Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag kör pÄ ett steinberg mi4 ljudkort, cubae sl 2.0, men jag har blivit lite osÀker och förvirrad nÀr vissa sÀger att jag bör införskaffa ett mixerbord och andra sÀger att om jag gör det sÄ finns risken att det smutsar ner ljudet, alltsÄ att det blir renare ljud nÀr jag kör direkt in via ljudkortet, vad Àr bÀst??

fördelar och nackdelar med mixerbord?

fördelar och nackdelar utan mixerbord?

Annons
Postat

Det beror ju helt och hÄllet pÄ vad det Àr för mixerbord du har tÀnkt att skafffa, och vilka krav du har pÄ ljudet.

Alla mixerbord fÀrgar ljudet mer eller mindre. Sedan finns det ju bord som fÀrgar ljudet pÄ ett bra sÀtt, och bord som plattar till ljudet och tillför massa brus.

SÄ det Àr ju helt beroende pÄ plÄnbok och vad du Àr ute efter.

Postat

Fördelar med mixerbord: om bordet har bra inbyggda mickförstÀrkare sÄ kan det gynna inspelningskvalitén. Om du har för avsikt att mixa analogt och anvÀnda externa effekter sÄ Àr det smidigt med ett mixerbord med aux sÀnd och retur. Har du ett midibaserat system med mÄnga hÄrdvaruprylar kan det vara idé att med hjÀlp av ett mixerbord mixa ner till fÀrre kanaler in i datorn.

Nackdelar med mixerbord: om bordet har dÄliga mickförstÀrkare sÄ kan det försÀmra ljudkvalitén. Ett mixerbord tar plats beroende pÄ hur stort det Àr, kan vara en nackdel i hemstudio alå kompakt boende.

PÄ det hela taget sÄ Àr mixerbordet vara eller inte vara i din studio en frÄga om vad du ska anvÀnda studion till och vad du ska spela in och mixa.

Postat

En mixer Àr ett arbetsredskap och en problemlösare, inte en nödvÀndighet i en hemstudio. Interfacet (MI-4) du anvÀnder har vÀl 2 linjeingÄngar och tvÄ valbara linje-/mickingÄngar? Vill du spela in fler Àn tvÄ mickar samtidigt behöver du ytterligare mickförstÀrkare. En mixer kan vara lösningen pÄ det.

Eller om du vill ha alternativ till de mickförstÀrkare som sitter inbyggda i interfacet kan en mixer eller extern mickförstÀrkare (preamp) vara lösningen.

Eller om du har mÄnga externa ljudkÀllor som det blir jobbigt i lÀngden att koppla in och ur interfacet beroende pÄ vilka du vill arbeta med.

Postat

Varför ska man egentligen ha en mixer i hemmastudion? Man spelar ju för det mesta ensam in till datorn dĂ€r allt ljud kan mixas samman? Eller har jag fel? 🙂

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Jag tycker det begrÀnsar.

Har jag kört in en omgĂ„ng sĂ„ng genom mixern in i dattan och eqar den med en hĂ„rdvarumixer blir det svĂ„rt att Ă„ngra en dĂ„lig eq:ing. Är allt mjukvara, dĂ€remot, Ă€r det bara att köra den nernötta ctrl+z.

Och ska man som Joachime beskriver spela in flera spÄr genom mixern skulle det vara likadant dÀr. Hellre dÄ lÀgga stÄlarna pÄ fler ingÄngar, sÄ att alla kan lÀgga pÄ ett eget spÄr.

Sen kan man ju ana av inlÀggen att lÀsa att det handlar mycket om egen smak och vana. TÀnk efter och prova lite grann. Det blir sÀkert bra hur du Àn gör.

Postat

Jag har en liten mixer (Soundcraft Compact 4, 1500:-) för att ordna med framför allt lyssningen pĂ„ ett smidigt sĂ€tt, sĂ„ att man lĂ€tt kan vĂ€xla mellan monitorer, hörlurar och stereo-anlĂ€ggning. Har den dessutom för inspelning, för gitarr och bas (kör gitarren rĂ€tt in och anvĂ€nder GuitarSuite) funkar den alldeles utmĂ€rkt. Är helt ok för sĂ„ng ocksĂ„, Ă€ven om det blir bĂ€ttre med en extern mickförstĂ€rkare.

