Jump to content
Annons

Förbättra en mikroskopisk studio?


Starsailor

Recommended Posts

God dag!

Har tvingats nedgradera storleken på min studio avsevärt. Har numer tillgång till en f.d. klädkammare på 2,45(!) kvadrat (se bifogad skiss).

Just nu är det helt kalt i rummet och jag går i tankar på hur jag ska inreda och optimera ytan. Får såklart satsa på att utnyttja väggar och höjden så mycket som möjligt och inte ha mer än det mest nödvändiga på plats. Instrument finns t ex i andra rum.

Till min fundering:

Skulle ni ha gjort något i akustikbehandlingsväg och isf vad? Eller är det knappt lönt med tanke på utrymmet? Jag menar, stoppar man in flera basfällor och andra absorbenter så blir det kanske inte så mycket utrymme kvar hålla till på och ljudmässigt finns det kanske risk att det blir helt dött. Jag är alltså fullt medveten om att det inte kommer gå att få till något riktigt bra ur ljud/akustikhänsyn, men om det går att förbättra något så tar jag tacksamt emot tips på vad och hur.

Rummet ska användas till att spela in gitarr, bas, synt, sång samt mixning.

Tack på förhand!

post-5037-0-40850800-1495275890_thumb.jpg

Redigerat av Starsailor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa vore om du mätte upp rummet, har du tillgång till en mätmikrofon? Annars funkar en valfri kula gärna kondensator, i värsta fall en njure. Bara för att få en bild av ljudet där inne. Är väggarna tunna? I så fall kan du ha turen att basen försvinner ut genom dom vilket underlättar.

Annars är det absorbenter som gäller, ju fler ju bättre. I taket, på väggarna, i hörnen. Blir det för dött så går det alltid att fästa lite reflekterande material på dem och få tillbaka lite energi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du helt klart kan få ett mysigt litet krypin. Hur är det med ventilation?

Material väggar/golv/tak? (Trä/gips/betong/etc)

Takhöjd?

Behöver det även ljudisoleras, för att inte störas av andra, eller störa andra?

Det finns folk som mixar enbart med lurar, och lyckas bra med det.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa vore om du mätte upp rummet, har du tillgång till en mätmikrofon? Annars funkar en valfri kula gärna kondensator, i värsta fall en njure. Bara för att få en bild av ljudet där inne. Är väggarna tunna? I så fall kan du ha turen att basen försvinner ut genom dom vilket underlättar.

Annars är det absorbenter som gäller, ju fler ju bättre. I taket, på väggarna, i hörnen. Blir det för dött så går det alltid att fästa lite reflekterande material på dem och få tillbaka lite energi.

Ja, det vore nog absolut bäst att mäta upp rummet och utgå från det. Har dessvärre ingen mätmikrofon eller rundtagande mikrofon. Riktade stormembranare har jag och jag kanske får börja där. Har även en stereomik, kan det vara något till detta ändamål?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du helt klart kan få ett mysigt litet krypin. Hur är det med ventilation?

Material väggar/golv/tak? (Trä/gips/betong/etc)

Takhöjd?

Behöver det även ljudisoleras, för att inte störas av andra, eller störa andra?

Det finns folk som mixar enbart med lurar, och lyckas bra med det.

Jo, men det är det jag också tror, eller iaf hoppas på! ☺

Det finns ventilation i taket, men det är kännbart varmare inne i rummet jämfört med utanför så jag vet inte hur väl den fungerar. Den susar iofs en del från den och det är ju positivt ur ventilationsperspektiv. Sen kommer jag behöva stänga igen den åtminstone vid inspelning då den annars stör. Kanske får installera en tystgående fläkt för att få lite behagligare klimat/temp där inne.

Material:

Väggen där bordet står är av betong (mot grannarna). Sällan jag hör grannarna så det är bra.

De andra väggarna är gips, rätt tunna väggar. Väggen bakom där jag tänkt sitta finns även dörren in till rummet.

Takhöjd är 247 cm.

Ljudisolering hoppas jag slippa en stor del av. Inspelning av akustiska instrument kommer bara ske när jag är själv hemma. Har svårt att tänka mig att det ens skulle vara möjligt annars. När det gäller grannen antar jag att de inte hör så mkt eftersom jag inte hört de så mycket, men och andra sidan vet jag inte hur mkt det skulle höras om jag skulle vrida på lite på stärkaren eller ta i och sjunga t ex. Svårt för detta.

Går det att få till någon ljudisolering på den lilla ytan tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

En ordentlig ljudisolering ger inte mycket kvar av av ytan. Kör på och känn efter hur det fungerar. Att inreda en studio i en garderob känns lite provisoriskt, som dock kan bli långlivat. Personligen skulle jag inte göra för mycket i början utan köra igång och pröva mig fram.

Man kan ju notera att rummet på några centimeter när är kvadratiskt, vilket inte är optimalt. Betongväggen bakom skrivbordet är inte heller så bra. Nu är jag ju långt från expert på området, så lyssna inte på mig.

