Jump to content
Annons

Komprimera spår?


Recommended Posts

Hoppas att någon kan hjälpa mig med en förhoppningsvis snabb fråga som jag försökt googla mig klok på utan framgång. Jag använder mig av GarageBand för att göra mycket enkla inspelningar, antingen bara pianospår eller piano plus sång. Har uppfattat begreppet 'komprimering' här på forumet och har sett att jag för varje spår kan välja att slå på 'manuell komprimering'. Handlar detta om filstorlek eller om ljudbilden?

Tack på förhand!

Redigerat av Emelie Gabriella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar ju om den stora parametern ljudstyrka och hur mycket den ska variera, kompression gör den mindre på olika sätt, har även sidoeffekter som kan vara bra och dåliga beroende på vilket ljud man vill ha. Det är inte konstigt att det är svårt att få rätt när det är en sån fundamental parameter av musik, det handlar om att bedömma om det behövs, vad man kan göra innan, tex jämnare performance, mikrofonavstånd, eller spela in i en kompressor och använda det som en effekt, tex country gitarr

Analoga kompessorer adderar ofta väldigt fin karaktär då de byter ut volymintensitet med saturationintensitet, vilket gör att den musikaliska intensiteten behålls i karaktärförändring mer än i volymförändring, Är min teori varför de låter så bra iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...