Jump to content
Annons

Feedback Låtar (house, techno, deephouse?)


Recommended Posts

Hej! 

Har laddat upp lite låtar sedan hösten 2017, detta för att faktiskt kunna göra klart låtarna som annars inte blir klara. 

 

Skulle vilja ha feedback på den senaste låten jag laddat upp, tycker det är sjukt svårt att få till något tryck i låten utan att man "drar upp" allt och det låter dåligt... Aldrig fattat hur man får till en kick som låter bra på de flesta ljudsystem, känns som det alltid blir för mycket bas i låtarna eller för hård kick... 

kompresser,sidechainar och skär ur frekvenzer. 

 

 

Redigerat av KarlPasso
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skönt lounge-gung!

Spontant tycker jag det låter som det är för mycket gröt i kicken (300-600hz), och inte så mycket i botten där den peakar (mellan typ 40-65hz?.) Annars är tipset att hitta bra samples från början 🙂

Hade nog sidechainat chordsen lite hårdare eller segare för att få mer gung. Kanske en halvköttig stick på varje beat som motpol till hihaten och en clap/snare med mer karaktär.

Det sprakar lite här och var också, t ex vid 1:44. Chordsen vid 2:15 sprakar också. Vet inte om det klipper eller om det bara är nån märklig smutseffekt. Oavsett vad tycker jag inte det passar i den annars lena ljudbilden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för feedbacken och tipsen uppskattas! 

Tycker det är svårt att få till det där riktiga trycket med en grym botten samt att få chordsen att passaihop, slutar alltid med att jag försöker höja volymen på det jag vill ha "hårdare" och så blir det såhär iallafall.. 

Har du nå tips på bra tutorial som förklarar det jag har problem med?

"Kanske en halvköttig stick på varje beat som motpol till hihaten" Vad menar du här ? 😄

Ska genast in och kika på låten i programet och se om jag kan få bort spraket! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde halvköttiga sticks var allmän kännedom?! 😄

Vilken stick som helst då, våt eller torr. Stick, hihat, stick, hihat. Tick-tjick-tick-tjick 😉

Vad kör du för DAW? Kör du Reason kan jag testa att mixa åt dig, så kan du jämföra mot det du gjort sen. Annars är den bistra sanningen att du lär dig referenslyssna mot en låt du tycker har bra tryck. Välj ett stycke där bas och kick är hyffsat isolerat och lyssna på de lägre frekvenserna. Svep med en EQ på din kick/bas och känn var trycket biter. Förutsätter att du har hyffsade lurar/högtalare!

Har ingen tutorial i huvudet, men bas är alltid det klurigaste att få till bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jag är inte så gammal i game:et om vi säger så ;D Men du menar alltså att lägga något ovanpå kicken ( i de högre frekvenzenra)som rimmar bra med Hihaten ? samma tonart då?  Om jag fattar dig rätt ?

Nej tyvärr jag kör Ableton, men jag är helt med på vad du menar. Att referenslyssna är något jag börjat göra nu  på senaste tiden. Men tycker det är svårt och veta hur den som producerat låten gjort för att få till det hela, måste helt enkelt träna mer bara antar jag ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt. Finns mycket tutorials på youtube om hur man bygger ett redigt beat. Sök på typ percussion layering, eller beat tutorial så kanske det klarnar lite mer.

Det är viktigt att ha samma volym på referensmaterialet som på låten också, annars blir det aldrig rätt 🙂 Och ja, det är svårt och tar tid att lära sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
På 2018-06-09 på 20:34, KarlPasso säger:
UPDATE: Mastrat låten och gjort lite ändringar baserat på feedbacken. va tycks nu?

Fick inget meddelande att du postat igen, såg det först idag när jag snokade bland äldre trådar :S

Nu är det svårt att jämföra eftersom den gamla versionen inte finns kvar, men basen är garanterat bättre denna gången! Kanske nästan för mycket? Kicken har en väldigt lång svans som dock är snygg i sammanhanget. Tycker gott du kan känna dig nöjd tills du referenslyssnat i bil eller PA-system.

Fin filtrering på chordsen mot slutet, i like. Bra struktur. Bra!

Det enda negativa jag har att säga är att de lugnare partierna inte låter bra med den högpitchade synthen. Den skär sig eftersom den har fel tonart och jag tycker inte arrangemanget passar tematiskt i låten. Den måste bort. byt ut till samma chordsslinga som i resten av låten, men mjukare och långsammare?

Ett sista tips; EQ:a en "hängmatta" på chordsen, dvs en bred Q på -6 db och se om det låter mer kompakt och prydligt. Tycker den framstår som lite burkig. Kanske boosta 3 db brett från 2000hz och upp för mer klarhet.

Bra jobbat Karl!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 

Tack för svar, det uppskattar jag verkligen!

Nu när du säger det så förstår jag exakt vad du menar. Tonart och att mixa är något jag jobbar mycket med, har ingen musikalisk bakgrund så allt är princip nytt för mig när det gäller noter osv 😄 

Ett problem för mig är att det oftast alltid blir för mycket bas i låtarna när jag spelar upp dem i en studio... Sitter hemma i vardagsrummet med hörlurar och ett par Yamaha hs5, kanske det som gör att jag alltid vill dra upp basen hehe. Men jag gillar bas och försöker ivrigt att få till det där perfekta sammanhållningen mellan kick och bas 😄 

Ditt tips med att göra en hängmatta på chordsen tycker jag var jäkligt bra! 

Tackar igen för feedbacken!:D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, KarlPasso säger:

Hej! 

Tack för svar, det uppskattar jag verkligen!

Nu när du säger det så förstår jag exakt vad du menar. Tonart och att mixa är något jag jobbar mycket med, har ingen musikalisk bakgrund så allt är princip nytt för mig när det gäller noter osv 😄 

Ett problem för mig är att det oftast alltid blir för mycket bas i låtarna när jag spelar upp dem i en studio... Sitter hemma i vardagsrummet med hörlurar och ett par Yamaha hs5, kanske det som gör att jag alltid vill dra upp basen hehe. Men jag gillar bas och försöker ivrigt att få till det där perfekta sammanhållningen mellan kick och bas 😄 

Ditt tips med att göra en hängmatta på chordsen tycker jag var jäkligt bra! 

Tackar igen för feedbacken!:D 

Ge det tid bara, mycket tid. Gör något varje dag.

HS5 rullar av ganska tidigt i low end, med facit i hand borde du kostat på dig HS7 som går ner till 43hz 🙂 Mycket handlar ju dock om att du lär känna din utrustning, är säker på att det går att få fram balanserade mixar i din setup.

Ett tips på kicks till nästa projekt som jag personligen gillar är att hitta (eller pitcha) en kick som peakar vid 49 hz. Detta är tonen G som jag tycker ger ett bra tryck i den låga oktaven. Stäm med fördel hela låten så den utgår efter G som grundton. Basgång lägger du en oktav högre runt 98 hz (som också är G.) Använd ett high pass filter på basgången och rulla av allt under 60-70 hz så den inte skär in och snor energi från kicken. Fördelen med detta upplägg är att kaggen och basgången får olika spektrum att leva i utan att tumma på hur sjukt fett det ska låta 🙂

Edit: Pratade i nattmössan om frekvenserna... ändrat nu!

1 timme sedan, Levander säger:

@candybag Du ger jättebra respons till de som frågar efter det. Jag vill med det här bara att du ska ha cred för det. 🙂

Tack @Levander! Alltid kul att hjälpa. Dessutom blir man bättre på kritiskt lyssnande om man inte bara hör sitt eget hela dagarna 🙂

Redigerat av candybag
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...