Jump to content
Annons

Ljudkort


Thomas W

Recommended Posts

Äntligen börjar min ”nya” studio ta form efter senaste flytten. Är nu i behov av något bra tips inför köpet av ljudkort.

Jag kommer köra Pro Tools på PC. Preamp från Vintage Design, Lavry DA och Mytek AD. Jag spelar in lite MIDI, annars är jag enbart i behov av två kanaler.

Dock har mitt ljudkort gått ut ur datum och jag behöver ett nytt.

Tacksam för tips:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan, Vesuvius säger:

Vad har du för budget, eller ska det bara va så billigt som möjligt?

Huvudsaken är att det matchar min övriga utrustning.

Jag är inte i behov av något kort med grym preamp eller adda-omvandlare, det kör jag externt.

Jag vill ha ett kort som levererar många år framöver, det är viktigare än budgeten:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du bara ha två kanaler så är det här fantastiskt. Framtidssäkrat dessutom på så sätt att den kan fungera som separat omvandlare via digitala ingångar om USB av nån anledning nånsin skulle bli för gammalt. Det lilla jag haft behöv av att kontakta supporten för frågor (allt funkar fantastiskt, men undrade över protokoll) så fick jag extremt snabbt och bra svar. Har själv deras stora modell Titan på 10in/16ut.

https://www.thomann.de/se/prism_sound_lyra_2.htm

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

 

Det verkade grymt!

Men jag får nog backa lite efter mitt uttalande om budgeten, 20 laxar blir lite för bra? Anledningen är att jag tror inte jag är i behov av ett sådant exklusivt kort för mitt ändamål, rätta mig om jag har fel.

Har du koll på något annat? Tänker att mina behov av just preamp och ad/da inte finns, så minskar mina behov av den typen av kort?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det finns många billigare och bra ljudkort. Ingen vet om du använt ett ljudkort för 2000:- eller ett för 20 000:-. Det finns mycket som är hypat med överpriser. Vet att det är vissa här som använder sig Steinbergs ljudkort och är helt nöjda med dem och kostar under 2000:- https://www.thomann.de/se/usb_ljudinterface.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Sniker in med en fråga. Ska också byta ljudkort, från ett väldigt sporadiskt använt mbox2 mini. Är verkligen nybörjare men planen är att börja spela in mer. Kör macbook från 2011+ neumann tlm103 och line audio cm3.

Söker efter tips på en bra "bang for the buck"-lösning med 2-4 i/o för mellan 3-4000 om man vill spela in främst akustisk gitarr och sång(separat) + ytterst lite elgitarr och bas. Undrar vad som är att föredra, något billigare interface+ extern mickpreamp eller snäppet dyrare t.ex. Audient iD22 eller Tascam uh-7000? Eller vinner man kanske mer på att köpa en till mick och ljudkort med fyra kanaler?  

Annat som påverkar valet är att jag inte kommer använda midi och väljer två ingångar framför fyra om det motiveras med bättre ljudkvalitet eftersom jag i nuläget endast har två mickar. Ljudkortet behöver inte vara portabelt. Kikar enligt min mening på alldeles för många olika alternativ och är därför mycket tacksam för tips som leder rätt 🙂

Redigerat av tmh2018
Överflödig info
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...