Postat (redigerat)
Varför ska man egentligen ha en mixer i hemmastudion? Man spelar ju för det mesta ensam in till datorn dĂ€r allt ljud kan mixas samman? Eller har jag fel? 🙁

Tror inte att jag skulle klara mig utan mixer...

Har 5 synthar som jag kopplat via mixern in i datorn, och ordnar dÀrmed lyssningen pÄ ett enkelt sÀtt utan att behöva köra ner allt som wav-spÄr direkt.

Tycker Àven om att jag kan sÀtta mig ner och spela utan att alltid behöva köra igÄng datorn.

DÀremot anvÀnder jag Sonars interna mixer nÀr jag mixar...

Redigerat av android
Postat

Köpe en bra kanal... det Àr inget du kommer Ängra...

En begagnad Universal Audio LA-610 för ca 11500:- (finns en pÄ vendolin nu).

De billigare varianterna med en massa knappar... försÀmrar ljudet snarare... Akta dig för dÄliga EQ... om du köper en burk sÄ Àr det bra om du kan bypassa det mesta i burken...

UA lÄter som en dröm... om du spelar in en kanal i taget... varför köpa en mixer?

BĂ€sta HĂ€lsningar

Per

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

UrsprungsfrÄgorna:

Ja, mixerbord skitar ned ljudet. Om du mÀrker eller tÀnker pÄ det Àr en annan femma. Men, varje gÄng du ska spela in ett instrument sÄ skitas ljudet ned. Det finns ingen mik, högtalare, mixerbord, ljudkort etc. som klarar biffen utan att skita ned. Men mÀrker du det som sagt?!?!

Direkt in i ljudkortet Àr bÀttre Àn att anvÀnda mixerbord. Ju lÀngre signalvÀg ju sÀmre ljud. Men dagens mixers Àr i regel (ordvits hö hö hö) bra.

:musik

skold79 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det Àr med att mixerbord skitar ned ljudet vet jag inte om jag köper.

Alla pratar om analoga gamla mixer bord. varför spela in digitalt om man anvÀnder analoga prylar och "skitar ned ljudet" trots att det Àr mening eller inte.

I mitt fall har jag köpt en Yamaha 02R som fungerar som mixer A/D D/A och Àven monitor mix i upp till 8 system under inspelning. Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att ljudet förÀndras i en digital mixer. Anatar att del flesta av hÄller pÄ med hemma studio:s sÄ som vanligt Àr det pengarna som styr i slutÀnden.

En mixer (mic förstÀrkare) Àr ett mÄste för att fÄ upp nivÄn pÄ ljudsignalen. Dels för att fÄ ut alla bitarna men Àven fÄ dynamic i sjÀlva inspelningen, som man sedan komprimerar till slut. Men en mixer Àr mer som ett Option i mitt fall.

/DS

DatorXp 3000+ 1024mb ram LjudkortHammerfall hdsp9652 + 2 x Focusrite OctoPre + 02R

Postat

Tror att det nog mest var ett teoretiskt resonemang; NĂ€r man omvandlar analogt ljud till digitalt sĂ„ fĂ„r ju ljudsignalen ett Ă€ndligt antal nivĂ„er, istĂ€llet för oĂ€ndligt mĂ„nga. Och nĂ€r man sen omvandlar tillbaka sĂ„ fĂ„r ju D/A-omvandlare "gissa". Men om man stycker upp den i tillrĂ€ckligt mĂ„nga nivĂ„er sĂ„ Ă€r det nog ganska fĂ„ som hör det... 16 bitars upplösning innebĂ€r ju drygt 65000 nivĂ„er, medans 24 bitar ger nĂ€stan 17 miljoner... 🙁

Postat

Jag Àr normalt sett en sÄn som gÀrna vill anvÀnda ett mixbord.. helt enkelt för att det Àr bekvÀmt och lÀttsamt.. Jag har tittat pÄ 2 olika lösning pÄ senare tid.

