Jump to content
Annons

Vilka är de skickligaste gitarristerna?


Ken Kängström

Recommended Posts

det här låter intresant tycker jag..du får gärna utveckla..

Fantasilöst - krävs det ingen fantasi för att göra ett bra solo?

Omotiverat - lägger folk solo i sina låtar där dom inte tycker dom passar?

Nej, med "omotiverat" menar jag att gitarrsolon alltför ofta slängs in slentrianmässigt bara för att låtar (i vissa genrer) "SKA ha ett gitarrsolo", och inte för att det egentligen tillför något. I dessa fall tycker jag det förstör mer än det tillför, och man kanske iallafall ska försöka se sig om efter ett alternativ.

Med "fantasilöst" menar jag att jag tycker hela idén med gitarrsolon känns lite uttjatad... Idén är inte så unik att gitarrsolot kan motiveras av att det är just ett gitarrsolo.

Men det är ju jävligt kul att spela. 😆 (Jag har själv svårt att avstå, även om jag ibland borde).

Jag tycker det är väldigt tråkigt att nästan alla band idag använder bas i sina låtar. Är inte det väldigt fantasilöst? Eller att det nästan alltid finns ett intro eller en vers i låten?

Ja om du tycker att låten funkar bättre utan vers eller bas så är det väl ingen som hindrar dig från att avstå? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 219
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Wolf Hoffmann, ja! Allan Holdsworth, hur kunde jag glömma honom? Djonas är vår egen gitarrkung och Culloden är inte tråkig heller! Petrucci har gjort några fantastiska solon, teknik, hastighet, musikalitet och känsla på toppnivå!

När jag gick i åk 8 och var HÅRDROCKARE OCH INGET ANNAT, tog min mor med mig till Göteborgs konserthus. Hon hade fått tag i två biljetter på sista raden i denna sal som rymmer ca 1 200 pers. Hon sa inget om vad som skulle hända. Framme på scen fanns bara en pall och en liten fotpall, jag var INTE imponerad, knappt ens schamponerad!

In stapplar en mycket gammal man och en applåd- och jubelstorm tar vid som varar i ett par minuter, jag är INTE imponerad! Den gamle mannen får hjälp att sätta sig av en väktmästare och får också en nylonsträngad gitarr. Han kollar stämningen en sista gång och så...

Andres Segovia var mycket gammal vid detta sista besök i Gbg. Jag har, i efterhand, förstått att han var en skugga av sitt forna jag tekniskt sett, vid detta tillfälle. Detta fattade jag dock inte när jag såg honom. Jag uppfylldes av hans musik ögonblickligen och förtrollningen var ett faktum. Konserthuset har ju en erkänt god akustik och jag förundrades över hur jag kunde sitta i andra änden av denna stora lokal och höra varenda liten nyans, även vid de allra tystaste partierna. Hela salen uppfylldes av den varma tonen från hans gitarr och jag vill minnas att han blev inropad åtminstone 4 - 5 gånger. Detta var en fantastisk upplevelse, trots att jag aldrig hade hört talas om honom eller hans gitarrmusik innan.

Många år senare gick jag för att se Johnny Winther på Lisebergshallen. När det hade gått 45 minuter sparkade han igång tredje låten! De två första låtarna var alltså 45 minuter långa varav 40 minuter var gitarrsolo! En obeskrivlig plåga! Folk började lämna spelningen efter en halvtimma, jag gick efter en timma. En av de absolut värsta konserter jag sett och några av de mest bedrövliga uräskter till gitarrsolon som någonsin vräkts ut från en scen!

David Lindley har jag sett både solo och tillsammans med Ry Cooder, fantastiskt! Han spelade på en ackordsstämd banjo med stråke och det lät alldeles underbart och säreget, jag kan fortfarande komma ihåg hur det lät.