När det gäller ventilation så verkar huset ha mekanisk frånluftsventilation, dvs en stor fläkt uppe på taket som suger ut luft ur bostäderna på några väl valda platser. Ventilen som sitter i garderobstaket kan kanske "skruvas upp", och på så sätt justeras för att öka luftutsuget. (Eventuellt kan du behöva stänga ventilen då du spelar in t.ex. sång. Glöm då inte att öppna efter tagningen!)

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med gipsväggar bakom och åt sidan. Har du tur så åker basen igenom dom. Att främre väggen är reflekterande behöver inte vara ett stort problem, man brukar fokusera på den bakre väggen samt första reflektionerna i sidoväggarna och i taket.

Kolla om du får plats med absorbenter och var. Det kommer att bli en kompromiss då det är ett litet rum. Ju mer ju bättre men du måste ju tänka på komforten och arbetsmiljön. Det skulle kunna vara så, om basen går igenom väggarna att de skulle kunna hjälpa att sätta upp absorbenter på andra sidan väggen, men det ser vi först när du har mätt upp rummet.

Angående mätning så skulle jag kört på stormembranaren, det är inte optimalt då den tar upp ljud sämre bakifrån men det är ändå okej för att få en liten bild av ljudet där inne. Annars om du vill göra det mer seriöst så finns denna https://www.thomann.de/gb/behringer_ecm_8000.htm

Alternativt ett steg upp https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

Denna har en kalibreringsfil som motverkar mikrofonens frekvensrespons.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med gipsväggar bakom och åt sidan. Har du tur så åker basen igenom dom. Att främre väggen är reflekterande behöver inte vara ett stort problem, man brukar fokusera på den bakre väggen samt första reflektionerna i sidoväggarna och i taket.

Kolla om du får plats med absorbenter och var. Det kommer att bli en kompromiss då det är ett litet rum. Ju mer ju bättre men du måste ju tänka på komforten och arbetsmiljön. Det skulle kunna vara så, om basen går igenom väggarna att de skulle kunna hjälpa att sätta upp absorbenter på andra sidan väggen, men det ser vi först när du har mätt upp rummet.

Angående mätning så skulle jag kört på stormembranaren, det är inte optimalt då den tar upp ljud sämre bakifrån men det är ändå okej för att få en liten bild av ljudet där inne. Annars om du vill göra det mer seriöst så finns denna https://www.thomann.de/gb/behringer_ecm_8000.htm

Alternativt ett steg upp https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

Denna har en kalibreringsfil som motverkar mikrofonens frekvensrespons.

Ja, jag håller tummarna för att slippa större problem med basen. ☺

Självklart kommer det bli en kompromiss oavsett hur jag gör, men det är helt ok.

Det finns utrymme för absorbenter på sidorna om där jag sitter (även om de kommer behöva placeras på säkringsskåpet och därmed hamna en decimeter närmare höger öra jämfört med vänster absorbent), på väggen och dörren bakom där jag sitter samt i taket.

Hur menar du med att sätta upp absorbenter på andra sidan väggen?

Kanske ska börja kika på lite olika absorbent-paket. Efter uppmätning såklart.

Får återkomma i tråden så fort detta är gjort. Kan behöva lite assistens med att tolka data...

Om jag nu testar att mäta med en njure så placeras den vid "mixplats", men bör jag rikta den framåt, dvs mot bildskärmen eller kan det ge någon användbar info att även rikta den mot andra håll i separata mätningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag håller tummarna för att slippa större problem med basen. ☺

Självklart kommer det bli en kompromiss oavsett hur jag gör, men det är helt ok.

Det finns utrymme för absorbenter på sidorna om där jag sitter (även om de kommer behöva placeras på säkringsskåpet och därmed hamna en decimeter närmare höger öra jämfört med vänster absorbent), på väggen och dörren bakom där jag sitter samt i taket.

Hur menar du med att sätta upp absorbenter på andra sidan väggen?

Kanske ska börja kika på lite olika absorbent-paket. Efter uppmätning såklart.

Får återkomma i tråden så fort detta är gjort. Kan behöva lite assistens med att tolka data...

Om jag nu testar att mäta med en njure så placeras den vid "mixplats", men bör jag rikta den framåt, dvs mot bildskärmen eller kan det ge någon användbar info att även rikta den mot andra håll i separata mätningar?

Jag menar att sätta absorbenterna på väggarna i rummet intill. Men det är endast om du har problem med frekvenser som är längre än rummets dimensioner som kan förklaras med att de studsar på väggen i nästa rum och sedan tillbaka in i ditt rum. Om det skulle vara så så är det en lösning.

Om du med absorbentpaket menar typ det man kan köpa på Thomann så är inte det helt optimalt. Detta för att de inte absorberar ner i basen. Ett bättre alternativ är sten eller glasull. Sök på "make your own basstraps" eller liknande. Det finns också butiker som säljer sådana absorbenter. Har dock inte så bra koll på det, GIK finns ju i England. Finns säkert liknande i Sverige.

Har ingen erfarenhet av att mäta med njure men prova att mäta åt alla håll dvs framåt, bakåt och åt sidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...