Jump to content
Annons

Kaggen försvinner!


ErikP120

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Replik till Lars:

Jag hade inget val.

Replik till Dawnage:

Yes. Det är ett problem. Detta att bas och trummor (bastrumma särskilt) kan krocka. Men frågan är ju då om du inte skrivit musiken fel helt enkelt. Kanske basen s.a.s. går för likt trumman?

Sedan är det frågan om vilket ljudideal man har. Soundtrack gör väldigt röriga produktioner, även om jag gillar dem ändå. Atomic Swings produktioner hade inte lika många instrument, men vässade för mycket. De var bäst ändå. Men personligen gillar jag produktioner som inte är platta i ljudet. Och då pratar jag inte om reverberation. Det gäller dels att panorera alltså, men även att ha instrument på olika avstånd från miken. Djupet är väl lika viktigt som bredden. Om ni inte bara vill tränga fram i sorlet på hamburgerrestauranger, på radion och annorstädes. Visst, visst, visst...där förs en ständig kamp om lyssnarna. Jag vet det mycket väl, jag känner till det. Och då brukas equalizers, enhancers, limiters och annat till förbannelse! Men tänk om gränsen är nådd? Cutting Room har jag varit i kontakt med, svar ja, men jag brukar inte deras tjänster även om de gör ett bra jobb inom det de gör. Tänk om det som snart kommer att nå ut bäst, är det rena okonstlade, det som återges såsom instrumenten lät. Både bredd OCH djup. En utopi kanske? Men även Lars skulle nog hålla med.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Hej!

Replik till Lars:

Jag hade inget val.

Replik till Dawnage:

Yes. Det är ett problem. Detta att bas och trummor (bastrumma särskilt) kan krocka. Men frågan är ju då om du inte skrivit musiken fel helt enkelt. Kanske basen s.a.s. går för likt trumman?

Sedan är det frågan om vilket ljudideal man har. Soundtrack gör väldigt röriga produktioner, även om jag gillar dem ändå. Atomic Swings produktioner hade inte lika många instrument, men vässade för mycket. De var bäst ändå. Men personligen gillar jag produktioner som inte är platta i ljudet. Och då pratar jag inte om reverberation. Det gäller dels att panorera alltså, men även att ha instrument på olika avstånd från miken. Djupet är väl lika viktigt som bredden. Om ni inte bara vill tränga fram i sorlet på hamburgerrestauranger, på radion och annorstädes. Visst, visst, visst...där förs en ständig kamp om lyssnarna. Jag vet det mycket väl, jag känner till det. Och då brukas equalizers, enhancers, limiters och annat till förbannelse! Men tänk om gränsen är nådd? Cutting Room har jag varit i kontakt med, svar ja, men jag brukar inte deras tjänster även om de gör ett bra jobb inom det de gör. Tänk om det som snart kommer att nå ut bäst, är det rena okonstlade, det som återges såsom instrumenten lät. Både bredd OCH djup. En utopi kanske? Men även Lars skulle nog hålla med.

:musik

Nope håller inte alls med då det är mer en regel än undantag att använda sig av eq för att skära och ge instrumenten en chans att andas i frekvensregistret typ 20hz-20Khz annars kommer deatt ta ut varandra och det låter skit helt enkelt, limiters för att förhindra att det sticker iväg upp i db-himlen samt för att kunna ta tillbaka delar av det du förlorar i eq-processen, även de du nämner har eq:at och använt kompressorer, limiters, reverb och annat som varit till fördel i processen att mixa fram en helhet som passar ändamålet så du är "way out in the blue fields now son" och om du talar med

bl a de omnämnda i branschen så kommer du att få höra samma sak där.

så nu slutar vi att kivas om det som alla redan vet och återgår till ordningen.

Schkåll påre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar för tillfället en skiva åt et annat band så om dom har skrivit musiken på fel sätt för att jag ska få en fet mix får du fråga dom. Men tro mig, det har inte med det att göra, en basist ska inte måsta vara tyst varenda gång bastrumman slår, hur skulle man göra vid ett ondskefullt dubbeltrampsmangel? ska bassisten packa ihop strängarna och dra då?

Jag prövade dra ut mina 24 kanaler ADAT på mitt soundcraftbord och mixa analogt med så gott som en cubase kanal per regel, det lät faktiskt fetare när jag tryckte på med reglagen! Det är gött med bra headroom.

Men du Mongo, om du inte har något bättre för dig än att bidra med vettiga saker till forumet så borde du lyssna lite på soilworks nya platta (stabbing the drama). Du kan säkert analysera fram en hel del. (Man kan väl säga att jag använder Stabbing hte drama som referensmaterial)

Jag kommer förmodligen inte ens i närheten av den produktionen hur mycket jag än EQar, men jag närmar mig sakta men säkert! dels tack vare era fiffiga tips.

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Musik:

Alternativt ta väck limitern i mastringen (vad ska du ha den till om du vill ha dynamik?).

