Jump to content
Annons

Foo Fighters- Run


slejnard

Recommended Posts

Lyssnade först nu på denna och blev förbryllad över ljudet i min stanmore Marshall via tvn, iPhone och youtube. Låter helt mos mos mos och oseparerat. Kanske måste lyssna på datorn sen? Eller är det inne med skrälliga cymbaler och pumpande kompressor?

Förstår att sången ska låta distad men reagerade på ljudet i överlag. Brukar inte göra det. Låten hyfsad men långt från deras bättre.

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror standarden på mixarna har blivit "sämre"; mindre separerat mellan spåren, mer mos mos mos osv... Själv gillar jag det, blir mer äkta och ej sådär kliniskt rent som det annars är. 

Anledningen tror JAG är för att musikproduktion är så lättillgängligt och billigt idag att vem som helst kan göra musik, och idag är det vanligt att den som producerar låten även mixar skiten - i alla fall inom kommersiell musik. Det är t om mer mode idag att vara musikproducent/mixare/dj/whatever än att vara vegan (no offense). Med det sagt har det även fallit naturligt att ljuden samt mix ska låta coolt snarare än kliniskt perfekt. Kidsen vill leka och vara kreativa med det dem gör, inte sitta i klassrummet och lära sig en långsamma processen hur en PERFEKT mix bör vara. 

Sen är det som med salt och peppar kan jag tycka, varken för mycket mos eller kliniskt perfekt. Lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dave Grohl brukar ju ofta ondgöra sig över teknikens framsteg inom musikbranschen, så Foo Fighters är säkert oftast inspelat och mixat på samma omständliga sätt som innan datorerna gjorde sitt intrång.

Däremot tror jag inte att det är så vanligt att producenter gör slutmixar, i alla fall inte inom kommersiell musik där det finns pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grohls ljudideal har alltid i mina öron varit lite kukiga. Fuzziga, för överstyrda och luddiga, spruckna gitarrer samt som du säger svajiga kompressorinställningar. Dom spelar ju in analogt sen många år tillbaka och gillar väl att kränka upp grejer som innehåller rör och bakelit och tape.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tja, vill man att det ska låta så så funkar väl det. Säger inte så mycket om det. Låten däremot var däremot medelmåttig och imponerade inte. Kanske på väg att dala ut nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...