Jump to content
Annons

Moog Mother-32


viggo

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag har nu tänkt att investera i min första analoga synth. Det ser ut som att det blir en Moog Mother-32. Är det ett bra alternativ att börja med? Jag är inte helt ute och cyklar när det kommer till synthar och är därför intresserad av något mer än nybörjargrejer.

Det jag undrar lite är väl mest om det tekniska kring det. Jag har nämligen ett Saffire Pro 24 DSP interface. Går det att plugga den rätt in i det för att spela in i FL Studio som jag använder mig av?

Sen också om jag kan koppla en vanlig USB-midikeyboard till Mother-32 för att spela via den?

Sist men inte minst så verkar det som att www.emusic.com är billigast. Har aldrig beställt någonting därifrån så tänkte höra om ni tycker att det är ett pålitligt företag?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Mother32 har bara MIDI in och ingen USB så du behöver ett keyboard med MIDI ut för att kunna spela M32. SKall du koppla ihop M32 med din dator så måste du ha MIDI ut från datorn antingen via ett speciellt MIDI kort eller via ditt USB/MIDI keyboard. Så vitt jag förstår så har ditt ljudkort MIDI in/ut så det kommer att funka.

emusic är bra.

Mother 32 är en monofon semimodulär synt, mycket modulationsmöjligheter men samtidigt begränsad eftersom den bara har en oscillator.  Är du familjär med modulärtänk så är detta en bra start för att bygga vidare på. 

Själv skulle jag kanske inte välja M32 själv som första analoga synt utan tittat på följande (OBS personlig smak):

Korgs nya Monologue har förvisso inte lika avancerade modulationsmöjligheter men har två oscillatorer och man kan få den i guld! 

Korg Minilogue som är polyfon med massa fina modulationsmöjligheter, den skulle välja just för polyfonin och priset.

Behringer Deepmind12 en riktigt ball analogdesign för rimliga pengar.

Moog Subfatty eller Minitaur, om jag skulle välja en Moog. Jag vill gärna ha minst två oscillatorer på en monosynt, man kan göra så mycket mer än om man bara har en oscillator. Och Subfatty och Minitaur har två oscillatorer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Mother32 har bara MIDI in och ingen USB så du behöver ett keyboard med MIDI ut för att kunna spela M32. SKall du koppla ihop M32 med din dator så måste du ha MIDI ut från datorn antingen via ett speciellt MIDI kort eller via ditt USB/MIDI keyboard. Så vitt jag förstår så har ditt ljudkort MIDI in/ut så det kommer att funka.

emusic är bra.

Mother 32 är en monofon semimodulär synt, mycket modulationsmöjligheter men samtidigt begränsad eftersom den bara har en oscillator.  Är du familjär med modulärtänk så är detta en bra start för att bygga vidare på. 

Själv skulle jag kanske inte välja M32 själv som första analoga synt utan tittat på följande (OBS personlig smak):

Korgs nya Monologue har förvisso inte lika avancerade modulationsmöjligheter men har två oscillatorer och man kan få den i guld! 

Korg Minilogue som är polyfon med massa fina modulationsmöjligheter, den skulle välja just för polyfonin och priset.

Behringer Deepmind12 en riktigt ball analogdesign för rimliga pengar.

Moog Subfatty eller Minitaur, om jag skulle välja en Moog. Jag vill gärna ha minst två oscillatorer på en monosynt, man kan göra så mycket mer än om man bara har en oscillator. Och Subfatty och Minitaur har två oscillatorer.

Aight! Tack så mycket för svaret. Hade tänkt köpa Miniloguen men blev mer intresserad av M32 då den var rätt prisvärd plus att jag tycker Moog håller en väldigt hög standard på deras produkter. Men nu har jag något att tänka över tills imorgon då jag tänkt beställa antingen M32 eller Minilogue. Kanske är smartare att börja med Miniloguen och senare börja med det modulära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...