Ett riktigt bra gitarrsolo blir en emotionell höjdpunkt i en låt. Den fångar låtens innersta kärna, budskap, känsla i ett koncentrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jimi Page(vad ska man säga)

Slash(gillar hans riff)

Jeff Beck (grym gitarrist, såg ni dokumentären om bluesen som han var med i, producerad av Martin Scorsese)

B.B King (särskilt på den där live skivan från det där fängelset)

Eric Clapton ( hörde en instrumentalblues och blev blown away!)

Rory Galagher(Hittade en gammal Lp, Live - taste .. gitarronani på hög nivå men ack så rått, ösigt och kanonbra!)

Joey Santiago (pixies gitarrguru, som gör pixies guldlåtar oförglömliga!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Många duktiga okända finns det.....

Ser inte att någon nämnt JEFF BECK!

Ofattbart eftersom han ju faktiskt inspirerat/lärt både Jimmy Page & Jimi Hendrix ett & annat(jämför Zeppelin med Jeff Beck Groups två första album,f.ö.med Rod Stewart vid micken-han har faktiskt varit bra en gång i tiden...)och hela tiden lyckats vara före de flesta andra med nya tricks & stilar-allt från hardcore-blues till jazzrock & hårdtechno.

I min mening är han fullt i klass med Les Paul,Chet Atkins & Frank Zappa-glöm heller inte Homer Haynes/Jethro Burns som kombinerade humor med ekvilibrism.

Apropå Stanley Jordan kom jag att tänka på en artikel i Guitarplayer(tidigt 80-tal)som kom ut i samma veva som jag läste om S.J. första gången -artikeln handlade om en neurosedyn-skadad kille utan armar som spelade med tårna -hur det lät fick jag inget grepp på,men det bör väl ha varit ganska bra om Guitarplayer tyckte han behövde omnämnas....(något att tänka på de dagar man tycker att det är jobbigt i största allmänhet...)

Ang.Yngwie -håller med om att det kan bli aningen tjatigt när han rakar iväg samma skala i 290 knyck för 50elfte gången,men å andra sidan skulle man nog sakna hans stil om han lät "som alla andra" -det gäller f.ö.alla andra gitarrister(som jag gillar) som brukar få skäll för att de inte förnyar sig,exvis Blackmore,Uli Roth(såg hans concert for Europe -suverän rekommenderas)McAlpine,Vai,Schenker m.fl.

-Min paroll : hellre EN bra låt än hundra som inte sticker ut...(konstigt att man snöat in på blues där variationen inte är så där överväldigande,hmm....)

Play LOUD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många duktiga okända finns det.....

Ser inte att någon nämnt JEFF BECK!

Ofattbart eftersom han ju faktiskt inspirerat/lärt både Jimmy Page  & Jimi Hendrix ett & annat

jo, en minut innan du postade. 😉

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Jag ser att vissa har skrivit David Gilmore och jag kan inte annat än hålla med och samtidigt fråga varför inte fler har tagit upp Gilmore!

Jag tycker verkligen om hans gitarrspel såväl kompandet som sol'andet. riktigt duktigt och säker på att böja till rätt ton, både upp och ner. Bra vibb också men kanske inte bäst.

Rekommendation är David Gilmore in Consert, en topp-DVD med bra ljud och bra låtval!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många duktiga okända finns det.....

Ser inte att någon nämnt JEFF BECK!

Ofattbart eftersom han ju faktiskt inspirerat/lärt både Jimmy Page  & Jimi Hendrix ett & annat

jo, en minut innan du postade. 😉

Ja man är ju inte så snabb på tangenterna förstås....... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det här låter intresant tycker jag..du får gärna utveckla..

Fantasilöst - krävs det ingen fantasi för att göra ett bra solo?

Omotiverat - lägger folk solo i sina låtar där dom inte tycker dom passar?

Nej, med "omotiverat" menar jag att gitarrsolon alltför ofta slängs in slentrianmässigt bara för att låtar (i vissa genrer) "SKA ha ett gitarrsolo", och inte för att det egentligen tillför något. I dessa fall tycker jag det förstör mer än det tillför, och man kanske iallafall ska försöka se sig om efter ett alternativ.