Även en dynamisk mix måste höras! Limitern används ju inte allt för sällan till att trycka upp själva volymnivån till omkring 0 db.

Är man skicklig med limitern så behåller man dynamiken fast man pressar upp nivåerna.

Förövrigt så skrev jag aldrig att jag ville ha dynamik, Soilworks audiofiler ser ut som två raka streck.

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Men du Mongo, om du inte har något bättre för dig än att bidra med vettiga saker till forumet så borde du lyssna lite på soilworks nya platta (stabbing the drama). Du kan säkert analysera fram en hel del. (Man kan väl säga att jag använder Stabbing hte drama som referensmaterial)

Jag kommer förmodligen inte ens i närheten av den produktionen hur mycket jag än EQar, men jag närmar mig sakta men säkert! dels tack vare era fiffiga tips.

Cheers

Tack för ditt omdömme!

Nu är jag så arbetslös att hundarna pinkar på en 😄 så jag får nog svårt att köpa deras platta men jag kan tänka mig att det handlar ganska mycket om att kunna trigga t ex baskaggen vilket är ganska vanligt (även virveln går bra att trigga) och blanda ihop den med det riktiga, jag tänker ungefär så att du använder den riktiga kaggens ambiens och skickar dem till en subgrupp och sen smygen in den bakom den triggade kaggen vilket ger den ett riktigt rum bakom sig, det går iofs att göra tvärtom med beroende på vad man vill uppnå.

Sen återigen så är ju alla medel tillåtna men glöm inte bort att inte behålla bandets karaktär så de slipper låta som alla andra (tycker jag då) men sen är det ju upp till er givetvis, sidechaining med kompressor/Gate är också ganska vanligt att låta baskaggen styra delar basen så de blir riktigt tajta med varandra men det känner du säkert redan till.

Botten upp i morgonstund påre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde väl inte vara arbetslös? Med dina studiokunskaper borde du kunna få jobb varsomhelst. Men det kanske krävs att du lägger ner whiskeyflaskan då.

Jag vet vad du tycker om studio fredman och jag måste bara säga att jag fakistkt håller med på många sätt angående "idealet av en metalmix" som numera alla band vill ha. Det ska låta precis lika dant och deras Peavey 5150 och Engl Savage 120 får ju jobba gärnet! De stärkarna används uteslutande till alla metalprojekt för att dom låter så helvetiskt bra! men snart är det ju inget speciellt med det längre när alla band har samma ljud. Då krävs det en ny stärkare med ett annat sound som fångar lyssnarna. Och eftersom de ovannämda helt enkelt låter BÄST så kommer ju det att innebära en försämring, eller hur?

Dock så tycker jag att det som fredrik nordström gör låter så jävla bra och jag har nog fallit ner i träsket och eftersträvar en snarlik mix.

Så jag kan väl passa på att utnyttja dig lite ytterligare och fråga om du har några sjukt bra tips på hur han kan få virvelkaggen att låta som den göra (jag läste tidigare att du inte behöver någon presentation på området) och hur den kan slå igenom så perfekt oavsett hur många körer, guror, skrik, riff och elakheter som läggs på.

Visst har jag testat att sidechaina/gejta och det ger ju en hel del, men jag vet att det går att få till det bättre!

Schkål påresjälv du!

Link to comment
Dela på andra sajter

...några sjukt bra tips på hur han kan få virvelkaggen att låta som den göra [...] och hur den kan slå igenom så perfekt oavsett hur många körer, guror, skrik, riff och elakheter som läggs på.

Som Lasse sa så är det praktiskt med en triggad virvel om man ska jobba mot en tät mix. Ett annat arbetssätt är att kopiera virvelkanalen en eller flera gånger och för varje kanal arbeta fram en aspekt av ljudet. Till exempel en kanal för attacken (eq'a och komprimera) och en kanal för vivrvelns efterklang (ny eq och ev. kompressor). Om virveln är inspelad på flera spår (t ex mickad över och under) kan du utgå från dessa istället.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant idé att bearbeta ljudets olika förlopp.

Ja, på sätt och vis är det så jag menar. Men det behöver inte bara vara förloppet. Man kan lika gärna arbeta med frekvensspektrumet över flera olika spår. T ex ett spår där man jobbar fram en fast botten och ett spår där man behandlar sejarljudet.

Om du tänker försöka så kan jag ge ett tips. Om du jobbar med mellanregistret på ett spår (skär botten och topp) så kan du testa att dista den kanalen för att få en mer metallisk klang i virveln. Fast å andra sidan kanske det inte alls är vad du söker. Har ju inte lyssnat på de referenser du nämnde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det fel läge att rekomendera sidechain än eller har jag inte läst alla svaren tillräckligt noggrant?

Varför inte bara sitta en stund och tänka ut exakt hur du vill att din kagge ska låta. (Plocka bort all eq w.s.e. )

Sedan letar du upp någon percussivt 😛 ljud som har en känsla av det som du vill uppnå. Sidechain:a sedan detta ljud med baskaggen!

