Jump to content
Annons

beg digitaltrumset fundering.


Salbo

Recommended Posts

Tjena!

Jag planerar att skaffa ett kit till källaren där jag spelar in lite provisoriskt.

Letar beg set för runt 3000kr.

Yamaha dtxplorer verkar ligga i den klassen och går att köra med ez-drummer.

Det jag klurar på är om trumseten är som datorer. En 5 år gammal 15000kr dator är tusen gånger sämre än en ny för 3000kr.

Är det bättre att köpa ett nytt kit för 3500 än ett beg typ dtxplorer för 3000?

Tar gärna emot tips och idéer.

Tänkte nog mest mangla garagerock och inte så mycket finlir. (är ingen trummis)

Hare gött! /Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp begagnat! (Digitaltrummor utvecklas inte lika fort som datorer.)

Dessutom är det rätt många som köper trummor men kommer fram till att de inte hinner/orkar/vill fortsätta, och därmed säljer vidare prylarna - ofta till ett betydligt lägre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det rätt många som köper trummor men kommer fram till att de inte hinner/orkar/vill fortsätta, och därmed säljer vidare prylarna - ofta till ett betydligt lägre pris.

Hear, hear. Hur många ggr har man inte sett annonser om folk som köpt sig ett Roland TD-20 eller TD-30 men nu säljer det två månader senare för att de "tappat intresset". Som om jag skulle köpa mig en strandvilla men sedan "tappa intresset för att bo".

OT: Ska TS ändå köpa begagnat i den prisklassen funkar ju DTXplorer. Dock enbart en (1) zon på hihaten vilket är en dealbreaker för många - inklusive mig själv. Hittar du ett DTXpress hade jag satsat på det i stället. Det kom strax efter, eller samtidigt som, DTXplorer.

I övrigt bör du mest betänka typen av yta för fysisk återkoppling (mesh heads, TCS eller gummi). Det lär bli gummi för 3K. Känsligheten kommer härnäst. Jag gillar ju Yamaha's TCS alla dagar i veckan, men annars är nätskinn standard. Antal zoner på befintliga pads är också värt eftertanke. Dual/triple. Gäller framför allt ride och virvel. Hihaten är annars det som det mesta brukar stå och falla med. Även antalet ingångar är intressant om du vill lägga till pads i senare skede. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar!

Känsligheten, är det hur löst man kan slå men ändå få ljud?

Vad är bäst dtxplorer eller dtx430 dtx500?

Har sett några på blocket.

Har googlat och letat priser men greppar det inte riktigt. Dyrast nytt borde vara bäst tänker jag som har dålig koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassisk midi-kabel hittar du på lokala musikaffären, kostar någon hundring. Detta kräver dock att både trumsetet och ljudkortet har midi-kontakter.

Alternativt får du nog köra USB-kabel. Jag vet inte om det är lika bra, så använd midi-kabel om det går.

Köp längre sladd än vad du tror du kommer behöva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda har midi in och utgångar.

Är det alltså bara denna billiga sladd som behövs!!? Det vore ju guld.

Då köper jag 6m å borrar hål i väggen på min mancave ut i tvättstugan där trummorna står. Borde gå att sätta en extern dataskärm där så jag kan styra protools från tvättstugan med!

Fan vad jag älskar att ha flyttat till hus där man får göra vad man vill!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda har midi in och utgångar.

Är det alltså bara denna billiga sladd som behövs!!? Det vore ju guld.

Då köper jag 6m å borrar hål i väggen på min mancave ut i tvättstugan där trummorna står. Borde gå att sätta en extern dataskärm där så jag kan styra protools från tvättstugan med!

Fan vad jag älskar att ha flyttat till hus där man får göra vad man vill!! 😉

Helt klart rätt prioriterat! Ut med tvättmaskinen, in med trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...