Jump to content
Annons

Musik i reklam


speed-focus

Recommended Posts

Med tanke på allt prat om piratkopiering av musik, vad anser ni om trenden med musik som liknar annan musik i reklamfilmer?

Låter t.ex. inte musiken i Bregott mellans reklam väldigt mycket som Airs alone in kyoto? Det finns fler exempel, t.ex. musik som låter som Outkasts hey ya och Daft Punks around the world, men för tillfället kommer jag inte ihåg i vilken reklam de förekom i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Det där är superskumt! Tror det är någon som tycker han är väldigt smart och nu har obegränsat med shyssta låtar att sälja till reklambranchen!

Outkast var i en om margarin tror jag? Finns hur många som helst har hört "Take my breath away" och Usher´s "Yeah", det är nästan lite kul!

Som en sälskapslek för musik-hobbyister. När kommer denne/desse´s alla reklamjinglar som samlingskiva måntro?

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

*haha* Jo.. Men jag har gjort nåra sånna här reklamjinglar ju... Faktum är att reklambraschen ofta vill att det ska påminna om kända låtar utan att för den skull nån ska kunna stämma dom (3 ackordregeln eller vad det nu heter och sånt tjafs). Sen köper dom jingeln med ensamrätt för cirkus 500-2000:- och inga stimavgifter eller annat behöver betalas.

Så du har helt rätt i din reflektion speed-focus.

Men grabbar (och tjejjer om det nu finns nåra här) det här är ju en affärsidé ju.. Sätt i gång och gör små jinglar som liknar andra kända låtar.. Lägg upp dom för lo-fi lyssning på en webbsida. www.jinglar.nu och www.jinglar.se är fortfarande lediga.

Litegrann som ett clipartgalleri.. Sälj jinglarna vidare till reklammakarna och köp musikprylar för pengarna

Ge mig sen 5% av intäkterna svart för att jag kläckte en sån fantasisk idé och ger bort den så här frikostigt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vänta lite nu, får man cirkus 500-2000:- för en jingel låt? Dom som producerar reklamfilmen får ju runt $1,000,000! (...om man överdriver lite!)

Mvh Peder (som tycker synd om dom som gör reklamjinglar för 500-2000 kr/st - förbjöds inte slaveri i Sverige på typ 1300-talet?)

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du får betalt beror i stor del på hur etablerad du har , Vad du har för CV och

liknande.

Vi tar i alla fall det tiodubbla för en låt till reklam film

beroende på hur lång osv ...

Sedan måste jag påpeka att det sällan är musikerna som vill göra att låten låter som

Kelis , Daft Punk osv utan Reklamarna.

Men i flesta fall gäller det mer att fånga känslan mer än att Rippa låten rakt av ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja får man en beställning på en specifik låt så kan man lätt få 20 papp om man levererar innan deadline.. Men det jag pratar om är mer halvfärdigt jingelmaterial man haft liggandes ett tag. Sånt kan man sälja till reklamprojekt som har mindre budget t.ex. någon mindre lokal TV-kanal och deras reklamverksamhet.

Ska du involvera sångare, specialskriven text och och en "särskild" fealing (igännkännande) i låten.. Klart det kostar mera. Men det finns många olika slags jinglar ju. För enklare sånglös ljudbakgrund får man nog inte räkna med så mycket mer än ett par tusingar, man får vara nöjd ändå. 😄

EDIT:falstevat

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

sublunar (oregistrerad)

Det här med att inga stimavgifter behöver betalas.. hur funkar det egentligen om man gör både jinglar och "populärmusik"? Om man skrivit kontrakt med Stim så måste det väl betalas stimpengar om ens musik används? Eller är jag ute och cyklar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ofta det kommer med nån sorts referenslyssning att utgå från när man får sånna här jobb. I regel vill reklamfirman egentligen ha exakt det som ligger med, men eftersom det är för dyrt så får man sitta och göra så likt man kan med. Satt en hel del med sånt för drygt ett år sen och av nån diabolisk anledning ville alla att det skulle låta som Enya då (jag misstänker att Sagan Om Ringen-filmerna ligger bakom). Fast det är ganska bra betalt om man jobbar någorlunda effektivt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är ofta det kommer med nån sorts referenslyssning att utgå från när man får sånna här jobb. I regel vill reklamfirman egentligen ha exakt

det som ligger med, men eftersom det är för dyrt så får man sitta och göra så likt man kan med.

- Jag visste (misstänkte) att det var precis så! Får faktiskt erkänna att många av "karbon-kopiorna" man hör är riktigt skickligt gjorda och

väl i klass med orginalen i vissa fall!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns ju lite mer omoraliskt än att ladda ner ett par mp3:or. Vad tycker Per Gessle om det här egentligen?

Hej!

Per Gessle kom ju på idén redan som 18-åring, har för mig han faktiskt har patentet på hela "karbon-kopie-konceptet"? Fränschajsing!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns ju lite mer omoraliskt än att ladda ner ett par mp3:or. Vad tycker Per Gessle om det här egentligen?

Hej!

Per Gessle kom ju på idén redan som 18-åring, har för mig han faktiskt har patentet på hela "karbon-kopie-konceptet"? Fränschajsing!

Det har du ju banne mig rätt i! Men vad brudar han fick... Oj oj oj!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...