Jump to content
Annons

Stormembrans mickar!


cyberrock

Recommended Posts

Hej!

Kollar för närvarande på stormembransmickar, inget nytt ämne och det finns mycket att välja på. Men lite frågor till er som gått igenom liknande funderingar och kanske kan tipsa...

Användbarhet av olika karakteristiker?

Som en hemmastudio användare, anser ni man har mycket nytta av att kunna ställa olika karakteristiker???

T.ex. ADK A51st där man kan ställa njure, åtta och kula.

Min fundering är alltså om man har ganska begränsade möjligheter i sitt "studio-rum", har man fortfarande användning för den funktionen på micken?

En annan fundering, har någon testat ADKs Vienna edition och Hamburg edition? Hur tycker ni de är i jämförelse med andra mickar i prisklass 1000-2.500???

Jag har fått rekomendationer på dessa tidigare nämda samt Studio Projects B1. Någon som vill ge lite åsikter om dessa mickar och vad ni rekomenderar?

Kanske skall tillägga att huvudsyftet är inspelning av sång!

Eventuellt akust gura och tamburin kan det väl bli också men detta är sekundärt, det är sången jag vill skall låta så bra som möjligt i micken.

Tackar på förhand för råd och tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kommer inom ett par veckor att fylla på mina testinspelningar med bla Vienna och Hamburg Edition - så om du kan ge dig till tåls och inte har möjlighet att låna micar för att testa själv, så kan du snart höra lite exempel från hemstudiomiljö...

Olika karakteristikers inverkan kan du höra bland mina testinspelningar också.

Med njure får du mer av direktljudet, medan åtta och omni tar med rumsljudet i olika hög grad. Om du ska göra stereoinspelningar, så finns det tekniker där man använder olika kombinationer - men det kommer du antagligen inte att göra eftersom det är sång du vill spela in. Har du tafflig akustik i ditt rum, så är det som regel bättre att spela in med njurkarakteristik.

Eftersom jag inte har testat Hamburg och Vienna Edition ännu, så kan jag inte säga något om dem, men det finns flera andra modeller från ADK som låter riktigt bra, så chansen är stor... 😄

Studio Projects B1 är den mic som hittills har imponerat mest på mig i det lägsta prissegmentet. 😉

Om du lägger dig upp till 2500:-, så kan också Oktava MC319 vara ett alternativ att titta på - och kanske också MXL V67G.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Tack för svar och tips! Jag har laddat ned och lyssnat på dina exempel och grunnat en del men måste erkänna att det är svårt.

Du skriver att man till sång oftast använder "njurkarakteristik", är det vad mickar utan möjlighet att ställa karakteristik använder?

Är ditt råd till mig att strunta i mickar med ställbar karakteristik eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara till sång jag menade, utan mer generellt. Om du spelar in i ett rum som inte låter bra, så är det bättre att köra med njure, eftersom du annars kommer att spela in det dåliga rummets akustik i högre grad också. Vissa micar låter trevligare ställda som 8 än som njure, men har rummet dåliga akustiska egenskaper, så kan det ändå vara bättre att välja njure...

Har du däremot ett rum som ger ett lyft i soundet, så kan det däremot vara en fördel att spela in med 8 eller omni i stället... Glasklart, eller hur... 😄

Spelar du in hemma (där man ju oftast varken har akustikbehandlade eller musikaliskt välljudande rum...), så skulle jag nog rekommendera att du koncentrerar dig på sådana som enbart har njurkarakteristik - eftersom du annars betalar för något som du inte har nytta av.

Förresten: Angående Vienna och Hamburg Edition, så hinner jag förhoppningsvis få dem före den kommande helgen, så att jag kan lägga upp exempel under nästa vecka någon gång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Aha, om jag förstår rätt är det bra att kunna ställa karakteristik men tveksamt om jag har nytta av. Alltså skall jag fokusera på mickar typ Studio Projects B1 och ADK A51s och liknande?

Intressant med Vienna och Hamburg Edition testen, vad anser du om mickar i den prisklassen?

Jag har läst både ditt tips (tack) och i recension i Studio att B1 är mycket prisvärd i sin klass. Frågan är hur mycket mer kvalité man får på den nivån som Vienna och Hamburg Edition ligger och om det finns någon mick som är lika prisvärda där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Røde NT-K stormembrans kondensator rörmikrofon, 1" kapsel kardioid karaktär med klass-A rör! Konkurrerar med mikrofoner som kostar tjugotusen, utan problem!

Varmt och härligt ljud både till sång och akustiskgitarr.

Såg någon annons med rea-pris för c:a 5000:- kommer tyvär inte ihåg var.

Kanske inte den prisklass du tänkt dej men en väldigt bra mic är det.

Lycka till med Mikrofon köpet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

NTK är bra. Nytt riktpris från distributören är 4.995:- ink moms men jag har sett den riktigt billigt. Tror det var Jam. Om för dyrt så kika på MXL mickarna. Det är Fitzpatrick som är distributör på dessa.

Redigerat av Mac
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in gitarr med ADK Vienna och Hamburg, samt ADK SC-2, BLUE The Ball, AEA R-84 och Royer R-121 under den gångna helgen - och kommer inte att hinna spela in sång förrän på torsdag - men nästa helg kommer alla inspelningarna upp på testsiten. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hallå,

Kommer kanske in lite sent i denna diskussion, tänkte bara göre ett litet inlägg angående omkopplingbar karakteristik på kondensator mikrofoner.

Cardioid/njure är ju riktad som ni vet och undertrycker dålig rums akustik till viss del, men omnidirectional/kula som är rundtagande utan riktningsverkan hör den akustiska omgivningen mycket tydligt.

Däremot bidirectional (figure eight)/åtta kan vara användbar om man har problem med rums akustiken eller reflexer från störande ljudkällor, åttan fungerar på ett spec. sätt då den har två upptagande sidor där framsidan är i fas och baksidan ur fas (180 grader i förhållande till framsidan) och sidorna runt om är "döda" eftersom här träffar ljudet både fram och baksidan samtidigt och blir då utsläckt/utfasat.

Gör ett praktiskt experiment enligt följande:

ställ miken i "kula" och prata i framsidan och vrid sedan miken sakta runt mot baksidan samtidigt som du pratar, i "kula" märker du ingen förändring på vägen från fram till bak via sidan, men om du ställer den i "åtta" så märker du att rösten försvinner när du kommer till sidan och kommer sedan tillbaks när du kommer till baksidan.

Denna finess kan vara användbar för att fasa ut dålig rumsakustik eller läckage/reflexer från från närligande instrument/ljudkällor.

"Åttan" är utmärkt att använda när flera personer skall sjunga/köra samtidigt, se bara till att ingen står vid sidorna av miken.

Obs! om "åttan" används utan att någon står på baksidan, var noga med att den sidan är riktad mot en mjuk eller diffuserande vägg så att det inte kommer in stygga reflexer.

--Bosse Hansén

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sorry - men jag har glömt lägga upp de senaste testinspelningarna tidigare...

Nu är det gjort i alla fall. 😄

De som har tillkommit denna gång är följande:

AEA R-84

Royer Labs R-121

ADK Hamburg Edition

ADK Vienna Edition

ADK SC-2

BLUE The Ball

Nu finns det alltså bl a möjlighet att jämföra tre olika bandmicar; AEA R-84, Royer Labs R-121 och Oktava ML52... 😳

Håll till godo. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...