Med "fantasilöst" menar jag att jag tycker hela idén med gitarrsolon känns lite uttjatad... Idén är inte så unik att gitarrsolot kan motiveras av att det är just ett gitarrsolo.

Men det är ju jävligt kul att spela. 😉 (Jag har själv svårt att avstå, även om jag ibland borde).

Jag tycker det är väldigt tråkigt att nästan alla band idag använder bas i sina låtar. Är inte det väldigt fantasilöst? Eller att det nästan alltid finns ett intro eller en vers i låten?

Ja om du tycker att låten funkar bättre utan vers eller bas så är det väl ingen som hindrar dig från att avstå? 😉

Det brukar jag faktiskt göra, vilket kan driva dom andra i bandet till vansinne. Hade en låt på första skivan som heter "The madman inside", vilken är ca 7.5 minuter lång, och den innehåller inte ett endaste parti som kommer mer än en gång (i a f inte återkommande, är väl några gånger som det kommer två likadana sångkomp på raken). Men det är ingen som verkar bry sig om det, snarare har de flesta recensenter påpekat att det är en ovanligt sammanhängande låt för att vara såpass lång.

Hursomhelst, jag ironiserade bara lite skämtsamt över Maxmaxmax inlägg, inspirerad av Tobias Sammet. Efter deras senaste skiva så fick han frågan;

"Ni har ju använt en symfoniorkester på vissa låtar, tycker du inte att det är lite uttjatat? Metallica, Scorpions, Deep Purple, Rage plus otaliga till har ju gjort det dom senaste åren"

"-Jo, det har du rätt i... Men vet du vad? Har det inte varit väldigt många band på det senaste som använt bas i sina låtar? För att inte tala om trummor. Vartenda band använder ju skiten nuförtiden!" (Ej ordagrannt citerad, men jag tror jag var ganska nära).

Tycker hursomhelst att det ligger väldigt mycket i det... (På tal om tråkiga gitarrsolon. Självklart finns det alldeles för många sådana. Men det finns ju å andra sidan oändligt många mer svintråkiga verser eller rejält urvattnade refränger).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hursomhelst att det ligger väldigt mycket i det... (På tal om tråkiga gitarrsolon. Självklart finns det alldeles för många sådana. Men det finns ju å andra sidan oändligt många mer svintråkiga verser eller rejält urvattnade refränger).

Finns bara en lösning på problemet....

Börja göra låtar UTAN gitarrsolon, verser och refränger......ett långt djävla stick räcker!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

IA Eklund i Freak Kitchen. Kalas

Mikael Åkerfeldt från Opeth. Härlig feeling i hans spel.

Gittarister som Steve Vai, Joe Satriani, Jimi Hendrix mm känns inte nämnvärda. Alla vet redan vad dom gjorde 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hursomhelst att det ligger väldigt mycket i det... (På tal om tråkiga gitarrsolon. Självklart finns det alldeles för många sådana. Men det finns ju å andra sidan oändligt många mer svintråkiga verser eller rejält urvattnade refränger).

Finns bara en lösning på problemet....

Börja göra låtar UTAN gitarrsolon, verser och refränger......ett långt djävla stick räcker!! 😱

Helt rätt tänkt. Hade nog hjälpt många som är fast i vers-refräng-vers-refräng-solo-refräng-träsket! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Nej, med "omotiverat" menar jag att gitarrsolon alltför ofta slängs in slentrianmässigt ? 😱

diskutera inte med dem, det skänker legitimitet åt förespråkarna. Sån här idioti gör bäst i att ignoreras. Visst har jag rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

JAHA!?!?....Vart försvann Pat Matheney nu då!?!?...

Snubben var ju liksom musikhögskolelärare i berkley när han var 19 😄 ..(har iaf min kompis sagt te mig)...fy på er att ni glömde denna jazz gitarr virtuos, eller nåt annat. 😆

Greg Howe är väl inte fy skam heller antar jag.

