Jump to content
Annons

Kan man redigera midi med datahögtalare


Musiker81

Recommended Posts

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Jo det funkar men låter nog inte så bra men att redigera midi data allt utom hur det låter ljudmässigt funkar ju bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar alldeles utmärkt. Det handlar mer om att du ska veta vad du lyssnar efter och hur du arbetar med dem. Försök och lära dig hur dina högtalare låter. Överdriver dom basen? Är dom svaga i det högre registret? Hur är midden?

Beroende på dina högtalares kvalitéer och brister kommer du att behöva arbeta utefter dem. Studiomonitorer har ju fördelen att de är skapta mer för ändamålet men även där är det STOR skillnad mellan dem. Om du vill ha en monitor som är precis en monitor och framhäver det som behövs gällande neutralitet, tonalitet och kraft kostar det rätt mycket.

Skulle du ändå vara sugen att ge dig in i monitor djungeln och ha en väldigt begränsad budget finns det några guldstjärnor sett till pris.

JBL LSR305 är bland det bästa jag hört under 5000:-(och som faktiskt går att jobba med) och sedan är begagnat marknaden rätt stor med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att det funkar bra med Genelec för kring 10 000 kr

Det funkar säkert kalas. Genelec är en väldigt populär tillverkare som har både risare och rosare. Mycket handlar om personlig smak men det är helt klart ett seriöst märke(och brukar finnas tillgänglig begagnat). Om du har möjlighet så åk runt och lyssna någonstans. Sätt ett tak på vad det får kosta max, men lyssna inte bara på monitorer kring maxtaket. Du kan bli överaskad.

Ta med lite material som du känner till eller lyssna in dig på något och ta med dig som referens. Lyssna efter brister och styrkor. Vill du ha monitorn som både njutare och verktyg eller rent kliniskt krurgiskt för mixning? Upp till dig. Runt 10k finns det sjukt mycket att välja bland. Googla och försök bilda dig en uppfattning om vad som oftast nämns. Kolla reviews. Det finns oftast ett samband mellan det som nämns mycket och fått bra kritik och om det faktiskt är något bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju detta med monitorer väldigt personligt och efter eget tycke och smak. Mina preferenser är bland annat kontroll, separation, detaljer, tonalitet.

För några år sedan gjorde jag en ganska stor genomgång av en drös monitorer och hittade några favoriter. 

Jag vill minnas att bland de jag lyssnade på fanns:

KRK Vxt

KRK Rokit

Event Opal

Adam A3X samt A7X

Neumann KH 120A(Då hette dem K&H 120A tror jag)

Någon Focal modell jag inte minns, tror det va Twins.

Det var i prisklass 3000:-/paret upp till ca 15k/st ca så det var väldigt stora skillnader i pris. Jag konstaterade rätt snabbt att många av de finare(dyrare) modellerna var alltför stora för mitt rum(12kvm). Även om de lät superbra så hade storleken skapat mycket problem i mitt rum som inte är speciellt akustikbehandlat.

Mina favoriter blev efter mycket fram och tillbaka Adam A3X och framförallt Neumann KH120A. Makalös låda och maken till kontroll har jag sällan hört. Det är min absoluta favorit hittills. En monitor jag är väldigt nyfiken på dock är Dynaudios nya serie LYD. Trots alla favoriter så sitter jag dock med JBL LSR305 själv då de är väldigt bra om man ser till pris/prestanda. Men som sagt, försök få till en lyssning någonstans. Genelec ska du inte se som ett dåligt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det känns som att det är läge att inflika att midi är bara data inte ljud men ska man mixa ljudet som midin avger via en synt etc då blir högtalarna lika viktiga som med analogt ljud då det oftast är analoga ljudkällor som är förebilden för de ljud som synten spelar. Så kort sagt det handlar om i princip samma krav som för alla studio miljöer, dock finns det ju väldigt kostnadsefektiva lösningar som tex ett par beggade Yamaha HS 50 M (jag har dom funkar fint dom är aktiva oxå som man slipper stärkare) eller liknande eller nåt av de alternativen som redan nämnts i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...