Jump to content
Annons

slejnard- på en båt av halm


slejnard

Recommended Posts

Annons

Inledningsvis hör jag Simple Minds - "Don´t You (Forget About Me)" och fick lite väl många minnen från en spelning med dem och flickan jag var med då, det är en bra sak. Efter gitarrjiddret börjar sången och då skickas mina tankar till salig Olle Ljungström.

Den där lilla obeslutsamma svajigheten som emellanåt visar sig i din röst öppnar upp för en intim sårbarhet i sitt uttryck. I en del andra låtar, där du försöker över din förmåga brister det betänkligt. Här faller pusselbitarna återigen på plats, det är en bra sak.

Texten ger mig spacade rymdvibbar á la Bowies Major Tom. Du är ute på okänt hav med ett bestämt mål i sikte. Finns därav en befriande proggighet i låten. Den kunde varit från -70 talet, det är en bra sak.

Det finns något av en bräcklighet i titeln; "genom världsrymden på en båt av halm", eller djup hopplös svärta i textstrofen; "försöker vara nära dig, men ändå så himla långt ifrån". Till en naiv ljus hoppfullhet och en kärleksfullhet; "till dig min söta, vackra tjej" i ditt sätt att ta an ämnet, det är en bra sak.

Kpd (kaffe på det), det är en bra sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...