😛

EDIT: Såg visst att nån nämnt Pat...ursäkta mig lite där i kanten

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag säkert påhoppad rejält, och kommer att få däng och vakna med min akustiska i stjärten imorgon men......

Hänger inte helheten på själva bandet och låten också? Jag älskar Nothing else matters och Battery men sätt Kirk på att kompa Lill-Babs. Hur låter det då? Clapton skulle ha gjort Smoke on the water? Eller om Vai skulle lägga solot på Leende Guldbruna ögon? Skulle det låta bra då?

Jo, säkert alla gitarronanister skulle köpa skivan, men bra skulle det inte låta.

Några gitarrister som jag gillar är: Ry Cooder, Dylan, Petty, Kirk, Wille Crafoord, Neil Young... Dvs inga supertekniska genier (ja förutom Cooder och lite Kirk då'rå) men bra gitarrister som skriver och förmedlar bra låtar som sätter sig i en.

Men smaken är som baken.

(Kanske bst att jag sätter på lite vaselin redan nu....) 😄

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, med "omotiverat" menar jag att gitarrsolon alltför ofta slängs in slentrianmässigt ? 😄

diskutera inte med dem, det skänker legitimitet åt förespråkarna. Sån här idioti gör bäst i att ignoreras. Visst har jag rätt?

Då kan vi väl diskutera varför folk envisas med att spela bas i varenda jädra låt, trots att det finns så eländigt mycket dåliga bassister eller basslingor? Eller vilken annan valfri beståndsdel i musik som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Då kan vi väl diskutera varför folk envisas med att spela bas i varenda jädra låt, trots att det finns så eländigt mycket dåliga bassister eller basslingor? Eller vilken annan valfri beståndsdel i musik som helst...

kör hårt! Så du är less på bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

fellan (oregistrerad)
hmmm....om Kirk Hammett nu bara håller på med legato....vad är det då Fredrik Thorendal i Meshuggah håller på med? 

Tycker att han är rätt tapping/legato kåt han oxå faktiskt. 

Hellre en tappingkåt legatojävel som skapar någonting nytt och annorlunda (Thorendal) 🙁 än kirk hammet som först hörde ordet tapping när han gick lektioner hos satriani och ändå inte spelar nånting underhållande... men visst är det hans grej med upprepande enformiga sekvenser i ett helt solo 😛

Redigerat av fellan
Link to comment
Dela på andra sajter

Mike Slamer; Nu har jag visserligen bara hört honom spela med City Boy. Dom kan visserligen vara lite påfrestande att lyssna på i längden, men gitarrspelet är helt otroligt fantasirikt.

Häftigt, jag som trodde jag var ensam om å tycka om Hammer och City Boy. Håller med om fantasirikt gitarrspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJRockford

Mike Slamer; Nu har jag visserligen bara hört honom spela med City Boy. Dom kan visserligen vara lite påfrestande att lyssna på i längden, men gitarrspelet är helt otroligt fantasirikt.

Häftigt, jag som trodde jag var ensam om å tycka om Hammer och City Boy. Håller med om fantasirikt gitarrspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJRockford

Mike Slamer; Nu har jag visserligen bara hört honom spela med City Boy. Dom kan visserligen vara lite påfrestande att lyssna på i längden, men gitarrspelet är helt otroligt fantasirikt.

Häftigt, jag som trodde jag var ensam om å tycka om Hammer och City Boy. Håller med om fantasirikt gitarrspel.

Om Ni gillar detta MÅSTE Ni kolla in den svenska gruppen ACT. De släpper snart sin frjärde skiva men börja med den första. Ni kan tacka mig sen. City Boys gitarrist skulle gästat på tredje skivan men fick förhinder i sista stund. Fantastiska låtar, fantastiska musiker med bl a Ola Andersson på gitarr! All Hail Ola!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan vi väl diskutera varför folk envisas med att spela bas i varenda jädra låt, trots att det finns så eländigt mycket dåliga bassister eller basslingor? Eller vilken annan valfri beståndsdel i musik som helst...

kör hårt! Så du är less på bas?

