Jump to content
Annons

Koppla in stereoanläggningen till aktiva monitorer


jacobanjo

Recommended Posts

Jag vill kunna koppla in min stereoanläggning i mina aktiva monitorer Yamaha HS 80M.

Monitorerna har två ingångar XLR och TRS så jag borde kunna ha ljudkortet inkopplat i XLRingångarna och Tape Out från stereon in i TRSingångarna. (Eftersom stereoutgången är obalanserad RCA blir det bara TS.)

Men jag måste också koppla nåt mellan stereon och monitorerna för att kunna reglera volymen smidigt, eftersom Tape Out på stereon ligger före stereons volymkontroll.

Det finns lite olika monitorcontroller som igentligen bara verkar vara en volympot som man kopplar in imellan. Skulle nåt sånt funka för mig? Jag hittade en från TC Electronics med XLR (vilket inte passar mig) och andra som hade minitele anslutningar, vilket känns rackligt.

Kanske bäst att göra en själv med en stereopot och de kontakter jag vill ha. (RCA in / TS ut). Vilka specifikationer borde det vara på poten då?

Och blir det problem i och med att stereons linesignal är -10dB och monitorernas ingångar är +4dB?

Vad tror ni? Funkar det och finns det någon enkel och smidig lösning? Är jag inne på rätt spår?

Och om jag gör en egen monitorcontroller vad ska jag tänka på och vad ska poten ha för specifikationer?

Tacksam för alla tips och idéer.

Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Javisst, det är ju en idé. Då kan jag ju styra volymen på stereoförstärkaren men förlorar kanske lite ljudkvalitet genom att låta signalen gå via hörlursförstärkaren innan den går in i förstärkaren i de aktiva monitorerna.

Jag vet inte hur volymerna stämmer överens, men kanske är signalen från hörlursförstärkaren mer rätt för +4dB lineingången på monitorerna än vad en -10dB Tape Out skulle vara. Om det inte blir nåt impedanstjosan eller något annat som ställer till det.

Och det känns lite som en temporär (men billig) lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...