator). Ny dator har jag ordnat men skulle vilja ha rekommendation om jag ska fortsätta med cubase 5 samt win 7 istället eller köra win 10 och ännu nyare cubase? Eller, vilken kombination är stabilast? Tack på förhand! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ingen koll på Cubase, men rekommenderar Windows 10. Ser ingen anledning att ligga två generationer efter när du skaffar ny dator. Har du gammal datorhårdvara/mjukvara du vill  återanvända (internt ljudkort t ex) kan det dock skita sig med drivrutinssupporten, så kolla upp kompatibilitet mot W7, 8, 10 innan du tar ett beslut.

Installationsstickan för W7 är för övrigt inte kompatibel med nyare Intel-moderkort (generation 6 och fram.) Installationsprogrammet fattar inte hur det ska läsa USB-porten såvida man inte fifflar i en config-fil. Tänkvärt såvida du inte har det på DVD.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-07-04 på 00:22, candybag säger:

Jag har ingen koll på Cubase, men rekommenderar Windows 10. Ser ingen anledning att ligga två generationer efter när du skaffar ny dator. Har du gammal datorhårdvara/mjukvara du vill  återanvända (internt ljudkort t ex) kan det dock skita sig med drivrutinssupporten, så kolla upp kompatibilitet mot W7, 8, 10 innan du tar ett beslut.

Installationsstickan för W7 är för övrigt inte kompatibel med nyare Intel-moderkort (generation 6 och fram.) Installationsprogrammet fattar inte hur det ska läsa USB-porten såvida man inte fifflar i en config-fil. Tänkvärt såvida du inte har det på DVD.

Så du menar att om man bygger en ny dator med de nyare intel-moderkorten så kan man fortfarande installera windows 7 (om man skulle vilja det) om man har en installations dvd med windows 7?
Har också hört att det inte går att installera windows 7 på nyare moderkort. Gäller det föresten alla nyare moderkort? Eller bara intels?  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, hertingen säger:

Så du menar att om man bygger en ny dator med de nyare intel-moderkorten så kan man fortfarande installera windows 7 (om man skulle vilja det) om man har en installations dvd med windows 7?
Har också hört att det inte går att installera windows 7 på nyare moderkort. Gäller det föresten alla nyare moderkort? Eller bara intels?  

Precis, dvd är att föredra! USB går men är magstarkt om man inte är datorkunnig. Har ingen koll på AMD, men eftersom problemet består i att W7 inte har native support för USB3 så borde det bli samma problematik oavsett märke om man bara har W7 på sticka.

Gäller generation 6 (core iX 6000-serien och upp), moderkortsstyrkretsar H170, B170 och Z170 upp till 370 eller va de nu ligger på 🙂 dvs allt nytt!

Redigerat av candybag
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...