Nej. Men inte på bra gitarrsolon heller

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett riktigt bra gitarrsolo blir en emotionell höjdpunkt i en låt. Den fångar låtens innersta kärna, budskap, känsla i ett koncentrat.

Vem är den där Wunderbaum? Vi tycker nästan exakt likadant! Fantastiskt bra skrivet!

Allvarligt, det är väl häråt alla strävar med sina gitarrsolon och när det funkar är det ju fantastiskt. Personligen så har jag gjort flera låtar som INTE innehåller solo, vare sig synth eller gitarr. Det handlar väl om att man skall tycka att det tillför något eller inte, en musikalisk idé som gör att man tycker det skulle förhöja låten, annars har det väl inte där att göra?

Sen är det svårt att nå dit i praktiken. För mig som är en ganska usel gitarrist handlar det om att hitta en melodi eller slinga som väcker känslor, stämningar. Jag tror det är det som styr om ett solo blir av eller inte och vad för solo jag försöker göra.

glöm inte kompgitarren. Det är ändå den som är igång mest. Det finns några mästare även på detta område. The Edge gör mycket med ganska små medel, Alex Lifeson är mästerlig här och det finns många fler.

ett bra solo i en kass låt känns oftast förfelat och ett dåligt solo i en bra låt likaså.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Vem är den där Wunderbaum? Och varför envisas han med att slänga ur sig maratonuppsatser vid varje inlägg? Fruktansvärt tröttsamt!

Ja, jag håller verkligen med dig.,

Link to comment
Dela på andra sajter

JJRockford

Mike Slamer; Nu har jag visserligen bara hört honom spela med City Boy. Dom kan visserligen vara lite påfrestande att lyssna på i längden, men gitarrspelet är helt otroligt fantasirikt.

Häftigt, jag som trodde jag var ensam om å tycka om Hammer och City Boy. Håller med om fantasirikt gitarrspel.

Nejdå, det finns några till. Janne Stark (skribent i bl a Sweden Rock Magazine och Fuzz) gillar honom, och även en kille som heter Johan Randén (blev uppmärksammad ganska tidigt, tog över IAs gitarr i någon låt på ett Freak Kitchen-gig vid elva års ålder). Det är dom jag vet.

Annars har jag hört ryktas att City Boy blev oerhört hånade i pressen under sin aktiva period.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jooooo, har inte läst allas svar men..Frank Zappa, Allan Holdsworth är ju outstanding. Sedan har vi ju David Gilmore, så vackert, så vackert. Santana har ju rivit av ett och annat solo som lämnat spår för eftervärlden.

Såg Allan i Växjö första gången han var i Sverige. Spelade fiol och gitarr med Tempest ,om någon vet vilka det var. Unbelivebel! 😄 fattade inte att någon kunde spela som han gjorde då. Hiseman berättade att dom hittat honom i något dansband i norra england! 🙂

Zappas solon tycker jag defenitivt är undervärderade (iallafall av dom som inte lyssnat, vilket är många , de flesta har bara hört Sheik Yourbouti). Här finns gitarrspel som slår det mesta i kreativitet och oförutsägbara vändningar.

Hackett var ju otrolig i Genesis. Ojdå, sitter och glömmer Robert Fripp, Jimmy Page. Senaste intressanta efter Vai är IA Eklund. Freak Kitchens senaste är skitbra....Näää detta blev för svårt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara en "bra" gitarrist kan ju vara så mycket.

Robert Fripp

Charlie Christian

Lightnin Hopkins

Cliff Gallup

Scotty Moore

Chet Atkins

Albert Lee

Alvin Lee (jo, jag menar allvar..)

Terje rypdal

Bill Frisell

James Blood Ulmer

Robert Quine

Ry Cooder

... är bara ett slumpvis urval av några av mina favoritgitarrister

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...