Vad sägs, alla Besserwissers och Hybrisdrabbade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag använder faktiskt distorsion på mina virvelspår=P trodde det var bara jag som gjorde det, men det verkar ju vara fler som har upptäckt det! jag använder distorsionen i cubase. Jag ska pröva att bara lägga den på mellanregistret som du sa så kanske man får en renare ton i basen och toppen.

Cheers

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Dawnage ansåg:

"Jag måste nog hålla med herr Mongo och fråga "musik" exakt hur många mastringsproddar det finns utan en limiter inblandad...make no sense.

Tack för svaren! fortsätt skriva."

Replik till Dawnage:

Ja, jag antar väl utmaningen då och fortsätter att skriva. Jag vet vad den stora massan gör, limiters till förbannelse. Men är det inte roligt att vara unik? Det är ju det som är det viktigaste med att leva. Det jag skrev om marimba istället var ju ironi, ett sätt också att skaka om dina tankegångar. Men det tror Fan det att du skall fixa bas + bastrumma!! Lycka till.

Lars påpekar:

"även de du nämner har eq:at och använt kompressorer, limiters, reverb och annat som varit till fördel i processen att mixa fram en helhet som passar ändamålet så du är "way out in the blue fields now son" och om du talar med

bl a de omnämnda i branschen så kommer du att få höra samma sak där."

Replik till Lars:

Har redan skett och jag vet därför att de använder skiten också. Men vad jag menade med de två exemplen var bara att jag kan tycka om såna produktioner också, även om de inte tillhör mitt ljudideal! En slags tröst i bedrövelsen.

Hoppas det går bra, Dawnage. Jag lägger inte mer energi på detta nu, ljudbilder är ändå bara en smaksak... Presentera gärna resultatet sen, eller säg var man köper plattan! 😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har följt tråden med stort intresse! Ni ska lyssna på Mongo, han vet precis vad han pratar om. Att karva ur kaggen där basens energi ligger, och vice versa, med ganska smala band, är en mycket bra metod. Och att högpassa gitarrpaketet för att få bort lite "bröt" är inte dumt i sammanhanget det heller. Alternativt göra som t.ex Fredman och komprimera gitarrpaketet under 120Hz med en multibandare, så att alla låga BOOOOWWWW-toner/resonanser trycks ner när de väl kommer.

En annan grej i sammanhanget, hur låter din inspelade bas egentligen? De gånger jag varit i Fredman å lirat in (fyra-fem gånger) så har basen lajnats och komprimerats rätt hårt med Triple-C redan vid inspelningen. Vid mix har signalen skitats till lite med Sansamp-pluggen i protools. Nu är väl Soilworks senaste visserligen inspelad i Dug Out, och jag har ärligt talat inte hört hur den låter. Men ljudidealet för inte ha förflyttat sig såååå långt på bara en platta... eller vad fan vet jag egenltligen, det kanske det har. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på några låtar på Stabbing the Drama, bland annat titelspåret!!! Låter väldigt bra... faktiskt ganska nära en "idealproduktion" i mina öron. Ska nog använda denna som referens i framtiden.

För att få till den här typen av kagge tycker jag att du ska köra t.ex Waves L1 på kaggespåret, följt av en EQ där du dippar rejält vid ca 60Hz (relativt smalt band) för att lämna plats för energin i basgitarren, samt boostar uppe i diskanten för att hitta det "klick" du vill ha. Svep omkring med en lagom bred peak och stanna där det låter bra. Tar ingalunda åt mig nån credit för denna lösning då Lasse Mongo var inne på EXAKT samma sak tidigare... jag vill bara bekräfta att det funkar. 😏

Om du inte har tillgång till Waves-pluggarna så finns det en utmärkt L1-klon HÄR! Nån lämplig EQ har du säkert redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävlar vad jag har följt denna tråden med spänning. Jag har väl inte så mycket att tillföra egentligen, men jag håller absolut med om att Stabbing the Drama är en otroligt bra produktion. Inte minst på grund av Dirk Verbeuren bakom trummorna, som själv bidrar med grymt mycket dynamik och höjer ljudbilden rejält.

Men helt ärligt så tror jag du har allt material du behöver nu. Det finns väl inga genvägar till det perfekta ljudet?

Redigerat av Lovlka
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill även tipsa om en gratis multibandskompressor som du kan lägga på gitarrpaketet för att få bort lite bottenbröt... den heter GranComp3 och ingår i BuzComp Free bundle som du hittar HÄR!

grancomp3.gif

Använd enligt följande: Stäng av "comp" på mid och hi, ställ in lo-mid till kanske 120-130Hz, kör ganska kort attack/release (trial and error, du hör ju om det låter cp), och sänk tröskeln tills du hör och ser att kompressorn jobbar på de låga frekvenserna... lite eller inget på utdragna ackord, och ganska mycket på "hackande". Kanske är övertydlig nu, men hellre det än tvärtom.

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...