Jump to content
Annons

Vart vänder man sig om man vill sälja rättigheterna till ens musik?


Terror

Recommended Posts

Hej homies, det var ett tag sedan! 

Jag vet att jag borde ha sökt, men ni vet hur det är. Ain't nobody got time for that!

Har spelat in musik i ett gäng år nu och har gett upp sökandet efter sångare. Jag är ingen vidare sångare själv, så sitter på ett gäng instrumentaler som bara ruttnar i burken. Jag har en bekant som har en bekant som tydligen säljer sina låtidéer till asiatiska bolag. Dem köper en låt för allt mellan 10.000 - 200.000, gör om och sedan släpper. Jag tänkte att det vore ett schyst alternativ! Eller något i den stilen iaf.

Jag vill oavsett få ut min musik, gärna till någon annan producent som tar den och gör om den med något band eller artist. Men jag vet som sagt inte vart jag ska vända mig. Jag vill alltså inte att mina instrumentaler ska snurra i radion, utan vill mer sälja dem som låtidéer if you know what I mean..

Kan någon peka mig i rätt riktning??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Epidemic sysslar med detta. Min brorsa jobbade med det i flera år. Jag tror ersättningen låg på mellan 4-12k per låt då. I slutet utvecklades det till mer "riktiga" låtar med sång, då var arvodet högre. Några 200k har jag aldrig hört talas om dock haha!

Annars gäller det väl att bli signad på ett förlag som kan pitcha dina låtar till artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Epidemic sysslar med detta. Min brorsa jobbade med det i flera år. Jag tror ersättningen låg på mellan 4-12k per låt då. I slutet utvecklades det till mer "riktiga" låtar med sång, då var arvodet högre. Några 200k har jag aldrig hört talas om dock haha!

Annars gäller det väl att bli signad på ett förlag som kan pitcha dina låtar till artister.

Tjena crilleman det var inte igår. Hoppas allt är bra med dig. Jo jag har hört dem. Kollade in deras sida och det verkar ju bra, men det verkar som om dem söker en viss person. Sen ville dem att man skulle lägga upp cv mm. Känns som om dem sökte en mer seriös anställning än just någon som vill bli av med sin musik haha. Har vi flera alternativ? Du vet sånna där photosidor där man kan lägga upp sina bilder så folk kan använda dem för en viss summa? Det är sånt jag letar efter, typ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

. Jag har en bekant som har en bekant som tydligen säljer sina låtidéer till asiatiska bolag. Dem köper en låt för allt mellan 10.000 - 200.000, gör om och sedan släpper.

Varför har du inte hört med den personen då? Upp till 200.000 låter nog inte så värst troligt. Om man inte redan är väletablerad då förstås.
Link to comment
Dela på andra sajter

. Jag har en bekant som har en bekant som tydligen säljer sina låtidéer till asiatiska bolag. Dem köper en låt för allt mellan 10.000 - 200.000, gör om och sedan släpper.

Varför har du inte hört med den personen då? Upp till 200.000 låter nog inte så värst troligt. Om man inte redan är väletablerad då förstås.

Ja kan tänka mig att siffrorna överdrevs än del, men det är ändå Japan och Korea vi pratar om, skulle ej bli förvånad. Jag har inte frågat för jag har ingen kontakt med honom alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena crilleman det var inte igår. Hoppas allt är bra med dig. Jo jag har hört dem. Kollade in deras sida och det verkar ju bra, men det verkar som om dem söker en viss person. Sen ville dem att man skulle lägga upp cv mm. Känns som om dem sökte en mer seriös anställning än just någon som vill bli av med sin musik haha. Har vi flera alternativ? Du vet sånna där photosidor där man kan lägga upp sina bilder så folk kan använda dem för en viss summa? Det är sånt jag letar efter, typ..

Hej hej, ja fan man stretar på här med studion haha!

Jag tror att om du ska landa stora pengar så måste du ha representation av något slag, dvs vara signad på förlag eller ha någon som verkar i muskbranchen med bra kontakter. 

Någon annan kanske har ett alternativ till det du söker.

Epidemic är ett seriöst företag, dock så jobbar man mer åt dem ja, dvs de beställer ett typ av uppdrag i en specifik genre som du sedan skall levera. Ett jätte bra sätt för att komma in i musikbranchen. Min bror började där som 18åring och nu är han signad på BMG med allt vad det innebär och det hade nog inte gått utan epidemic erfarenheten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...