Det ena innebÀr att jag skippar ljudkortet och kör firewire och mixbordet fÄr bli ljudkort i stÀllet. Ett Mackie Onyx 1620 bord alltsÄ..

Det andra innebÀr att jag kör med med en micpreamp och ADAT in i dator.

Jag testar just nu med ett RME DIGI9636 i datorn och en Mackie Onyx 800R

Jag har inte provat firewirelösningen Ànnu med jag mÄste sÀga att jag Àr helt begeistrad i Onyx 800R. Fantastisk nÀrhet i ljudet.. Tack vara att jag kan Àndra impedans pÄ preampen sÄ att jag kan anpassa mot olika mickar.. KÀnsligheten Àr det inget fel pÄ heller. Funkar suverÀnt med t.ex AEA R84 Ribbon-mic.

En av anledningaran att jag eventuellt vĂ€ljer mixbordslösningen Ă€r portabiliteten.. Jag har ingen Ă€nnu men med stor sĂ€kert kommer jag att köpa en MAC Powerbook ocksĂ„ och dĂ„ vill jag kunna ta med mig prylarna ut och spela in live ocksĂ„. Och en sak till. Köper jag ett Onyx 1620 bord och ett firewireinterface till det.. Jag dĂ„ fĂ„r jag inspelningsprogramet Tracktion pĂ„ köpet ocksĂ„.. 😏 VST och Rewirestöd och allt.. Men bĂ€ttre anpassat till liveinspelning Ă€n vad t.ex Cubase eller Logic Ă€r.

Nu vÀntar sÀngen pÄ mig.. Ha en trevlig vecka framför er nu!

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Mixer Ă€r alltid bra att ha.. det blir mer saker man kopplar in Ă€n man hade rĂ€knat med frĂ„n början.. tĂ€nk att har nĂ„gra kanaler och allt fĂ€rdigt inkopplat, istĂ€llet för att hĂ„lla pĂ„ med smĂ„ patchkablar och koppla om hela tiden nĂ€r man har ny inspelningskĂ€lla. jag har inkopplat allt nu.. sĂ„ slipper jag allt bökande med kablar som ska in och ut för att koppla om, det stör min kreativa konstnĂ€rliga hĂ„rdrocksĂ„dra.. nĂ€r jag ska till att fĂ„ till mitt perfekta riff. 😉

En tips!! En bra billig mixer med 6kanaler och som lÄter som 10,000 kronors mixer..men kostar bara 995:- Àr TAPCO 6306, finns nu som Blend 6

kirtaphus 😉

Redigerat av kirtaphus
Postat

En mixer Àr jag bara intresserad av om jag ska mixa pÄ den. För hemmainspelning köper jag hellre ett par bra mickförstÀrkare och anvÀnder Cubase eller ProTools inbyggda mixer. Skulle jag nÄgon gÄng komma sÄ lÄngt att jag plockar ihop en riktigt studio kanske jag fixar ett digitalbord som Sony Dmx R-100. Steget till dom riktigt bra analoga mixerborden Àr ganska stort.

Naturligtvis kan det vara bra att ha ett bord med ett par tappningar pÄ om man har mycket hÄrdvaruburkar och en bra analog eq sitter alltid fint. Dock har jag Ànnu inte hittat nÄgon mixer som kÀnns som ett bÀttre alternativ Àn att köra pÄ ett interface med mÄnga in och utgÄngar typ digi 002 eller Fireface 800.

Postat

Har hittills kört med en Yamaha-mixer för 1500:- i kombination med ett ST Audio-kort. Fördelen om man har ett begrÀnsat ljudkort; 48 v fantommatning, balanserade ingÄngar etc. Jag kan ha kondensator-sÄngmik inkopplad pÄ en kanal, en dynamisk pÄ en annan, linead guitar pÄ en annan, bas pÄ en fjÀrde etc, utan att behöva koppla in och ut. EQ:n rör jag inte.

Vilja spela in annan analog ljudkÀlla Àr det bara att plugga in.

Naturligtvis kan man köpa ett bÀttre ljudkort med balanserade ingÄngar och fantommatning.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.